» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » آیت‌الله مدرس و میرزا کوچک‌خان مخفیانه باهم ارتباط داشتند
سینما و تئاتر

آیت‌الله مدرس و میرزا کوچک‌خان مخفیانه باهم ارتباط داشتند

۱۱ آذر ۹۷ 0۰17

[ad_1]

امیر نعمتی لیمائی، تاریخ‌پژوه و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس در مورد اینکه آیا میان میرزا کوچک خان و سایر مبارزان نظیر شیخ محمد خیابانی و محمد تقی‌خان پسیان رابطه وجود داشت؟، اظهار داشت؟ تا بدانجا که اینجانب آگاهی دارم رابطه مستقیمی میان این سه مبارز وجود نداشته است.

وی افزود: در حقیقت، با وجود وجوه اشتراک قابل توجهی که در فرایند و روند هر سه نهضت وجود داشته، اختلاف سلایق و بعضا نگرش‌های متفاوت سیاسی سبب شده که کنش‌های این سه تن به سوی همگرایی سیر نکند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته بازه زمانی قیام پسیان به گونه‌ای بود که می‌توان گفت زمان و فرصت برقراری رابطه میان او و میرزا مهیا نبود، زیرا او زمانی سر به شورش بر علیه حکومت مرکزی برنهاد که نهضت جنگل در واپسین ماه‌های حیات خویش بود.

وی درپاسخ به اینکه آیا میرزا و مدرس باهم رابطه داشتند؟پاسخ داد: بله ارتباطاتی وجود داشت، اما نباید گمان داشت که میرزا در مشاوره دائم با مدرس بود. و در این راه تلاش کرد. ظاهرا رابط و حلقه واسط میان او و میرزا کوچک خان، سیاستمدار سرشناس و خوشنام آن عهد، مستوفی‌الممالک، بود.

این مورخ ادامه داد: البته حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مدرس از میرزا کوچک خان کاملا مخفیانه بود و حتی پس از شهادت میرزا نیز او به تقریب هیچگاه حمایت خویش را علنی ننمود.

وی در پاین خاطرنشان کرد: به گمان مدرس تنها یک‌بار در نطقی در مجلس شورای اعلام کرده بود که کاش در چنین شرایط سختی مردان ایران‌دوستی چون میرزا کوچک‌خان داشتیم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید