» اجتماعی » تلاش هنرمندان برای جلب توجه مردم به نان در مسابقه عکس خوشه
اجتماعی

تلاش هنرمندان برای جلب توجه مردم به نان در مسابقه عکس خوشه

۲۰ خرداد ۹۸ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آیین افتتاحیه و رونمایی از پوستر فراخوان سومین دوره مسابقه عکس خوشه با حضور یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از اهالی صنعت و اصحاب رسانه، صبح انروز در سالن توسعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در آغاز این مراسم، محمدتقی طباطبایی رییس جشنواره عکس خوشه گفت: خاستگاه جشنواره ما دینی است. پیامبر اکرم میفرماید نان را بزرگ دارید و آن را محترم شمارید. یکی از اهداف اصلی جشنواره ما عمل به این حدیث شریف نبوی است.

وی گفت: سال گذشته با دستور دکتر سیف، دومین دوره این جشنواره را برگزار کردیم. جشنواره اول در سال ۸۹ برگزار شده بود که متاسفانه به دلایلی با وقفه ای ۱۰ ساله همراه بود. در این دوره قصد داریم با بهره گیری از نقاط ضعف و قوت جشنواره دوم و با کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره ای در قواره ملی برگزار کنیم.

وی گفت: یکی از نقاط ضعف کشور ما، این است که مدیران ما از پیوست فرهنگی فعالیت هایشان غفلت می ورزند. خوشبختانه در سازمان ما مدیریت محترم بر لزوم پیوست فرهنگی واقف هستند. لذا لازمه این فعالیتهای عظیم اقتصادی این است که مبتنی بر یک پیوست فرهنگی حرکت کنیم تا بتوانیم اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

طباطبایی افزود: یکی از اهداف جشنواره ما امسال این است که عکس ها در بستری هدف مند ثبت شوند. از این رو تصمیم گرفتیم عکاسان عزیز را با تورهای گردشگری به محلهای برداشت گندم و کارخانه های آرد اعزام کنیم تا بتوانند لحظات ماندگار و خاطره انگیزی را از زنجیره تولید نان ثبت کنند. انشاءالله از هفته آینده اولین سفرمان را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما سال گذشته جشنواره را در دو سطح حرفه ای و موبایلی برگزار کردیم اما امسال تصمیم گرفتیم جشنواره در چهار سطح حرفه ای، موبایلی، مجموعه عکس و سطح ویژه که مخصوص عزیزان زیر پانزده سال است برگزار شود تا شاهد مشارکت مضاعف آحاد جامعه در این رویداد عکاسی باشیم. بنای ما این است که با استفاده از توان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بتوانیم تبلیغات گسترده ای را در این حوزه داشته باشیم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: مهم ترین هدف ما این است که نگاه همه اقشار جامعه را به سمت نان متمرکز کنیم تا مردم بدانند که نباید از حرمت نان غافل شوند. مطمئن هستیم هنر عکاسی می‌تواند به نحو احسن ما را در تحقق این هدف یاری کند.

در ادامه این مراسم، افشین شاهرودی یکی از داوران مسابقه عکس خوشه گفت: ابتدا می‌خواهم خواهش کنم از کلمه جشنواره برای نام‌گذاری این رویداد استفاده نکنیم. این کلمه آنقدر در طول سالهای اخیر به نادرست استفاده شده است که معنای واقعی خود را از دست داده است. جشنواره‌هایی عمدتا بی سر و ته و بدون هدف که نتیجه نهایی اش ذکر در بیلان کاری مدیران بوده است. ما از همان ابتدا که برای انجام برنامه ریزی دور هم نشستیم، پیشنهاد کردیم از کلمه “مسابقه” عکس خوشه استفاده شود؛ چراکه این رویداد حضور هدفمند جمعی از عکاسان برای تحقق هدفی مشخص را رقم می‌زند.

وی افزود: اینکه چرا این رویداد تصمیم گرفت گامی اساسی درباره نان که در فرهنگ ما مقدس است، بردارد، ریشه اش به این امر بازمی‌گردد که عکاسی در طول یک قرن گذشته بارها ثابت کرده است که ابزار کارآمدی برای ایجاد تغییرات و اصلاحات موثر اجتماعی است. اولین قانون کار کودکان در دنیا نتیجه یک پروژه عکاسی بود. نتیجه کار نشان داد کودکان به جای آنکه پشت میز مدارس آموزش و پرورش پیدا کنند، به بیگاری کشیده می‌شوند. این مجموعه عکسها باعث شد قانون گذاران کنگره قانونی را برای ممنوعیت کار کودکان تصویب کنند. بنابراین می بینیم که عکاسی همواره توانسته است نقش موثری بر انجام برنامه ریزی های اجتماعی داشته باشد. ما با این نگاه خواستیم به نان نگاه جدی تری داشته باشیم و خوشبختانه در این راستا حمایت های لازم از سوی مسئولین نیز  انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: بی شک اگر حمایت کافی در کنار این مسابقه باشد، مسابقه عکس خوشه می‌تواند به یکی از بهترین رویدادهای عکاسی ایران تبدیل شود. امیدوارم مدیران کنونی ما بتوانند شرایطی را فراهم کنند که این رویداد با تغییر مدیران خللی نیابد و نادیده گرفته نشود. چراکه این رویداد پتانسیل آن را دارد که به یک حرکت اجتماعی مصلحانه تاثیرگذار در جامعه ما تبدیل شود.

در ادامه این مراسم، علیرضا کریمی رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت، بازار زنجیره گندم، آرد و نان گفت: ما با یک جشنواره- مسابقه روبه رو هستیم. اینکه یک مدیر در حوزه فرهنگ‌سازی به این عرصه ورود پیدا می‌کند، باید جشن گرفته شود؛ اما از این حیث که باید تلاش شود تا این رویداد ابتر نشود، میتوان آن را یک مسابقه به شمار آورد.

وی افزود: یک مدیر باید قدرت ارتباط با لایه های مختلف جامعه خود را داشته باشد. ابزار هنر بهترین ابزاری است که یک مدیر با استفاده از آن می‌تواند در این عرصه تاثیرگذار باشد. امیدوارم این نگاه در میان مدیران ما گسترش پیدا کند. حُسن عکس این است که حقیقت را نشان می‌دهد. امیدوارم عکس‌هایی که از ما ثبت می‌شود، عکسهایی مملو از شایستگی باشد.

در بخش دیگری از این مراسم،  سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: اکنون باید این سوال را مطرح کنیم که چرا پس از سال ۸۳ ما به شرایط بحرانی ای رسیدیم که مجبور شدیم بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور در حوزه گندم را وارد کنیم.

وی افزود: لازم است به این مسابقه عکس صرفا به عنوان یک مسابقه عکاسی نگاه نکنیم؛ ایم مسابقه برای نهادینه کردن این امر است که ما مجددا به نقطه اول برنگردیم و در مسیر خودکفایی کامل گندم حرکت کنیم. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که امروز چالشهای منطقه کاملا متفاوت با سالهای گذشته است. 

اوحدی ادامه داد: اگر همت کنونی مسئولین درباره تامین نان مردم وجود نداشت، ما مجبور بودیم تسلیم شویم. در گذشته ۱۱ میلیون تن مایحتاج داخلی ما بود و ۷۵ درصد آن را وارد می‌کردیم. خاصیت کار فرهنگی در این حوزه نهادینه کردن فرهنگ خودکفایی است. ما امروز در مرز صادر کردن گندم قرار داریم. به فرموده مقام معظم رهبری، امروز راهبرد ما راهبرد مقاومت است. 

وی افزود: نان در همه فرهنگها یک امر مقدس است. در بیانیه گام دوم انقلاب، به عنوان منشور راهبردی‌ چله دوم انقلاب، مقام معظم رهبری از سبک زندگی صحبت می‌کنند. سبک زندگی به فرهنگ درست مصرف نان نیز مربوط می‌شود.

اوحدی در پایان از اختصاص ۲۹ گالری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای نمایش آثار حاضر در سومین دوره از مسابقه عکس خوشه خبر داد.

در پایان این مراسم، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در جامعه مان باید دیدن را بیاموزیم. اکنون خیلی از اتفاقات خوب و بد در کنار ما می افتد. ما باید سکانس های خوب را ثبت کنیم.

وی گفت: امروز برای برگزاری سومین دوره مسابقه خوشه در کنار هم جمع شده ایم تا دیدن را یاد بگیریم. این دیده ها مایه سپاسگزاری است. خداوند می‌فرماید اگر شکرگذار باشید، نعمت های شما را زیاد می‌کنم. مهم ترین کفران نعمت ندیدن نعمت است. وظیفه ما این است که نعمت های الهی را نمایان کنیم.

سیف افزود: امروز هنر بالاترین درجه علم و فضیلت است؛ چراکه دیدن و عمل کردن به آنچه دیده ایم را به ما می آموزد. امیدواریم این جشنواره به ما کمک کند تا نعمت های خداوند در جامعه را بیشتر ببینیم و جامعه را به سمت شکرگذاری برای نعمت ها سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است که نظم در برگزاری این مسابقه در اولویت کار باشد و سفرها به صورت دو هفته یک بار انجام شود. ما می‌خواهیم دوستان عکاس ما را وادار کنند که نعمت های الهی را ببینیم و شکرانه اش را به جا آوریم.

در بخش دیگر این مراسم از آوا ثمری عکاس خردسال برگزیده دوره دوم این مسابقه توسط یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی تقدیر شد.

در پایان این مراسم نیز از پوستر فراخوان سومین مسابقه عکس خوشه رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید