» اجتماعی » شرایط سخت فیملسازی با دستمزد‌های بالای بازیگران
اجتماعی

شرایط سخت فیملسازی با دستمزد‌های بالای بازیگران

۱۴ خرداد ۹۸ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، وجود تحریم‌های متعدد و اوضاع نا‌‌مناسب اقتصادی و تورم باعث افزایش شدید هزینه‌ ساخت فیلم‌های سینمایی شده است تورم و تحریم‌ها حتی بر کیفیت برگزاری جشنواره جهانی فجر نیز تاثیر گذار بوده است. در ظاهر همه‌ی تحریم‌ها در حوزه اقتصادی است اما به طور مستقیم بر روابط مالی جشنواره‌ها تاثیر گذار بوده است.

رضا میرکریمی، دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرده است: «تحریم‌ها جشنواره فجر را تحت تاثیر گذاشته است. ما در این دوره با تحریم‌های بی منطق روبرو بودیم.»

وجود تحریم‌ها منجر به قطع ارتباط شرکت‌های فیلم‌سازی ایرانی با سایر کشور‌ها شده است. به طوری که شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند با طرف‌های خارجی خود ارتباط مالی داشته باشند. و عملا رویه‌ی فروش و پخش فیلم‌های ایرانی به خارج از کشور دچار اختلال شده است. این تحریم‌ها و تورم باعث افزایش چند برابری هزینه تولید فیلم شده است و در نتیجه ضربه بزرگی به بخش خصوصی سینما وارد کرده است.

سینماگران جوانی که از حمایت سرمایه‌گذاران بزرگ بهره‌مند نیستند برای ورود به سینما باید ایده‌های ارزانی داشته باشند تا بتوانند هزینه‌ی ساخت آن را تامین کنند. این توجه مداوم فیلمساز به بودجه در کلیه مراحل ساخت فیلم کیفیت نهایی فیلم را کاهش می‌دهد به طوری که فیلمساز به جای محیا کردن امکانات برای ساخت ایده‌های خود، باید فیلمنامه را به شکلی بنویسد که با امکانات محدودش قادر به ساخت آن باشد.

 از سویی دیگر رشد نا‌متعارف دستمزد بازیگران، سختی کار در بخش خصوصی را دوچندان کرده است باید توجه داشت که یکی از دلایل فروش خوب فیلم‌ها استفاده از بازیگران به‌نام و مشهور است و بسیاری از تماشاگران با توجه به این بازیگران فیلمی را برای تماشا انتخاب می‌کنند و فکر می‌کنند اگر بازیگری خوب در فیلمی حضور دارد پس آن فیلم ارزش تماشا کردن را دارد. فیلم‌های مستقل از این عامل مهم فروش، محروم هستند.

چند برابر شدن قیمت‌ها هزینه تولید فیلم را بسیار بالا برده است و با توجه به میزان فروش فیلم‌های سینمایی در حال حاضر ساخت فیلمی با هزینه‌ای بیش از ۵ میلیارد تومان توجیه اقتصادی ندارد و فیلمی با این هزینه‌ی ساخت هزینه تولید خود را هم در نمی‌آورد چه برسد به اینکه بخواهد سود آوری داشته باشد.

 اما وجود پول‌های سرگردان و هنگفت در سینما باعث بالا رفتن بی دلیل دستمزد عوامل و به خصوص بازیگران فیلم‌ها شده و بازیگران سینما با توجه به این پول‌های کلان درخواست دستمزد بیشتری برای کار دارند و البته سودجویی برخی افراد هم در به وجود آمدن این شرایط تاثیر‌گذار بوده است به طوری که عده‌ای با استفاده از روابط خود با بازیگران قرارداد‌هایی با مبالغ بالا می‌بندند و در ازای این رقم بالا خود نیز صاحب درصدی از آن مبلغ می‌شوند.

داریوش بابائیان تهیه‌کننده سینما بیان کرده است:« تصمیم گیرنده‌های سینمایی و آن‌هایی که نبض تولیدات را در سینما به دست گرفتند و چند نفر هم بیشتر نیستند، صاحب پول‌هایی می‌شوند و به عناوین مختلف دست به پولشویی زدند و از هرجا که بتوانند پول بیشتری به جیب بزنند، ورود می‌کنند.»

وی همچنین ادامه می‌دهد: «این افراد به عنوان نمونه، با بازیگر یا بازیگرانی قرارداد با دستمزد‌های بالایی می‌بندند، اما بخشی از آن را به جیب خودشان می‌زنند. در نتیجه دیگر این بازیگر برای بخش خصوصی که دستمزد‌های کمتری می‌دهد، بازی نخواهد کرد و شاهد فیلم کم خرج نخواهیم داشت و در آخر چوبش بر سر بخش خصوصی خواهد خورد.»

میتوان عدم نظارت دقیق و برخورد مناسب و به‌جا با متخلفین را یکی از دلایل به وجود آمدن این محیط آلوده در سینما دانست که فیلمساز برای ادامه حیات خود مجبور به ساخت فیلم‌های تجاری و کمدی‌نما است و مخاطب هم مجبور به تماشای این دسته از فیلم‌ها است چون نمی‌تواند انتخاب دیگری داشته باشد. این ذائقه‌سازی برای مخاطب باعث بی‌میلی تماشاگران نسبت به فیلم‌های هنری شده و در نتیجه فیلمسازانی که می‌توانند در سایر ژانر‌ها فیلم‌های خوبی بسازند نیز تمایلی به ورود به دیگر ژانر‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند با ساخت فیلمی سطحی به اصطلاح چرخ سینما را بچرخانند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید