» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اشغال سفارت ایران در پاریس
سینما و تئاتر

اشغال سفارت ایران در پاریس

۴ بهمن ۹۷ 0۰23

[ad_1]

مجله فارس‌پلاس: بهمن‌ماه ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال ۵۷ آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه ۱۳۵۷ را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

 

اشغال سفارت و کنسولگری ایران در پاریس

در فضای انقلابی بهمن ۵۷ اقداماتی مانند تسخیر سفارت ایران در کشورهای دیگر به وقوع می‌پیوست. مثلا کنسولگری و سفارت ایران در فرانسه توسط دانشجویان اشغال شد. جزییات این خبر این‌گونه منعکس شده است: «خبرگزاری فرانسه- ساعت ۱۰ بامداد دانشجویان ایرانی که کنسولگری ایران در پاریس را اشغال کرده بودند اندکی بعد در حالی که فریاد «الله اکبر» برمی‌آوردند، ساختمان سفارت ایران را نیز اشغال کردند.

دانشجویان که عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی هستند همه عکس‌های شاه را در سفارت و کنسولگری پاره کردند و بجای آن‌ها عکس‌های آیت‌الله خمینی و آیت‌الله طالقانی و دیگر رهبران مذهبی را به دیوار نصب کردند.»

پس از این اشغال، بنی‌صدر در سفارتخانه حضور پیدا می‌کند و اعلام می‌کند که تا تشکیل دولت آینده، اشغال ادامه خواهد داشت.

اشغال نظامی مهرآباد برای جلوگیری از پرواز انقلاب

اوایل بهمن ۵۷ خبر ورود امام خمینی پس از ۱۵ سال به ایران یکی از مهم‌ترین خبرها بود و شاپور بختیار تلاش زیادی کرد تا از ورود حضرت امام جلوگیری کند. روزنامه اطلاعات در روز چهارم بهمن از بسته‌شدن فرودگاه مهرآباد گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید: «فرودگاه مهرآباد از بامداد امروز به روی تمام پروازهای داخلی و خارجی بسته شد. مقامات سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تأیید این مطلب اعلام کردند که زمان بازگشایی مجدد فرودگاه بر روی پروازهای بین‌المللی و داخلی نامشخص است.

قرار بود امروز یک پرواز ویژه موسوم به «پرواز انقلاب» از تهران برای بازگرداندن حضرت آیت‌الله العظمی خمینی به پاریس عزیمت کند. به همین مناسبت کارکنان هواپیمایی ملی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری دیروز طی اطلاعیه‌ای از مردم خواستند در اجتماعی که در محل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد برای انجام پرواز انقلاب برپا می‌شود شرکت کنند.

فرمانداری نظامی تهران از نخستین ساعات بامداد با پخش مکرر اعلامیه خود مسدود شدن فرودگاه مهرآباد را اعلام کرد و افزود که این فرودگاه به روی تمام پروازهای داخلی و خارجی مسدود شده است.

طبق گزارش خبرنگار ما باند فرودگاه مهرآباد با استقرار کامیون‌های ارتشی مسدود شده و گفته شد در هواپیمایی که قرار بود آیت‌الله العظمی خمینی را به ایران بازگرداند و چند هواپیمای دیگر که در باند فرودگاه مستقر بودند خرابکاری‌هایی صورت گرفته بود.

طبق همین گزارش اطراف فرودگاه مهرآباد تا شعاع ۳ کیلومتری با استقرار تانک و مأموران فرمانداری نظامی محاصره شده است.

امروز همچنین اعلام شد کلیه مسافرانی که بلیت امروز یا روزهای آینده در دست دارند برای انجام پرواز خود باید منتظر اطلاعیه بعدی سازمان هواپیمایی کشوری و فرمانداری نظامی در مورد تاریخ بازگشایی مجدد فرودگاه مهرآباد باشند.»

بختیار: مذاکراتم با امام خمینی تمام نشده

بختیار طی مدت کوتاه نخست‌وزیری تلاش زیادی داشت تا اقدامات حکومت شاهنشاهی را زیرسوال ببرد و خود را از مشکلات این حکومت مبرا کند. او در همین زمان لایحه انحلال ساواک را به مجلس تقدیم کرد. در گزارش صفحه ۲ روزنامه اطلاعات در این باره آمده است: «در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی که ساعت ۹:۳۰ بامداد به ریاست آقای دکتر جواد سعید تشکیل شد، دکتر شاپور بختیار لوایح جدید: انحلال ساواک و ماده‌واحده نحوه تشکیل دادگاه محاکمه مقامات زندانی را تقدیم کرد.

در همین جلسه استعفای ۲۲ تن از نمایندگان قرائت گردید و رئیس مجلس اعلام کرد که بموجب آیین‌نامه داخلی این نمایندگان می‌توانند تا ۱۵ روز دیگر استعفای خود را پس بگیرند.

در آغاز جلسه دکتر بختیار، نخست‌وزیر، ضمن تقدیم لایحه اظهار داشت: همان‌طور که در برنامه دولت عرض کردم علل ناراحتی‌های کنونی کشور و اغتشاش و اعتصاب‌هایی که از چندی پیش تاکنون سراسر کشور را فراگرفته است باید جستجو کرد و به آن پاسخ داد. تشخیص همه این بوده است که در این ۲۵ سال اخیر اصولاً مفهوم و مسئولیت دولت و وظایفی که دولت بایستی انجام می‌داد به طور صحیح و دقیق انجام نداده است. این نابسامانی کنونی را نمایندگان هم قبلاً گوشزد کرده بودند ولی چون گوش شنوا نبود و دولت‌های وقت به این تذکرات توجه نمی‌کردند امروز من بر طبق برنامه دولت لوایح انحلال ساواک و لایحه تعقیب و مجازات افرادی که مسئولیت وضع کنونی کشور را دارند، با قید یک فوریت تقدیم می‌کنم.»

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید