» اجتماعی » مهم‌ترین چالش عکاسان ایران چیست؟
اجتماعی

مهم‌ترین چالش عکاسان ایران چیست؟

۱۰ تیر ۹۸ 0۰10

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ساعد نیک ذات داور سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران درباره سطح کیفی آثار رسیده به این رویداد گفت: ابتدا باید بگوییم منظورمان از کیفیت چیست؟ عکس خبری و ژورنالیستی با نوع خبری که اتفاق می‌افتد مرتبط است. گاهی اوقات خبرها بسیار برجسته و مشخص می‌شوند و طبیعتا عکس‌ها نیز به واسطه برجسته شدن اخبار، می‌توانند به عکس‌های موفق‌تری تبدیل شوند. اما گاهی خبرها آن‌چنان که باید خاص و حائز اهمیت نیست.

مدیر فیلم برداری فیلم نفس افزود: در مجموع باید گفت عکس‌هایی که در این دوره ارائه شده بود، توانسته بود اخبار سال گذشته را پوشش دهد اما از نگاه داوران، بخشی از اتفاقاتی که باید می‌افتاد، رخ نداده بود؛ مثلا مولتی مدیاهایی که تولید شده بود بر اساس ساختار مولتی مدیا نبود؛ چون ما در این بخش هنوز حرکت جدی‌ای انجام نداده‌ایم و عکاسان ما هنوز شناخت کاملی نسبت به مولتی‌مدیا ندارند. به همین دلیل ما در بخش مولتی‌مدیا هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانستیم. 

وی ادامه داد: در برخی پروژه‌ها، عکاس بی دلیل عکس خود را سیاه سفید کرده بود. حال آنکه رنگ عاملی است که می‌تواند به ما سندیت و فضا بدهد. به گمان من مرزی وجود دارد که باید برای عکاسان تعریف شود. اساسنامه‌ای که مشخص کند ویرایش عکس تا چه حدی مجاز است و تا کجا منجر به مخدوش شدن عکس نمی‌شود. به همین خاطر ما مجبور شدیم برخی عکس‌ها را به دلیل ویرایش زیاد، از فرایند داوری و نمایش کنار بگذاریم. 

مهم‌ترین چالش عکاسان کشور این است که عکاسی هنوز به عنوان یک حرفه شناخته نشده است

نیک ذات گفت: نکته اصلی از دیدگاه من این است که انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران نهایت سعی و تلاش خود را میکند تا این رویداد سالانه را برگزار کند. من بسیار متاثر و ناراحت هستم که چرا پتانسیل اصلی عکاسی ایران باید در سه گالری کوچک به نمایش درآید. چرا نباید جایی وجود داشته باشد که از این انجمن حمایت کند. به اعتقاد من بچه‌های عکاس بسیار مظلوم واقع شده‌اند؛ آنها با حقوق‌های کم و گاه در شرایطی بسیار خطرناک، علیرغم وجود موانع بسیار مشغول عکاسی هستند ام ابا وجود همه این سختی‌ها، به وظیفه خودشان عمل می‌کنند. 

داور سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران افزود: عکاسان مطبوعاتی در ایران نیاز به حمایت بیشتری دارند و به گمان من باید پتانسیل موجود را بیش از این تقویت کرد تا این رویداد در سال‌های آینده با کیفیت بالاتری برگزار شود. با این وجود باید به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تبریک گفت که با وجود همه سختی‌ها، این رویداد را به نحوی شایسته برگزار کردند. 

وی یادآور شد: به اعتقاد من مهم‌ترین چالش عکاسان در کشور این است که عکاسی هنوز به عنوان یک حرفه شناخته نشده است و این بسیار مهم است. در همه جای جهان قوانین مشخص می‌کنند که عکاسی در جامعه باید چگونه اتفاق بیفتد اما متاسفانه در ایران هنوز این تعریف وجود ندارد. پیدایی و رشد شبکه‌های اجتماعی نیز به عنوان بستری که انتشار عکس و فیلم در آنها می‌تواند آبرو و حیثیت افراد را به بازی بگیرد نیز مزید بر علت شده است. 

نیک ذات در پایان خاطرنشان کرد: مهم ترین بایسته‌ای که باید برای برگزاری دوره چهارم نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در دستور کار قرار گیرد، حمایت است. این رویداد نیاز به حامیان مالی دارد. عکاسان همواره در حال انجام وظایف خود هستند و نهادها و ارگان های مرتبط چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی میتوانند از عکاسی مطبوعاتی حمایت کنند تا عکاسان بتوانند با قوت و انگیزه بیشتری کارشان را انجام دهند. این نمایشگاه تاریخ مصور سالانه ایران است و کسی نمی‌تواند تحریفشان کند و فتوشاپ هم نمی‌تواند در موجودیت آنها تحریف و خدشه‌ای ایجاد کند. اینها اسنادی است که نه تنها مربوط به ما، بلکه مربوط به آینده تاریخ ایران زمین است. 

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید