» اجتماعی » در میز نقد نمایش خانگی عنوان شد| عرضه فیلم های مستهجن در فرمت VOD وحشتناک است!/ وزارت ارشاد کاری با نمایش خانگی ندارد چون می‌خواهند آلترناتیوی برای تلویزیون باشد
اجتماعی

در میز نقد نمایش خانگی عنوان شد| عرضه فیلم های مستهجن در فرمت VOD وحشتناک است!/ وزارت ارشاد کاری با نمایش خانگی ندارد چون می‌خواهند آلترناتیوی برای تلویزیون باشد

۲۵ خرداد ۹۸ 0۰16

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، میز نقد و بررسی (نمایش خانگی، فرصت‌ها و چالش‌ها) شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، سعید رجبی فروتن مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی و محمدرضا عباسیان مدیر سابق رسانه‌های تصویری در برنامه «هفت» برگزار شد. مشکلات نمایش خانگی به جایی رسیده که مردم هم آزرده‌خاطرند مخصوصاً‌ در بخش نصفه‌کاره رها کردن سریال‌ها و کم‌فروشی سریال‌سازان در نمایش خانگی که عباسیان هم به این نکته اشاره کرد. او گفت: فارغ از معضلات و مشکلات زیاد در حوزه محتوایی و ساختاری شبکه نمایش خانگی، امروز مشکل نصفه کاره رها کردن سریال‌ها و کم‌فروشی سریال‌سازان مزید بر علت شده است. تا جائیکه چند روز گذشته تهیه‌کننده سریال «احضار» هم به خاطر مشخص نبودن پایان این سریال و عدم واگذاری قسمت آخر «احضار» به مرجع ذیربط، جلوی ادامه فعالیت تهیه‌کننده آن گرفته شد. این کار درست و اصولی بود که باید ادامه پیدا کند. واقعاً شرایط نمایش خانگی به جایی رسیده که مسئولین مربوطه بایستی یک سند و اعتبارنامه قابل اتکایی از تهیه‌کنندگان بگیرند تا تضمینی برای مردم بشود تا پایان سریال مربوطه درست و اصولی جلو می‌روند. کم‌فروشی سریال‌سازان نمایش خانگی که بعضاً در قسمت‌های جدید فقط چند دقیقه محتوای جدید ارائه می‌دهند هم یکی از نکات دیگری است مردم اذیت می‌شوند.

پژمان‌فر: پرچم‌داران نمایش خانگی همسو با مخاطب نیستند

نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به رقابت با سازمان صداوسیما، تأکید کرد: این موضوع نمایش خانگی را سعی کردند رقیب رسانه‌ملی قرار دهند و کم‌کم ذائقه‌ها را به این سمت و سو بکشانند. به نظرمن باید واکاوی بشود این همه پول زیاد هزینه می‌شود چرا نمی‌تواند مخاطب خودش را جذب کند. البته بحث‌های انحرافی و مشکلات محتوایی سریال‌ها و فضای نمایش خانگی جای خودش نیاز به بحث دارد. من فکر می‌کنم اهداف افرادی که پرچم‌دار این موضوع هستند،‌ همسو با مخاطب نبوده است. به خاطر همین امر، مخاطب استقبال نکرده است. با این که به هر سوپرمارکتی سر می‌زنیم جلوی درب آن یک تبلیغی از سریال نمایش خانگی وجود دارد.

عباسیان: نطفه صدور مجوزهایVOD غیرقانونی بوده است

محمدرضا عباسیان در بخش دیگری از این نشست به عدم نظارت مناسب و مبارزه‌ای که سازمان سینمایی ارشاد با مقوله عرضه غیرمجاز نمایش خانگی، اشاره کرد و گفت:  در طول یک روز سه شرکت پخش همزمان فقط دی‌وی‌دی توزیع می‌کردند اما در امروز می‌بینیم که این دی‌وی‌دی‌ها در کنار مواد خوراکی عرضه می‌شود. امروز مردم دی‌وی‌دی فیلم‌سینمایی درجه دو را خریداری نمی‌کنند. در صورتیکه قرار بود از محل نمایش خانگی برای آن درآمد داشته باشیم. عمده روش‌های دیگر فیلم‌ها عرضه غیرمجاز فیلم‌هاست که هنوز سازمان سینمایی اقدامی نکرده است. عمده روش‌های توزیع دیگر هم غیرمجاز است که وزارت ارشاد مشخصاً سازمان سینمایی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد. البته که ستاد مبارزه با عرضه غیرمجاز که بودجه زیادی هم گزارش شده و گفته‌اند بسیاری هزینه شده است. اما برای بهبود این وضعیت نمایش خانگی واقعاً چه اقدامی شده است؟ در بحث VOD در سالی مجوزهایی به این‌ها داده شده که مجوزها، غیرقانونی بوده است. چون نطفه صدور مجوزهای VOD غیرقانونی بوده و بعدها که متوجه شدند به امضای معاون وزیر رساند.

داروغه‌زاده به کلمه مبتذل حساس است اما محتوای «VOD» مبتذل و مستهجن است

وی افزود: vod هایی که مجوز دارند بر خلاف قانون بدون هیچ پروانه نمایشی عرضه شدند. در واقع VODها بدون هیچ پروانه نمایشی هرآنچه محتوایی دلشان خواسته در پلت‌فرم‌هایشان قرار دادند. متأسفانه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هیچ اقدامی انجام ندادند. وزارت ارشاد باید طبق قانون به قوه‌قضاییه شکایت کند. حجم vodهای با محتوای مستهجن عرضه شده است‌. داروغه‌زاده روی کلمه مبتذل حساس است اما ناگزیرم که صریحاً اعلام کنم محتوای مبتذل و مستهجنی در فرم‌های VOD عرضه شده و وزارت ارشاد هم هیچ اقدامی نکرده است. این اقدام الزاماً از سر ناتوانی مدیران ارشاد بوده و انگار الزام شده که با VOD ها کاری نداشته باشید و حتی حمایت شدند تا آلترناتیوی برای تلویزیون باشند.

عباسیان با اشاره به قرار گرفتن سریال آمریکایی «بازی تاج و تخت» با زیرنویس در فضای VOD، تأکید کرد: این حجم سریال به روز با زیر نویس‌های خارجی جای محتوای داخلی ما را پر می‌کنند. تا جائیکه که فیلم آمریکایی «بازی تاج و تخت» به هر شکل ممنوع‌ است اما در پلت‌ فرم‌های خودمان بگذاریم. و هیچ‌کس با آن برخورد نکند. امروز نه تنها VOD ها فیلم‌های خارجی بدون پروانه نمایش را روی پلت‌فرم‌های خودشان قرار می‌دهند و در VODها سریال‌های بدون پروانه ساخت ایرانی هم تولید و بدون پروانه نمایش عرضه می‌کنند. وزارت ارشاد در حوزه نمایش خانگی الان شاهد آن هستیم یک رها شدگی تأسف‌بار وجود دارد.

رجبی فروتن: VOD زمانی وارد کشور ما شد که دستگاه فرهنگی ما را غافلگیر کرد

سعید رجبی فروتن مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی در بخش دیگری از این نشست، VOD زمانی وارد کشور ما شد که دستگاه فرهنگی ما را غافلگیر کرد، افزود: شاید خیلی از مسائل که ما در این زمینه داریم شاید اگر پیگیری شود درست حل شود. عنوان شد کارکرد اصلی شبکه نمایش خانگی که پخش فیلم‌های سینمایی است،  تحت شعاع سریال قرار گرفته اما این طور نیست. ما در سال گذشته، ۸۱ مورد پخش فیلم سینمایی داشتیم . در سال گذشته ۱۲ عنوان فیلم های سینمایی گروه هنر و تجربه ماهیت آن‌ها ضد گیشه و به قصد تجارت تولید نشده،  در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. شبکه نمایش خانگی وزن کارکرد اصلی خود را حفظ کرده است.

وی افزود: اعداد و ارقامی مثل یک میلیون بیننده را نمی‌توان مبنا  قرار داد. به دلیل تغییر الگوی مصرف مردم مثل استفاده از دانلود فایل فیلم‌ها باعث شده است مردم زیاد به دنبال خرید دی‌وی‌دی نروند. چیزی که مردم در بازار مشهود است به دنبال فلش‌مموری و یا در فضای اینترنتی، تازه‌ترین فیلم‌های سینمایی را دنبال می‌کنند. حقیقتاً VOD زمانی وارد کشور ما شد که دستگاه فرهنگی ما را غافلگیر کرد. زمانی خودش را در سفره فرهنگی مردم نشاند هنوز مقررات و قوانینی را تصویب نکردیم. نخستین مجوزها را در اسفندماه سال ۹۳ دادیم که هنوز آیین‌نامه و مقررات آن‌ها تهیه و تصویب نشده بود. در تابستان ۹۶ آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر مراکز عرضه بر خط ویدئویی و دستورالعمل تخصصی به وزیر ارشاد رسید که نظارت را برای ما فراهم کند. خیلی از زمان تصویب و اجرای این آیین‌نامه نگذشته بود رسانه ملی در این زمینه یک مجموعه‌ای تحت عنوان سازمان تنظیم و مقررات صورت و تصویر فراگیر را شکل داد و به ۵۰ مرکز صوت و تصویر مجوز داد و سعی کرد آن مراکز VOD با ارسال اظهارنامه ترغیب کند.

پژمان‌فر: پشت‌‌پرده جریان‌ غیراصولی نمایش خانگی و VODها عادی نیست

پژمان‌فر در بخش پایانی این نشست درباره طرح سوال از وزیر ارشاد، گفت: بحث vod مبسوط است. یک بخش آن به وزارت ارتباطات بستگی دارد، بخشی محتوایی و بخشی به وزارت ارشاد بستگی دارد. وظایفی است که وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت‌های vod و قوانین و محتوا برعهده دارد. آنقدر موضوع VOD ها مهم بود که ما از وزیر ارشاد طرح سوال کردیم. سوال ما از وزیر این بود که چه برنامه‌ای برای vod دارید؟ اقدامی صورت نگرفت این سوال را آوردیم به صحن علنی و ایشان توضیحاتی دادند که قانع‌کننده نبود. نسبت به این عملکرد ضعیف کارت زرد گرفتند. البته در یک روز هم راجع به VOD و هم بازی‌های رایانه‌ای دو بار کارت زرد دادند. آن چیزی که اتفاق افتاده و دائماً هم روی این موضوع ما تأکید داشتیم بالاخره حاکمیت برای اجرای برنامه‌های خودش دستگاه‌هایی را معرفی می‌کند که وظایف حاکمیتی را انجام می‌دهد و ارشاد باید در این زمینه‌ها پاسخگو باشد. امروز یک جریانی در این VOD‌ها فعال است و واقعاً هم این پشت‌پرده‌ها عادی نیست. چون می‌خواهند جریان ذائقه‌های مردم را تغییر دهند و حتی گفته‌اند قصد دارند یک مهاجرتی در سبد مصرفی مردم از صداوسیما ایجاد کنند.

رئیس مجلس نگذاشت محتوای نمایش‌خانگی پخش شود!

وی افزود: درباره نظارت‌ها انتقاد کردیم و گفتند ما نمی‌رسیم نظارت کنیم. ما راه‌حل‌های متعددی گذاشتیم و گفتیم افراد قوی در این حوزه هستند به بحث نظارتی ارشاد کمک کنند. با وزیر صحبت کردیم پاسخی داده نشد. نشان‌دهنده این است که بنایی برای نظارت و ممیزی در این زمینه وجود ندارد. آنقدر این محتواها مناسب نیست که بخشی از آن محتوا را می‌خواستیم در صحن علنی پخش کنیم رئیس مجلس نگاه کردند به ما گفتند پخش نشود. همان محتوایی که به فرزندان و خانواده‌های ما ارائه می‌شود. واقعاً ما کم‌حاشیه‌ترین مسائل را انتخاب کردیم دو سه مورد در این قضیه نشان دهیم. واقعاً بحث پورن در این راستا، فقط مسئله ما نیست! برای ما آن جریانی مهم است که در پشت پرده تغییر ذائقه‌های مردم وجود دارد. امروز مسائل تربیتی در سریال‌های حوزه کودکان مطرح می‌شود؛ وقتی یک فیلم سینمایی کودک را می‌بینید فرآیند تربیتی شکل می‌گیرد. ما از وزارت ارشاد این سوال را کردیم که واقعاً در زمینه VOD چه برنامه مشخصی دارند؟ بعضی‌ها دنبال این می‌گردند این اتفاقات بیفتد و اساساً در این راستا تعمد است.

نظارت در بخش‌های فرهنگی کنار گذاشته شده و انگار تعمدی در کار است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه تعمدی در کار است، افزود: این تعمد در عدم نظارت، در حوزه سینما و بخش‌های دیگر هم وجود دارد نظارت را کنار گذاشتند و وظیفه نداریم نظارت کنیم. در حوزه کتاب، سینما، تئاتر و حوزه صنعت این اتفاق در حال وقوع است. ما چهار شرکت نمایش خانگی داریم که هیچ‌کدام توانایی اداره این شکل فیلم‌ها را ندارند. ما داریم فضا را برای این سبک فیلم‌ها فراهم می‌کنیم. حقیقتاً نظارت در تمام بخش‌های فرهنگی کنار گذاشته شده و انگار تعمدی در این کار است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید