» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » روایت هواپیمای امام؛ از پاریس تا تهران
سینما و تئاتر

روایت هواپیمای امام؛ از پاریس تا تهران

۱۲ بهمن ۹۷ 1۰11

[ad_1]

مجله فارس‌پلاس: بهمن‌ماه ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال ۵۷ آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه ۱۳۵۷ را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

 

در داخل هواپیما از پاریس تا تهران چه گذشت

هواپیمای حامل امام در ۱۲ بهمن ۵۷ وارد ایران شد. روزنامه اطلاعات در گزارشی اختصاصی از این سفر و حاشیه‌هایش این‌گونه نوشته است: «در پرواز انقلاب که با هواپیمای غول پیکر جمبوجت ایر فرانس فقط ۲۰۰ تن به طرف ایران حرکت می‌کردند، ۱۵۰ تن خبرنگاران و ۵۰ تن همراهان ایرانی امام خمینی بودند. [رسول] صدرعاملی گزارشگر روزنامه اطلاعات یکی از خبرنگاران همراه امام بود.«

در صفحه ۸ «اطلاعات» حاشیه‌های این سفر این‌گونه گزارش شده است: «خبرنگاران خارجی همگی از این سفر صحبت می‌کنند. آن‌ها جدی یا شوخی روی سینه خود علامت صلیب می‌کشند. قبل از اینکه امام برای آن‌ها پیام بفرستند که این سفر خطرناک است تعدادشان به ۶۰۰ نفر می‌رسید ولی بعد از این پیام تعدادشان به ۱۵۰ نفر رسید!

ساعت ۲:۱۰ دقیقه بعد از نیمه شب امام خمینی خود را به طبقه دوم هواپیمای ۷۴۷ رساند و به استراحت مشغول شدند و این استراحت تا هنگام نماز صبح طول کشید و سپس آیت‌الله برای خواندن نماز بار دیگر به قسمت پایین هواپیما آمدند. کلیه ایرانیان در هواپیما شروع به خواندن نماز کردند و پس از آن به چند تن از خبرنگاران اجازه گرفتن عکس داده شد.

هنگامی که هواپیما بر فراز شهر تهران رسید و فرودگاه مهرآباد نمودار شد، علی‌‌رغم اخطار مهمانداران، ایرانیان حاضر در هواپیما شروع به گفتن «الله‌اکبر» کردند، هواپیما بر روی باند فرودگاه رسید، ولی همین که خواست فرود آید انگار اشکالی پیش آمد، چون دوباره اوج گرفت و بار دیگر در دل آسمان رفت. آه از نهاد مسافران و به‌خصوص خبرنگاران خارجی برخاست. همه نیم‌خیز شدند و صحبت از این شد که به هواپیما اجازه فرود داده نمی‌شود، هواپیما اوج گرفت، حدود ۱۰ دقیقه در آسمان تهران به پرواز خود ادامه داد و در حالی که بسیاری فکر می‌کردند راه آمده را باید بازگردیم، بار دیگر بر روی فرودگاه مهرآبا ظاهر شد و این بار موفق به فرود شد و مسافران ایرانی و خارجی هواپیما این بار همگی «الله‌اکبر» گفتند.»

پخش مستقیم تلویزیون به دلیل هجوم مأموران قطع شد

روز ۱۲ بهمن مراسم استقبال از امام به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، اما این برنامه با حمله نظامیان به تلویزیون قطع شد. روزنامه اطلاعات در گزارشی در این باره در صفحه ۸ می‌نویسد: «امروز هنگامی که مراسم بازگشت حضرت آیت‌الله العظمی خمینی از رادیو-تلویزیون پخش می‌شد یک گروهان جدید از مأموران فرمانداری نظامی وارد محوطه جام‌جم شد و کسانی را که مبادرت به پخش این برنامه کرده بود، بازداشت کردند ولی در بیرون محوطه تلویزیون آن‌ها را آزاد کردند.

هم‌اکنون سازمان رادیو-تلویزیون در اشغال مجدد نظامی است. از قبل نیز ماموران فرمانداری نظامی و چند تانک در محوطه سازمان بودند و تنها جنبه حفاظتی داشت، ولی از امروز مجدداً سازمان به دنبال اشغال قبلی که در زمان دولت ازهای صورت گرفت، به اشغال نظامی درآمد.»

امام خمینی آمد

امام خمینی پس از ۱۵ سال تبعید، به کشور بازگشتند. «اطلاعات» در گزارش در این باره نوشته است: «ساعت ۹ و ۵ دقیقه بامداد امروز غرش هواپیمای ایر فرانس در آسمان تهران و بر فراز فرودگاه مهرآباد، تاریخ ایران را ورق زد: انتظار تمام شد و هم‌زمان با طنین غرش هواپیما، فریادهای شادی مردم نیز به آسمان برخاست و طنین این فریادها، نه‌تنها غرش هواپیما را تحت‌الشعاع قرار داد، بلکه موج صدای آن، تا کیلومترها آنسوتر را درنوردید.

پس از خروج خبرنگاران، نزدیکان و اعضای خانواده امام در آستانه در خروجی هواپیما ظاهر شدند و از پلکان متحرک فرود آمدند.

ساعت ۹:۳۰ دقیقه گروهی از منتخبین کمیته استقبال از امام وارد هواپیما شدند و رأس ساعت ۹:۳۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه، امام، در میان حلقه این گروه منتخب از پله‌های هواپیما فرود آمدند.

یک دقیقه بعد، امام، در حلقه محافظت مأموران حفاظت و پلیس فرودگاه و هوداران امام و برگزیدگان کمیته استقبال سوار استومبیل بنزی که در فرودگاه آماده بود، شدند و اتومبیل، در میان فریادهای شور و هیجان مستقبلین به سوی خروجی فرودگاه به راه افتاد.

در لحظه خروج امام از فرودگاه، طبق برنامه‌های دقیقی که قبلاً از طرف کمیته استقبال تدارک دیده شده بود، حلقه محافظت گروهی از جوانان برگزیده کمیته که مأمور محافظت از جان امام شده بود، تنگ‌تر و فشرده‌تر گردید و امام به میان مستقبلین آمد و دقایقی در آنجا بسر بردند.

در این هنگام تیمی از جوانان تعلیم‌دیده و آزموده سوار بر موتورسیکلت‌هایی که از اولین ساعت بامداد مقابل فرودگاه آماده شده بود، امام خمینی و همراهان را در میان گرفتند.

قبلاً از طرف کمیته استقبال ۵۰ هزار نفر از جوانان هوادار امام انتخاب شده و تعلیمات لازم را دیده بودند تا محافظت از امام خمینی را در طول مسیر میدان آزادی تا بهشت‌زهرا عهده‌دار شوند.

این گروه ۵۰ هزار نفری با نظم و دقت، در سه صف فشرده، در دو سوی خیابان ایستاده بودند و در حالی که دستهایشان به کمر یکدیگر حلقه شده بودند، در تمام طول مسیر دیواری محکم و نفوذناپذیر ایجاد کرده بودند.

پس از پایان مراسم استقبال در فرودگاه حضرت آیت‌الله العظمی خمینی با یک اتوموبیل شورلت بلیزر آبی و سفید رنگ با شماره ترانزیت ۲۷۵۲۰ تهران به طرف میدان آزادی حرکت کردند.»

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید