» اجتماعی » دورهمی بچه هیاتی‌های هنرمند در دارالفنون
اجتماعی

دورهمی بچه هیاتی‌های هنرمند در دارالفنون

۲۹ تیر ۹۸ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چند سالی است که هیئت محبین‌اهل‌بیت(ع) با نام اختصاری “هیئت هنر” جای خود را در بین دانشجویان، هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگی باز کرده است. کاری که جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر آغاز کرده و چند سال بعد گروه‌هایی از دانشگاه‌های دیگر هم به کمک آنها آمدند. دو روز گذشته اعضای کارگروه‌های “هیئت هنر” در مدرسه تاریخی دارالفنون گرد هم آمدند تا تجربیات خود را با افراد علاقه‌مند به استفاده از هنر در هیئت‌های مذهبی به اشتراک بگذارند.

کارگروه اول ساعت ۹ صبح و در هوای گرم امّا دل‌انگیر و در قلب یادگاری به جا مانده از امیرکبیر یعنی سالن دارالفنون برگزار شد، کارگاه صنایع دستی. کارگاهی که مسئولان و اعضای آن به بیان تجربیات خود در این کارگاه پرداختند.

اخوان، عاشوری و حقیقی و مینویی در این نشست هر کدام تجربیات خود در مورد مسائل مختلف به‌ویژه نحوه ساخت سقاخانه را بیان کردند. اخوان در این باره گفت که در ابتدا هر کسی هر کاری که می توانست انجام می‌داد و کارگروه ویژه‌ای وجود نداشت اما به‌تدریج کارگروه شکل گرفت.

عاشوری در ادامه صحبت‌های اخوان گفت که نگاه اصلی در سقاخانه بحث توسل است، بنابراین معنای آن جدی‌تر و بزرگتر از بحث یک مکان یا فضای خاص است. این واسطه‌ها هستند که مسیر حرکت ما را شکل می‌دهند بنابراین ما قصد داشتیم تا با وجود این سقاخانه، مخاطبمان در این شبها دچار چالش شده، خودش را در این فضا ببیند و درگیر شود و فکر کند که کجای مسیر قرار دارد.

وی ادامه داد که ۵ فاکتور در انتقال این مفهوم به کمک ما آمد، خشت اول، مواد و متریال، دستها و هنری که قاب سقاخانه را می‌سازد، رد پای یک میراث و اشاره به بحث هنر اسلامی، لذت همراهی و کار جمعی که در کارگروه رخ  می‌دهد، همگی این ۵ فاکتور را تشکیل می‌دادند.

نوری نیز در ادامه صحبت‌های اخوان و عاشوری اضافه کرد که فلزکاری، هنر خط‌اندازی (خط ناخنی)، طراحی مشبک فلزی، خطاطی ، طراحی در این کار استفاده شد، برای نصب هم از دوستان طراحی صنعتی و معماری کمک گرفتیم.

کارگروه بعدی کارگروه پوستر بود که محمدرضا چیت‌ساز که پوسترهای هیئت هنر را طراحی می‌کند در آن از روند تولید پوستر، طراحی و اقتضائات تولید آن صحبت کرد.

مواردی که در این کارگروه از آن صحبت شد، چگونگی تبدیل و استفاده از شعار، کلید واژه‌ها، موضوعات فرامتنی، اصالت و ریشه‌ها، موضوعات و مباحث روز در تولید یک پوستر بود.

چیت‌ساز در رابطه با تولید کتیبه نیز گفت که تبدیل شدن پوستر به بک گراند و جایگاه سخنران ما را به این نزدیک کرد که می توانیم پوسترها را کتیبه کنیم و به آن تبدیل شود، باید مدنظر داشته باشیم که کار را در محیط ببینیم یا در محیط تصور کنیم که بدانیم چه اتفاقی می‌افتد.

وی در رابطه با هویت سازمانی و نقش کارگروه تخصصی پوستر گفت که لباس خدام، کتیبه‌ها به عنوان عناصر محیطی و حتی خود خیمه، همه می‌تواند متاثر از یک نگاه هویت سازمانی باشد که یک بخش آن پوستر است، حتی گاهی کاورهای دمام زن‌ها از پوستر گرفته می‌شود.

چیت‌ساز در ادامه به این نکته اشاره کرد که موارد زیادی را باید در تولید پوستر مد نظر قرار داد. مدیریت هزینه چاپ، خلاقیت، تمرکز بر خاص بودن که گاهی مطرح بوده است از جمله این موارد است.

کارگاه بعدی که در بعد از ظهر گرم پنج شنبه ۲۷ تیرماه برگزار شد، کارگاه فضاسازی بود، علی محمد غلامی، خانم‌ها پزشکی و غفوریان اعضا و سخنران این کارگروه بودند.

پزشکی با اشاره به این مطلب که هنوز جایگاه و تأثیر فضا و فرم برای بسیاری از ما، ناشناخته مانده است گفت که کارگروه فضاسازی هیئت هنر، فضاهای هیئت را مشخص می‌کند البته این بدان معنا نیست که این کارگروه در این رابطه می تواند مستقل عمل کند بلکه واقعیت این است که مجموعه هنرها در کنار هم قرار می‌گیرد تا فضایی برای ارائه هنر این کارگروه فراهم می‌آید.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید