» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » پیامک‌هایی که خبرساز شدند
سینما و تئاتر

پیامک‌هایی که خبرساز شدند

۲۲ مهر ۹۷ 0۰25

[ad_1]

مجله فارس‌پلاس؛ رضا آزاد: سال‌هاست که جریان‌های مختلف برای پیشبرد اهداف خود از رسانه‌ها استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر ارسال پیامک به یکی از روش‌های معمول تبلیغاتی تبدیل شده و اغلب گروه‌های سیاسی از این روش استفاده می‌کنند.

پیامک رئیس‌جمهوری برای تبلیغ لیست امید؟

در سال‌های گذشته مردم پیامک‌هایی از رئیس‌جمهور دریافت می‌کردند که حاوی تبریک روز عید و برخی موضوعات دیگر بود. اما همیشه این سؤال وجود داشت که هزینه این پیامک‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ برخی نیز با حساب سرانگشتی و ساده مشغول محاسبه میزان هزینه این پیامک‌ها می‌شدند و وقتی در نتیجه مبلغ هنگفتی را مشاهده می‌کردند نسبت به اینکه این هزینه از کجا تأمین می‌شود از یکدیگر سؤال می‌کردند، اما تاکنون هیچ مقام مسئولی در این زمینه به مردم توضیح نداده است.

البته در دولت قبل، محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، در مصاحبه‌ای مدعی شد که «هیچ یک از اپراتورها وجهی از نهاد ریاست جمهوری بابت هزینه ارسال پیامک دریافت نخواهند کرد و همه آن‌ها به صورت اسپانسر این کار را انجام داده و می‌دهند.»

در سال ۹۴ نیز از سوی رئیس‌جمهور پیامک دیگری به مردم ارسال شد که آنان را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کرد. در این میان برخی افکار عمومی با کنار هم قرار دادن ارسال انبوه این پیامک و اظهارات مقامات دولتی درباره انتخابات، نسبت به بی‌طرفی دولت در انتخابات با دیده تردید نگاه کردند.

کلید واژه «امید» در پیامک رئیس‌جمهور این سوءظن را در افکارعمومی تقویت می‌کرد که این پیامک انتخاباتی بیشتر یک پیام تبلیغاتی برای یک جناح خاص است تا دعوت برای شرکت در فرآیند مردم‌سالاری.

درخواست پیامکی علی مطهری برای نائب‌رئیسی

در خرداد ۱۳۹۵، علی مطهری یکی از کاندیداهای نائب‌رئیسی مجلس بود و تلاش زیادی داشت تا این سمت را بر عهده بگیرد. در همان زمان و درست در شب قبل از رأی‌گیری برای نائب‌رییسی مجلس، پیامکی از طرف علی مطهری به نمایندگان مجلس منتشر شد که حاکی از درخواست مطهری برای رأی دادن نمایندگان به وی بود. مطهری در آن پیامک نوشته بود:

«همکار گرامی،

با عرض سلام و احترام، به استحضار می‌رساند، اینجانب کاندیدای نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی می‌باشم.

در صورت صلاحدید، لطف حضرتعالی موجب امتنان است.

برادر کوچک شما، علی مطهری»

پیامک‌هایی برای ستاد اصولگرایان حامی روحانی

در اردیبهشت ۹۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ پیامکی برای نمایندگان مجلس دهم و همچنین نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی ارسال شد که آن‌ها را برای «حضور در افتتاح ستاد اصول‌گرایان معتدل دکتر روحانی» دعوت کرده بود.

این پیامک از طریق سامانه پیامکی مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان ارسال شده بود. باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی دارای چند سامانه پیامکی است که از طریق آن به نمایندگان فعلی و ادوار مجلس اطلاع‌رسانی می‌شود.

یکی از این سامانه‌ها، پیامکی به نمایندگان ارسال کرده و از آن‌ها خواسته جهت افتتاح ستاد اصولگرایان معتدل دکتر روحانی حضور پیدا کنند. جالب اینجاست پیامکی که برای نمایندگان فعلی و ادوار مجلس جهت افتتاح ستاد اصولگرایان معتدل دکتر روحانی ارسال شده از همان سامانه‌ای است که پیام‌های رییس مجلس برای نمایندگان مجلس و نمایندگان ادوار ارسال می‌شود.

پیامک‌هایی برای فشار بر لیست امید

در سال گذشته برخی کاربران توئیتر اقدام به انتشار شماره تماس نمایندگان لیست امید تهران کردند تا از این طریق مطالبات خود را پیگیری کنند. این اقدام با استقبال کاربران توئیتری روبرو نشد.

پیامک‌های برای عدم تصویب FATF

در چند ماه گذشته که بحث تصویب FATF در مجلس داغ شده است، برخی از دانشجویان و دیگر افراد با ارسال پیامک به نمایندگان سعی داشتند از تصویب لایحه جلوگیری کنند و سعی کردند اعتراض خود را نسبت به این لایحه به گوش نمایندگان برسانند. این پیامک‌ها از سراسر کشور و توسط افراد دغدغه‌مند به به تمامی نمایندگان مجلس ارسال شده بود و برخی از نمایندگان نیز به این پیام‌ها پاسخ داده بودند، اما در رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌گونه‌ای جلوه داده شد که این پیامک‌ها تنها برای نمایندگان اصلاح‌طلب ارسال شده و تمامی آن‌ها نیز توهین‌آمیز بوده است. این در حالی است که این پیامک‌ها برای تمامی نمایندگان مجلس ارسال شده بود و اغلب آن‌ها نیز با لحنی مناسب و بدون هیچ‌گونه توهین بود که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید