» اجتماعی » مسئولین? فرهنگی درباره وضعیت پوشش بازیگران پاسخگو باشند
اجتماعی

مسئولین? فرهنگی درباره وضعیت پوشش بازیگران پاسخگو باشند

۱۴ مرداد ۹۸ 0۰7

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مریم مونسی سرخه؛ عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا و  مدیر گروه رشته طراحی پارچه و لباس این دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، به تاثیر فرهنگ پوشش هنرمندان بر نوع پوشش مردم پرداخت. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

فرهنگ مد و پوشش چگونه در جامعه شکل گرفته و منتقل می‌شود؟ مهم‌ترین عناصر سازنده و انتقال دهنده فرهنگ مد و لباس در جامعه کدام عناصر هستند؟ 

به طور کلی فرهنگ‌سازی از دریچه‌های مختلفی نشأت می‌گیرد. نوع نگاه حاکم بر جامعه از لحاظ نوع قانون‌گذاری‌ها، سیاست‌های اجرایی و عملکردی، سیاست‌های اقتصادی، نحوه آزادی بیان، نوع سلیقه افراد، میزان حضور رسانه‌های جمعی اعم از نوشتاری و دیداری، نوع مصرف‌گرایی در جامعه، سلیقه تولیدکننده، میزان فروش کالا در فروشگاه‌های مورد تایید دستگاه‌های نظارتی و نیز میزان فروش در اماکنی که نظارتی بر آنها نیست و… همه و همه بر ایجاد فرهنگ پوشش افراد جامعه تاثیرگذارند. همه این موارد سازنده فرهنگ هستند و فرهنگی که مورد بازدید عمومی قرار می‌گیرد، به مرور گسترش می‌یابد و تدریجا تمامی اقشار آن را می‌پذیرند. 

آیا نوع پوشش بازیگران سینما و تلویزیون می‌تواند بر فرهنگ پوشش مردم تاثیرگذار باشد؟ این اتفاق چگونه و در چه فرایندی رخ می‌دهد؟

شکی نیست که نوع پوشش هنرمندان به دلیل جایگاه و میزان دیده شدنشان، بسیار مورد توجه است و بخش قابل توجهی از مردم، پوشش هنرمندان را الگوی خود قرار داده و سعی می‌کنند مثل آنها به انتخاب لباس و پوشش بپردازند. بی‌شک یکی از راه‌های انتقال فرهنگ، رسانه‌ها هستند که به شیوه‌های مختلف عمل می‌کنند. هنرمندان به ویژه بازیگران سینما و تلویزیون، بخشی از رسانه‌ها هستند که در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و بر نوع پوشش مردم تاثیر می‌گذارند. زمانی که یک بازیگر مدت‌ها در اماکن و فضاهای عمومی و همچنین در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف حضور می‌یابد، این قابلیت را پیدا می‌کند که در نقش یک الگو برای مردم ظاهر شود. بازیگران به مرور، توسط مقلدان خود به یک الگو و انگاره مطلوب ذهنی تبدیل می‌شوند. از این رو  بی شک نوع پوشش، طرز کلام و رفتار آنها در مدل‌سازی برای مردم بسیار موثر است. 

آیا وضعیت کنونی پوشش  بازیگران سینما و تلویزیون را از حیث الگوسازی برای مردم مناسب ارزیابی می‌کنید؟ 

در این باره مسئولین فرهنگی کشور باید پاسخگو باشند و بگویند آیا آنچه اکنون در جامعه دیده می‌شود با آنچه مطلوب و مورد انتظار است، همسو است یا خیر؟‌

به نظر شما بازیگران سینما و تلویزیون باید چه الزامات و اقتضائاتی را در نوع پوشش خود رعایت کنند تا بتوانند در امر الگوسازی برای مردم، نقش مثبت و موثری را ایفا نمایند؟

به نظر می‌رسد در مراسم‌های بزرگ که پوشش بازیگران بیش از هر چیزی در معرض دید قرار می‌گیرد، باید نظارت وجود داشته باشد. امروزه اگر شما بخواهید سبک خاصی از پوشش را در جامعه مد کنید، بهتر است از یک بازیگر بخواهید که آن پوشش را در یک مراسم بر تن کند. جامعه ما علاوه بر شرایط خاص فرهنگی و مذهبی، نگاهی به فرهنگ مد و پوشش در کشورهای دیگر نیز دارد. از این رو باید به گونه‌ای هوشمندانه عمل کرد که بدون ایجاد یک نگاه صرف سلبی، به مرور فرهنگ اصیل پوشش ایرانی-اسلامی در ذهن مردم متبلور و نهادینه شود. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید