» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » وقتی ۳۲ تن از نمایندگان مجلس استعفا کردند
سینما و تئاتر

وقتی ۳۲ تن از نمایندگان مجلس استعفا کردند

۱۱ بهمن ۹۷ 0۰8

[ad_1]

مجله فارس‌پلاس: بهمن‌ماه ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال ۵۷ آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه ۱۳۵۷ را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

 

۹ صبح فردا، دیدار با امام در تهران

پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت مقرر شد که امام خمینی در ۱۲ بهمن از فرانسه به ایران وارد شوند. در صفحه ۲ روزنامه اطلاعات گزارش در این باره منتشر شده و آمده است: «به منظور تدوین یک برنامه صحیح جهت بازگرداندن حضرت آیت‌الله العظمی خمینی به ایران که قرار است فردا به وسیله یک هواپیمای جت بوئینگ متعلق به شرکت هوایی ایر فرانس انجام شود، نمایندگان حضرت آیت‌الله خمینی جلسه‌ای با حضور روسای سازمان هواپیمایی کشور ایران تشکیل دادند.

طبق گزارش خبرنگار ما تصمیم این جلسه دقیقاً نحوه بازگشت رهبر مذهبی شیعیان را به وطن مشخص خواهد کرد. در حال حاضر چون کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری در اعتصاب به سر می‌برند، برج مراقبت فرودگاه به وسیله نظامیان نیروی هوایی کنترل می‌شود. اعتصابیون معتقدند که پرواز در قلمرو هوایی ایران بی‌خطر نخواهد بود.

به همین سبب برای جلوگیری از هرگونه خطری برای فرود یا پرواز هواپیماها بخصوص هواپیمای حامل رهبر شیعیان، مذاکراتی در سازمان هواپیمایی کشوری در جریان است تا فرودگاه مهرآباد از هر جهت برای فرود هواپیماها کاملاً تجهیز شود.

اگر کارکنان هواپیمایی کشوری اعتصاب خود را فردا پایان ندهند، در صورتی که آسمان تهران ابری و اوضاع جوی نامساعد باشد، هواپیمای حامل حضرت آیت‌الله خمینی با «دید کور» دچار مشکلات خواهد بود.»

کودتای آمریکایی در شرف انجام است

ماموریت ژنرال رابرت هایزر آنطور که از نوشته‌های خود او و سایر مقامات رسمی آمریکا برمی‌آید، جلوگیری از فروپاشی ارتش ایران پس از خروج شاه و تضمین حمایت ارتش از حکومت بختیار بود. ولی هایزر در عین حال می‌بایست از هرگونه اقدام نظامی برای جلوگیری از خروج شاه پیشگیری کند و بعد از خروج شاه نیز نظامیان را از دست زدن به یک اقدام حاد و ناپخته علیه حکومت بختیار باز دارد.

آخرین مرحله ماموریت هایزر در صورت شکست بختیار و ناامیدی آمریکا از کنار آمدن با انقلابیون ایران ترتیب یک کودتای نظامی برای منافع آمریکا در ایران بود، اما وقتی به فکر آن افتادند که کار از کار گذشته و ارتش دیگر از فرماندهان خود اطاعت نمی‌کرد.

«اطلاعات» در همان روزها در این زمینه نوشته بود: «روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی در مقاله‌ای به امضای الکسی پتروف نوشته است: ژنرال هایزر آمرکایی و دولت ایران مشترکا مسئول خونریز‌ی‌های خیابانی شهرهای ایران هستند.

هایزر که معاون فرماندهی قوای آمریکا در اروپا است به ادعای پراودا اینک در تهران انجام کودتایی را با فرماندهای نظامی ایران که از شاه دستور می‌گیرند، تدارک می‌بیند.

پراودا می‌نویسد: هایزر که اوایل ژانویه به تهران آمد عملاً کار نائب رئیس شورای سلطنت را انجام می‌دهد و مناسبات موثری با فرماندهان ارتش ایران برقرار کرده است تا مطمئن شود ارتش بدون کسب دستور از آمریکا اقدامی نخواهد کرد.

پراودا نوشته است: این حقیقتاً به معنای آن است که ژنرال هایزر، حکومت ایران و رهبران نظامی این کشور مشترکا مسئول خون‌ریزی‌های خیابانی تهران و سایر شهرهای ایران هستند.

هایزر به ایران آمده است تا بر عملیات کودتای نظامی آمریکایی بر ضد مردم ایران نظارت مستقیم داشته باشد. وی همچنین با رهبران نظامی ایران دیدار و به آنان توصیه کرده است که از دولت بختیار حمایت کنند.»

رقم نمایندگان مستعفی بالا می‌رود

در اواخر دوره پهلوی بسیاری از مقامات این حکومت از کشور خارج می‌شدند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردند. نمایندگان مجلس نیز از این قاعده مستثنی نبودند. در گزارشی در این باره در روزنامه اطلاعات آمده است: «امروز نیز جمعی از نمایندگان مجلس شورای ملی با حضور در بهارستان اعلام کردند با تلفن‌های تهدیدآمیز از سوی اشخاص ناشناس تهدید به قتل می‌شوند و تأمین جانی ندارند.

در چنین حال چند تن دیگر از نمایندگان خبر دادند که از نمایندگی مجلس استعفا کرده‌اند اما هنوز نامه‌هایی از آنان به دفتر مجلس نرسیده است تا در نخستین جلسه علنی قرائت شود.

در مجلس گفته شد هنوز نامه‌های چند تن از نمایندگان که خبر داده‌اند از نمایندگی مستعفی شده‌اند به دفتر مجلس نرسیده است. آن‌ها برای اینکه موضع خود را از نظر افکار عمومی مشخص سازند، پیش از آنکه متن استعفای خود را در دفتر مجلس ثبت کنند، خبر داده‌اند که استعفا کرده‌اند.

در محافل پارلمانی گفته شد ممکن است در روزهای آینده شمار استعفاکنندگان به ۴۱ نفر برسد و این همان تعدادی است که به برنامه دولت دکتر بختیار رأی مخالف داده‌اند.

تا آخر وقت امروز تعداد استعفاکنندگان به ۳۲ نفر رسیده است و این در حالی است که ۱۷۲ تن از نمایندگان حاضر در مرکز اعلام کرده‌اند تا آخرین روز نمایندگی، سنگر پارلمان را ترک نخواهند کرد.»

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید