» اجتماعی » از حضور مسئولان تا نوای موسیقی آذری در دومین روز جشنواره موسیقی جوان
اجتماعی

از حضور مسئولان تا نوای موسیقی آذری در دومین روز جشنواره موسیقی جوان

۷ مرداد ۹۸ 0۰5

[ad_1]

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، صبح روز یکشنبه ششم مردادماه دومین روز جشنواره به موسیقی آذری اختصاص داشت و با نوای تار هنرمندان نوجوان این رویداد آغاز شد. تارنوازانی که در سه گروه سنی الف، ب و ج تقسیم‌بندی شده بودند، به‌نوبت روی صحنه حاضر و قطعات خود را نواختند.

آراز وجودی، ارسلان عبادی، زهرا میرزایی، امیرسالار ناطقی، یانار رنجبریان اصل و سپهر مسلمی حکم‌آبادی در گروه سنی الف حضور داشتند. سپس آراز قاسمی از گروه سنی ب به‌ عنوان اولین شرکت‌کننده روی صحنه آمد. بعد از او به ترتیب اشکان احمدی‌فخرآباد و حمید آبروش از این رده سنی برای اجرا مقابل داوران قرار گرفتند.

سپس رده سنی ج با حضور دو شرکت‌کننده آغاز شد و در این قسمت المان اطهری و یاسین ایمانی قهرمان‌لو به تارنوازی پرداختند تا بخش تار موسیقی آذربایجانی به پایان برسد.

بعد از استراحتی کوتاه، چهار شرکت‌کننده در بخش کمانچه‌نوازی در رده سنی الف به‌نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند و در ابتدا آرین ضمیری به‌عنوان اولین شرکت‌کننده روی صحنه رفت و بعد از او به ترتیب علی ذاکری‌گرگری، آرمین بهنیافر و مهرداد فتحی برای اجرا مقابل داوران قرار گرفتند.

بخش بعدی به اجرای نوازندگان سازهای قانون، گارمون، دایره و نقاره اختصاص داشت و در ابتدا پانیذ ستاری نوازنده نوجوان قانون از رده سنی ب به روی صحنه آمد و به اجرای قطعات خود پرداخت.

سپس سه نوازنده گارمون از دو گروه سنی الف و ج به‌نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند. در ابتدا محمدرضا محمدوند از رده سنی الف به‌عنوان اولین شرکت‌کننده روی صحنه آمد و پس از او، محمدرضا الهی از این رده سنی و پیمان شیخ بگلو از رده سنی ج در مقابل داوران به اجرای قطعات خود پرداختند.

سپس نوبت به اجرای نوازندگان سازهای دایره و نقاره رسید. در ابتدا در بخش دایره، هوراد بخشی شایان و افرا اصلان حسینی از رده سنی الف و سپس محمدمعین نوروزی در گروه سنی الف و اصغر دسینه خیاو از گروه سنی ب مقابل هیئت‌داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش پایانی اجرای روز دوم جشنواره موسیقی جوان، به اجرای نوازندگان ساز قوپوز اختصاص داشت و سینا خیالی، اسماعیل حاجی‌زاده فرد، عارف بهرامی شیخملو، امیرمهدی حسینی، اسماء میکائیلی، دانیال صادقی مرام و امیرمحمد باقری در گروه سنی الف حضور داشتند. سپس شاهین هاشم‌نژاد از گروه سنی ب به‌عنوان اولین شرکت‌کننده روی صحنه آمد. بعد از به ترتیب محمدرضا حمیدی و ابراهیم راستین مردان غم از این رده سنی به اجرای مقابل داوران پرداختند.

حضور محمد اله یاری فومنی، مدیر کل دفتر موسیقی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، احمد صدری دبیر دوازهمین جشنواره موسیقی نواحی از مهم‌ترین حاشیه‌های دومین روز برگزاری جشنواره موسیقی جوان در تالار رودکی بود.

سهند توکلی، امین جودت خواجه و پویا دایلاری از غایبان روز دوم جشنواره موسیقی جوان بودند.

حضور کودکان شرکت کننده با لباس های زیبای محلی، کوک کردن ساز برخی از شرکت کنندگان توسط اساتید هیأت داوران از نکات جالب توجه در روز دوم جشنواره بود.

رده سنی الف نسبت به سایر رده‌ها حرف اول را می‌زنند

شهریار صدیق در ارزیابی خود از اجراها گفت: اجراها در بعضی از رشته‌ها شرکت‌کننده آن‌چنانی نداشت اما همیشه گفته‌ام که مزیتی که جشنواره موسیقی جوان دارد این است که خصوصاً در رده سنی الف همیشه هیجاناتی داریم و می‌دانیم که حتماً اتفاقات جالبی خواهد افتاد. امسال هم چندین مورد داشتیم و یک مورد هم در رده سنی ج داشتیم که اجرای فوق‌العاده‌ای داشتند. اما به نظر من همیشه رده سنی الف نسبت به سایر رده‌ها حرف اول را می‌زنند به دلیل اینکه بسیار جدی رقابت می‌کنند.

او ادامه داد: بعضی از هنرمندان در برخی از رشته‌ها کارشان را زیاد جدی نمی‌گیرند البته تصمیمی اتخاذشده که در سال‌های آینده حتماً رپرتواری تعریف شود که هنرمندان مجبور شوند که بر روی این رپرتوار کار کنند و تنها یک قطعه خاصی را آماده نکنند و در جشنواره اجرا کنند و این اتفاق باعث می‌شود که این نقص‌ها جبران شود.

وی افزود: به نظر من برگزاری چنین جشنواره‌ای بزرگ‌ترین اتفاق برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی است. به دلیل اینکه تنها جایی که می‌توانند رقابت کنند و هنر خودشان را نشان دهند، همین جشنواره است و برگزاری این جشنواره تأثیر بسزایی در رشد و پرورش هنرمندان جوان کشور دارد و باید برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد.او تأکید کرد: به نظر من ساز تار و کمانچه بسیار خوب ظاهر شدند.

امسال هم چند پدیده در جشنواره داشتیم

جابر اطاعتی در توضیح خود از اجراهای امروز توضیح داد: جشنواره امسال خیلی خوب بود و هرسال شاهد هستم که روند رو به رشد و ارتقای خودش را حفظ کرده و در هر صورت با تمام مشکلاتی که وجود دارد، امسال شاهد این موضوع بودم که جوانان رشد بسیار خوبی داشتند و کاملاً مشهود بود خصوصاً در گروه سنی الف رشد قابل‌توجهی داشتیم. امسال هم چند پدیده در این جشنواره داشتیم و با تمام اصول و سنت‌های شفاهی ما توانستند خیلی خوب موسیقی اقوام و آداب و فرهنگ موسیقایی را به اجرا بگذارند و از این لحاظ بسیار جای خوشحالی دارد که ما شاهد پیشرفت جوانان این مرزوبوم هستیم.

او ادامه داد: سازهای تار و کمانچه مانند سال‌های گذشته خصوصاً در رده سنی الف خوش درخشیدند و تشویق هم شدند. اما بعضی از سازها هم بودند که کم‌وکاستی‌هایی داشت و متأسفانه شرکت‌کنندگان ساز گارمون نسبت به سال گذشته بسیار کم بود درصورتی‌که من می‌دانم که نوازندگان بسیار خوبی در این بخش داریم و شاید مهم‌ترین علت اینکه شرکت‌کنندگان بسیار کمی داشت. البته خودشان هم تا حدودی مقصر هستند که در این جشنواره شرکت نمی‌کنند. ساز قوپوز نیز همانند سال‌های گذشته شرکت‌کننده‌های بیشتری داشت و نسبت به دیگر سازها نیز بسیار درخشید. مسلماً این هنرمندان جوان آینده و پشتوانه موسیقی این مرزوبوم را تأمین می‌کنند و این موضوع بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است.

وی افزود: نقاط ضعف و قوت در چنین اجراهایی مشخص می‌شود و مسلماً نقاط ضعف هر هنرمند جوانی با اجرا در این جشنواره از بین می‌رود.

بهترین اتفاق هنری در زمینه موسیقی، جشنواره موسیقی جوان است

ایمران حیدری درباره اجراهای روز دوم جشنواره گفت: اجراها درمجموع خوب بود و هرسال به‌مراتب کیفیت اجراها بالاتر می‌رود اما یک مقدار اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف بود و تعداد شرکت‌کنندگان پایین‌تر از حد انتظار ما بود اما با مسئولان جشنواره صحبت‌هایی را انجام دادیم که از دوره‌های آینده اطلاع‌رسانی قوی‌تری صورت گیرد.

او ادامه داد: بعضی از آن‌ها اجرای صحنه‌ای بهتری داشتند اما بعضی از آن‌ها نیز به دلیل استرس نتوانستند اجرای بهتری داشته باشند.

او تأکید کرد: جشنواره موسیقی جوان رویداد بسیار خوبی است و به نظر من بهترین اتفاق هنری در زمینه موسیقی، جشنواره موسیقی جوان است.

صداوسیما کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند

وحید اسدالهی در تشریح اجراهای سازهای آذری گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند، آماده بودند. متأسفانه تعداد هنرمندانی که در قسمت ساز نقاره شرکت کرده بودند کم بود اما همه آن‌ها خوب بودند. متأسفانه تعداد شرکت‌کننده‌ها در این دوره از جشنواره کم است و اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفت و باید صداوسیما کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند و خیلی از هنرمندان بااستعداد هستند که از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع ندارند.

او ادامه داد: مطمئناً برگزاری جشنواره موسیقی جوان کمک شایانی به رشد و پیشرفت موسیقی کشور می‌کند و در اجراهای امروز هم شاهد بودیم که نوجوانان بسیار خوبی حضور داشتند که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما مسئله اینجا است که باید برنامه‌ریزی درستی شود و جوانان با استعداد تشویق شوند و در این جشنواره شرکت کنند.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید