» اجتماعی » مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» منتشر شد
اجتماعی

مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» منتشر شد

۱۵ مرداد ۹۸ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،  مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» در چهار جلد از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شد. این مجموعه با هدف بررسی رخدادهای تاریخی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌کوشد تصویری جامع و دقیق از آن برهه ارائه دهد.

در بخشی از مقدمه این مجموعه آمده است: «مجموعه پیش رو با بهره‌گیری از انبوه اسناد و مدارک در صدد تبیین نحوه پیروزی انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های امام خمینی و ملت ایران در راه غلبه بر موانع و سوانح داخلی است.» سیر و روند پیروزی، استقرار و تحکیم نظام در این مجموعه به خوبی تبیین شده است.

جلد اول این مجموعه، رخدادهای تاریخی از پیروزی انقلاب اسلامی تا تصرف سفارت آمریکا در آبان ۱۳۵۸ را  بررسی می‌کند. این بازه زمانی، وقایع مهمی چون همه‌پرسی جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، تاسیس نهادهای انقلاب و در سوی مقابل آغاز فعالیت‌های ضدانقلاب و مداخلات آمریکا در ایران، شروع ترورها و تلاش برای بی‌ثبات‌سازی نظام، فعالیت احزاب معاند و … را هم دربرمی‌گیرد.

جلد دوم، تحولات سال‌های ۵۸ تا ۵۹ را از استعفای دولت موقت تا انتخاب شهید رجایی به عنوان رئیس‌جمهور نظام اسلامی بررسی می‌کند. انتخابات نخستین دوره ریاست‌جمهوری، انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، توطئه کودتای نقاب (نوژه)، برنامه‌های اجرا شده در راستای انقلاب فرهنگی و … از جمله مباحث مطرح شده در این مجلد است. در همین دوران علیرغم تمامی اقدامات خصمانه دشمنان، قانون اساسی جمهوری اسلامی پدیدار گشت و ساختارهایی نظیر نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و نهاد نخست‌وزیری در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی کشور شکل گرفت. اهمیت تحولات این دوره و ضرورت تحلیل دقیق آن تحولات هنگامی آشکار می‌شود که غالب تحلیل‌گران سیاسی قادر به ارائه نظریاتی واقع‌بینانه و منطبق با شرایط انقلاب اسلامی نبوده‌اند.

جلد سوم شامل رخدادهای تاریخ انقلاب از آغاز جنگ تحمیلی تا بحران‌آفرینی‌های بنی‌صدر می‌شود و چهارمین جلد از این مجموعه حوادث و تحولات انقلاب اسلامی از حاکمیت خط لیبرال بر دولت با ریاست‌جمهوری بنی‌صدر تا اعلان جنگ سازمان منافقین علیه نظام اسلامی و سپس فاجعه ۷ تیر ۱۳۶۰ را شامل می‌شود.

فشرده‌سازی مطالب، مستند شدن بسیاری از مطالب به اسناد و منابع معتبر، ارائه گزارش‌های توصیفی و تحلیلی وقایع، مطرح نمودن اطلاعات مختصر و مفید از شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف از ویژگی‌های این مجموعه است.

مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» در چهار جلد به تالیف غلامرضا بهدار وندیانی و با نظارت علمی جواد منصوری، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این مجموعه ضمن مراجعه به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با شماره ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید