» اجتماعی » برگزیدگان مسابقه عکاسی روایت گِل و دل معرفی شدند
اجتماعی

برگزیدگان مسابقه عکاسی روایت گِل و دل معرفی شدند

۱۲ تیر ۹۸ 0۰10

[ad_1]

به گزارش  باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم اختتامیه نخستین مسابقه عکاسی روایت گل و دل با حضور اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فراهانی، عضو شورای شهر تهران، علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه و جمعی از علاقه‌مندان در باغ کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علی محمد اسماعیلی، دبیر مسابقه روایت گل و دل صحبت کرد و ضمن ارائه گزارش گفت: وقتی که در روزهای ابتدایی سال ۹۸، این اتفاق تلخ رخ داد و سیل، ۳ استان کشورمان را در برگرفت، در کنار جمع‌آوری کمک‌های مالی برای سیل‌زدگان، پیشنهادی مبنی بر برگزاری یک مسابقه عکاسی مطرح شد و بر همین اساس، تصمیم گرفتیم که این مسابقه را در ۸ محور برگزار کنیم. در ابتدا، یک نشست خبری با حضور مهندس اوحدی برگزار شد و روند برگزاری مسابقه از روز ۱۳ اردیبهشت آغاز گردید و تا ۲۰ خرداد ادامه پیدا کرد که البته به مدت ۳ روز نیز تمدید شد.

وی ادامه داد: در طی این زمان، حدود ۲ هزار عکس به دست ما رسید، داوری شد و در نهایت ۵۰ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد. البته باید بگویم که از نظر بنده تمام آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، ارزشمند و قابل تقدیر است و بار معنایی خود را دارد. به همین دلیل، پیشنهاد دادم که علاوه بر کتاب عکس فعلی که منتشر شده است، کتاب عکس دیگری شامل تمام ۲ هزار عکس رسیده به دبیرخانه جشنواره منتشر شود.

اسماعیلی به اهمیت رسانه عکس اشاره کرد و گفت: روزانه تعداد زیادی عکس در خروجی رسانه‌های تمام دنیا قرار می‌گیرد اما با این وجود،‌ سناریویی به نام ساخت افکار عمومی دنیا وجود دارد که باید تعدادی از عکس‌های خاص در اختیار همگان قرار گیرد. برای مثال، می‌بینید که از یک منطقه سال‌ها هیچ عکسی منتشر نمی‌شود در حالی که از یک بازیگر، یک مسابقه فوتبال و … عکس‌های زیادی منتشر می‌شود. به نظرم برای این که بتوانیم آن حماسه با شکوهی که در کشورمان در مواجهه با بحران رخ می‌دهد را به همه دنیا نشان بدهیم، باید خودمان عکس‌ها را به دنیا ارسال کنیم و از این نظر تغییراتی در روند فعلی ایجاد کنیم. دقت داشته باشید که عکس یک پدیده جدی است که گاها انتشار آن واکنش‌های زیادی را در تمام دنیا به همراه داشته است. متاسفانه اتفاقی که در این میان رخ می‌دهد این است که ما به واسطه وجود شبکه‌های اجتماعی از تمام اخبار دنیا با خبر می‌شویم در حالی که دنیا از اخبار ما مطلع نمی‌شود. در حقیقت، یک طرف این جاده دو طرفه مسدود است. آنان محتوای خود را برای ما می‌فرستند و ما می‌بینیم در حالی که ما چیزی ارسال نمی‌کنیم. همین موضوع باعث می‌شود که تصاویر ارائه شده از ایران، یک سری تصاویر مخدوش شده باشد. در ماجرای سیلی که در ابتدای سال ۹۸ رخ داد، همه دیدند که چه کارهایی انجام شد و با چه همدلی مردم ما وارد میدان شدند. این کارها باید از طریق چنین رسانه‌ها و چنین جشنواره‌هایی به تمام دنیا مخابره شود تا جهانیان آن را ببینند.

او در انتهای سخنان خود بیان داشت: در جریان برگزاری این مسابقه، افراد و ارگا‌ن‌های زیادی به ما کمک کردند که باید از همه آن‌ها تشکر کنم.

در ادامه، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت کرد و گفت: سیلی که در روزهای ابتدایی امسال در کشورمان رخ داد، بیش از ۲۰ استان را درگیر کرد. بر همین اساس، ۱۲ دستگاه فرهنگی در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان آغاز به کار کرده و با برگزاری جلساتی در جهت رفع مشکلات این مناطق برآمدند. بعد از جریان سیل و در همان هفته اول، این قرارگاه کار خود را برای جمع آوری کمک‌های مردمی آغاز کرد. در همین ایام، ایده‌ای مطرح شد مبنی بر این که این روزها می‌گذرد و باید کاری کنیم که این حماسه بزرگ برای همیشه ماندگار شود. از جمله کارهایی که از مصوبات قرارگاه نیز به شمار می‌رفت، برگزاری جشنواره و مسابقه روایت گل و دل بود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بارز مردم ما عزم بزرگ و حماسی در نوع‌دوستی با هم‌وطنان است. همان‌طور که می‌بینید در همه بحران‌هایی که رخ می‌دهد، تمام مردم ما با همه وجود خود حضور پیدا کرده و به هم‌وطنان خود کمک می‌کنند. نباید فراموش کنیم که در همان روزهای ابتدایی وقوع سیل چه اتفاقاتی رخ داد. دشمن، طمع کرده بود و با به کارگیری ۳۶۰ بلندگو رسانه‌های فارسی تلاش کرد تا ناکارآمدی دولت ایران را در مواجهه با سیل اعلام کند اما با تلاش‌های جهادی طلاب، دانشجویان، نیروهای داوطلب و … اتفاقی افتاد که تمام آن رسانه‌ها به انفعال مطلق افتادند. باید بگویم که در کنار این حماسه و عظمت مردم ایران، یک ضعف نیز وجود دارد و آن هم ضعف در بازخوانی و مستندسازی این اتفاقات عظیم است. یک عکس خوب که توسط یک عکاس برداشت می‌شود، گاها می‌تواند اثرگذارتر از یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای باشد.

اوحدی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بر همین اساس،‌ تقاضا دارم که عکس‌های ارسال شده به این جشنواره را در مناطق سیل‌زده نیز به نمایش بگذاریم تا همه مردم بدانند که چه حماسه عظیمی در کمک به هم‌وطنان‌مان به وقوع پیوسته است.

سخنران بعدی این جلسه، فراهانی عضو شورای شهر تهران بود. او گفت: باید به عزمی که بعد از بحران نیز هم‌چنان پای کار است، دست مریزاد گفت. همیشه می‌گویند که ما ایرانی‌ها قبل و بعد از بحران، مدیریت خوبی نداریم اما در حین بحران عملکرد بی‌نظیری داریم. باید به قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان خسته نباشید بگویم که چنین کار عظیمی را ثبت و ضبط کردند. کار بزرگی که در ابتدا برای جمع‌ آوری منابع مالی برای بازسازی مناطق سیل‌زده آغاز شد و سپس با برگزاری این جشنواره ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: دوستان ما در قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان به خوبی فهمیدند که نیاز مردم سیل‌زده فقط نیاز مالی نیست و آنان احتیاج به نیاز فرهنگی نیز دارند. در همین‌جا از مسئولین تقاضا دارم که این کار ادامه پیدا کند و این قرارگاه به فعالیت خود ادامه بدهد چرا که این مستندسازی بسیار ارزشمند است.

در بخش بعدی برنامه، نفرات برگزیده در این مسابقه عکاسی اعلام شدند و در نهایت نوبت به اعلام نفرات اول تا سوم این مسابقه در بخش‌های موبایلی و دوربین حرفه‌ای رسید. اسامی این نفرات به شرح زیر اعلام شد:

مسابقه موبایلی

نفر اول: مهسا ربیعی با دریافت جایزه ۱۰ میلیون ریالی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار

نفرات شایسته تقدیر: یوسف قائمی و فازئه پایین محل با دریافت جایزه ۵ میلیون ریالی

مسابقه دوربین حرفه‌ای

نفر اول: امیرعلی قزاقی با دریافت جایزه ۳۰ میلیون ریالی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار

نفر دوم: پژمان مولایی با دریافت جایزه ۲۰ میلیون ریالی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار

نفر سوم: ابراهیم مهاجر با دریافت جایزه ۱۰ میلیون ریالی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار

نفرات شایسته تقدیر: حمیدرضا امیری متین و محمد امین نجفی

در پایان این مراسم، نمایشگاه آثار برگزیده این مسابقه عکاسی افتتاح شد.

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید