» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » ۵ سال انفرادی یک بی‌گناه در زندان آلمان
سینما و تئاتر

۵ سال انفرادی یک بی‌گناه در زندان آلمان

۲۵ فروردین ۹۸ 0۰7

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» نوشته محسن کاظمی به بیان خاطرات «کاظم دارابی» دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان می‌پردازد که از طرف دادگاه آلمان به‌عنوان متهم اصلی این ماجرا شناخته می‌شد. او در این کتاب به روایت ماجرای اتفاقات رستوران میکونوس، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضائی آلمان در شهریور ۱۳۷۱ می‌پردازد که منجر به کشته شدن تعدادی از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران گردید.

از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هریک از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته‌اند، و هریک نقش خود بر دیوار میکونوس زدند. اما تا امروز دارابی امکان و فرصتی نداشته که نقد و نگاه خود را در معرض داوری بگذارد. این کتاب پرده‌ای است از نگاره‌ها و نقش‌های مختلف، که نقال آن کاظم دارابی است.

کاظم دارابی راوی کتاب در نشست خبری کتاب «نقاشی قهوه خانه» سخنانی اظهار داشت: زمانی که در آلمان دستگیر شدم تا حدود یک سال موقعیت خطرناک و بدی را تجربه کردم تا جایی که نزدیک به ۱۷ کیلو از وزن من کاسته شد. قوه قضائیه، جراید و حاکمان وقت آلمان تمام تلاش خود را کردند که همه کاسه کوزه‌های این ماجرا را بر سر من بشکنند و برایشان مهم نبود که من چه موقعیتی دارم و آیا واقعا این کار را کرده‌ام یا خیر. مهم این بود که یک ایرانی به این امر متهم شده و در واقع هدف، مسئولان و نظام ایران بودند.

وی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای عاملان ماجرای میکونوس را خودسر اعلام کرده بود. من می‌گویم که بله شاید آنها نیروهای خودسر عراقی، آلمانی و کرد بودند اما اینها به من ارتباطی نداشت و هیچ گاه در دادگاه هم ثابت نشد که من در این عملیات نقش داشتم. دادگاه آلمان برای من ۴۰۰ صفحه حکم نوشت که در صفحه ۱۰۷ آن آمده است بعد از انجام تمامی تحقیقات نتوانستیم ثابت کنیم که فلانی برنامه‌ریزی این اتفاق را برعهده داشته اما شواهد امر به ما می‌گوید که چنین است.
دارابی ادامه داد: من ۵ سال در سلول انفرادی در آلمان زندانی بودم. در طول مدت بازجویی و دادگاه همه چیز را به هم چسباندند که بگویند یک متعصب خشک حزب‌اللهی چماق‌دار (که من باشم)، در سازماندهی این اتفاق نقش داشته است. در واقع پیش از صدور حکم، من محکوم شده بودم و به من عناوینی چون سپاهی بودن، اطلاعاتی بودن و عضو حزب الله لبنان بودن، نسبت داده شده بود. همه اپوزیسیون ضد جمهوری اسلامی را به دادگاه من آوردند که بگویند ایران حامی تروریسم است. شاید در ظاهر به هدفشان رسیدند اما اگر کسی می‌خواهد حقیقت را بداند باید این کتاب را بخواند.

فارس در گزارش‌های بعدی، به بازخوانی بخش‌هایی از این کتاب خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید