» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » برگزیدگان جشنواره‌ها شانس بیشتری برای برپایی نمایشگاه دارند
سینما و تئاتر

برگزیدگان جشنواره‌ها شانس بیشتری برای برپایی نمایشگاه دارند

۲۶ آبان ۹۷ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، بیش از ۵۳۰ گالری در کشورمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۲۶۰ گالری در تهران و ۲۷۰ گالری در شهرستان‌ها هستند (+). هرچند درباره گالری‌های فعال که در معرفی هنرمندان و گردش آزاد اقتصاد هنر نقش دارند،  آمار دقیقی وجود ندارد، اما با این حال تمایز بارزی میان گالری‌های پایتخت با گالری‌های استانی وجود دارد و در این باره هنرمندان به یک میزان از عدالت برخوردار نیستند. حتی در گالری‌های تهران هم هر هنرمندی نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و عنصر تعیین‌کننده، گالری‌دارها هستند. برای واکاوی این مسأله و ارائه راه‌حل‌های احتمالی، در سلسله گفت‌وگوهایی با افراد صاحب‌نظر و دخیل در این ماجرا گفت‌وگو می‌کنیم.

عباس سیف‌آبادی هنرمند حوزه تجسمی که در ششمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» رتبه اول را کسب کرده است، درباره نقش جشنواره‌ها در حمایت از هنرمندان جوان و ایجاد عدالت هنری به خبرنگار فارس گفت: برگزاری جشنواره‌‌ها به شرطی تاثیرگذار است که مثل برخی جشنواره‌های کشورهای عربی، حمایتی از آثار هنرمندان برگزیده صورت بگیرد. بدین ترتیب که شرایطی برای نگهداری آثار فراهم یا فضایی برای فروش آن‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: بنابراین جشنواره ها به خودی خود مراسم‌هایی هستند که طی آن‌ها جایزه ای رد و بدل می شود. البته این میان باز هم تفاوت‌هایی بین جشنواره‌های تجسمی و سینمایی وجود دارد. زیرا عرصه‌ای نظیر جشنواره فیلم فجر علاوه بر اعطای جایزه به بهترین آثار، زمینه را برای اکران آن‌ها تسهیل می‌کند و حتی نامزد شدن در آن نیز باعث دیده شدن آثار می‌شود. اما در جشنواره‌های حوزه تجسمی کمتر این اتفاق می افتد. بنابراین لازم است تعامل سازمان برگزار کننده با هنرمند بعد از جشنواره حفظ و از او حمایت شود.

سیف‌آبادی با بیان اینکه جشنواره‌ها می‌توانند معرف هنرمندان جدید باشند، افزود: برگزاری جشنواره‌هایی سطح بالا به جوانانی که می‌خواهند در حوزه تجسمی فعالیت کنند، کمک کرده و رقابت سالمی ایجاد می‌کند. شرایط برگزاری سالم و استاندارد این جشنواره‌ها نیز به معنای آن است که خود را با جشنواره‌های بین‌المللی از نظر جایزه نقدی و سطح کیفی هماهنگ کنند.

وی اظهار داشت: خیلی از هنرمندان جوان ـ در تهران و دیگر استان‌‌ها ـ فرصت برپایی نمایشگاه در گالری‌ها را پیدا نمی‌کنند، اما برگزیده‌شدن این هنرمندان در جشنواره‌ها می‌تواند پشتوانه‌ای برای آن‌ها باشد و فرصتی ایجاد کند بتوانند نمایشگاه آثار خود را راحت‌تر برپا کنند.

این هنرمند درباره آفت جشنواره‌زدگی هم خاطر نشان کرد: جشنواره‌های خارجی با در نظر گرفتن جایزه‌های بزرگ علاوه بر جذب هنرمندان حرفه‌ای، موضوعات خود را نیز در کار او دخالت داده و به خروجی اثر خلق شده جهت می‌دهند. مدتی شرکت در این جشنواره‌ها بین هنرمندان ایرانی باب شده بود که تأثیر منفی خود را هم بر آثارشان گذاشت؛ دست‌کم در حوزه نقاشی‌خط که من آن را جدی‌تر دنبال می‌کنم، چنین بود. زیرا هنرمندان برای حضور در این جشنواره و به انگیزه برگزیده شدن و دریافت جایزه‌های قابل توجه، آثاری جشنواره‌پسند خلق می‌کردند که البته این جریان مورد نقد قرار گرفته و خوشبختانه کمتر شده است. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید