» اجتماعی » جدیدترین تصاویر از حیات‌وحش بکر استان همدان در مستند «پازن‌های خانگرمز»
اجتماعی

جدیدترین تصاویر از حیات‌وحش بکر استان همدان در مستند «پازن‌های خانگرمز»

۱۵ مرداد ۹۸ 0۰16

[ad_1]

مستند «پازن‌های خانگرمز» امشب در قالب جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه مستند پخش خواهد شد. بهمن ابراهیمی، کارگردان این مستند است. فیلم سازی که تاکنون فیلم‌های مستند ماندگاری در زمینه حیات وحش ساخته است.

کارگردان فیلم مستند «پازنهای خانگرمز» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا درباره سابقه هنری خود گفت: متولد ۱۳۵۱ هستم و سال‌ها است در سیمای مرکز کردستان مشغول به کار و فعالیت هستم. از سال ۱۳۸۰ به عرصه مستندسازی وارد شدم و علاقمند به ساخت فیلم مستند در حوزه حیات وحش هستم. 

وی در خصوص سوژه مستند جدید خود خود گفت: در زمان ساخت مستند «میراث گاماسیاب»، ایده ساخت فیلم «پازن‌های خانگرمز» به ذهنم خطور کرد. گاماسیاب رودی در استان همدان و در نزدیکی نهاوند است که یکی از سرشاخه‌های این رود از کنار کوهی به نام خانگرمز جاری می‌شود و بستر زیستی مناسبی برای حیات وحش این منطقه به شمار می‌رود.

ابراهیمی افزود: هر چند در فیلم میراث گاماسیاب به صورت اجمالی به مساله حیات وحش نیز پرداخته شده است اما به دلیل وجود ظرفیت‌های این منطقه و اهمیت آن، ساخت فیلم مستند پازن‌های خانگرمز را در دستور کار خود قرار دادم. بر همین اساس، بلافاصله پس از اتمام فیلم قبلی شروع به ساخت این مستند کردم که در مجموع، مراحل مختلف پژوهش، تولید و تدوین چیزی حدود دو سال به طول انجامید.

بهمن ابراهیمی در مورد ساخت مستندهای حیات وحش گفت: حوزه مستند حیات وحش، دشواری‌های خاص خودش را دارد؛ از جمله اینکه به دلیل سخت‌گیری‌های سازمان محیط زیست، همراه داشتن عوامل زیاد، برای ساخت کار با محدودیت‌ها و مشکلاتی همراه است. بنابراین، بخش عمده تصویربرداری و ساخت فیلم را به تنهایی انجام دادم اما در مرحله پایانی انجام کار، از کمک‌های جناب آقای مصطفی نجاریان در امر تدوین و همچنین جناب آقای علی خطیبی در زمینه صدابرداری استودیو و صداگذاری بهره مند شدم. علاوه بر این باید بگویم که ساخت مستند حیات وحش نسبت به دیگر موضوعات مستند، نیاز به بودجه بیشتری دارد و تامین این بودجه یکی از دشواری‌های ساخت مستند بود.

این کارگردان و مستندساز در خصوص جشنواره مستند سیما بیان کرد: جشنواره مستند سیما در واقع، مستندترین جشنواره است. به طوریکه می توان استناد کرد که برگزیدگان این جشنواره با رای مستقیم مردم و داوری بی طرفانه داوران متخصص امر، برگزیده شده‌اند. مناسبات و رسوم جشنواره‌های دیگر را ندارد و از محدودیت‌های جشنواره‌های دیگر هم مبراست. گستره ملی و بازتاب مردمی، بزرگترین ویژگی جشنواره مستند سیما است چرا که به جای اکران در سالن‌ها و پردیس‌ها، از شبکه سراسری سیما پخش می‌شود. وجود آرای مردمی هم یعنی آثار موجود در جشنواره توسط مخاطب اصلی آن حلاجی می شود. از دیگر نکات مثبت این جشنواره نظم و انضباط برگزاری و پخش آثار است.

گفتنی است سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از پانزده تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «پازن‌های خانگرمز» نیز روز سه شنبه پانزده مرداد ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه مستند روی آنتن می رود و ساعت ۲۴ و ۱۱ صبح روز بعد بازپخش می شود.

انتهای پیام/ 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید