» اجتماعی » ابراز امیدواری به حذف مالیات بر ارزش افزوده در تولید آثار هنری
اجتماعی

ابراز امیدواری به حذف مالیات بر ارزش افزوده در تولید آثار هنری

۲۴ مرداد ۹۸ 2۰35

[ad_1]

به  گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مالیات بر ارزش افزوده که با نام VAT شناخته می شود، مالیاتی است عام که در چند سال اخیر توسط دولت وضع شده و از فعالان کسب و کار (شخصیت های حقوقی و حقیقی) از مرحله تولید تا توزیع، اخذ می شود. وقتی یک پیراهن تولید می شود تا به دست مصرف کننده برسد، ده‌ها خدمت روی آن انجام می شود و باید مالیات آنها جداگانه پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته مصرفی، درآمدی و تولیدی تقسیم بندی می شود و مشمولان، باید نسبت به پرداخت مالیات و عوارض در موعد مقرر اقدام تا مشمول جرایم نشوند.

طبق ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا یا خدمت عرضه شده با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص، ارزش افزوده  است. ارزش افزوده را باید مالیات بر مصرف دانست و در  صدها کشور دنیا اجرا می‌شود. مالیات بر مصرف  را هر واسطه‌ای در  کسب و کار  کالا و خدمات، بایستی از مشتری دریافت  و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور به  عنوان نماینده دولت، واریز کند.

ارزش افزوده، مالیاتی  است که خریدار کالا و خدمات باید بپردازد. مثلاً شما پیمانکار وزارت راه و شهرسازی هستید و در پروژه‌های تعریض بزرگراهها فعالیت دارید. صورت وضعیت شما هر  چقدر باشد،  پس از تایید دستگاه عالی نظارت و نماینده کارفرما، پس  از ارجاع به واحد حسابداری برای  کسر کسورات قانونی، بخشی به نام ارزش افزوده دارد که باید به شما پرداخت تا به حساب دولت واریز کنید. در این جا، خریدار  کالا یا خدمات شما، وزارت راه و شهرسازی بوده و شما موظف هستید، مالیات بر ارزش افزوده صورت وضعیت خود را بر اساس قرارداد منعقده با کارفرما، واریز  کنید. هر کالا و خدمتی که در  برابر پول ارائه می شود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده  است.

این نوع مالیات پیشتر بر تولید آثار هنری نیز اعمال شد؛ اما در حوزه تئاتر سال‌ها خبری از کسورات مالیاتی نبود. مسأله زمانی آغاز می‌شود که بنیاد رودکی مبلغ ۹درصد گیشه را از گروه‌های هنری کسر می‌کند. این رویه اما با انتشار نامه‌ای از سوی معاون مالیات بر ارزش افزوده مورد پرسش قرار گرفت. در نامه‌ای که به تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ خطاب به اصغر همت، مدیرعامل وقت خانه تئاتر ابلاغ شده بود، محمد مسیحی اعلام کرده بود که عوارض بر بلیت‌های سینما فاقد وجاهت قانونی است؛ اما در آن اعلام شده بود فعالان تئاتری به عنوان «مودی مشمول مالیات بر ارزش افزوده» فراخوان نگردیده‌اند و آنان به مثابه خریداران کالا در نظام مالیاتی دیده می‌شوند.

این وضعیت زمانی حادتر شد که شهرام کرمی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از اجرایی شدن طرح مالیات بر ارزش افزوده در تمامی سالن‌های تئاتر خبر داد. رقم ۹% در تولید کم‌سود تئاتر رقم بزرگی محسوب می‌شد. چرا که در طی تولید یک اثر هنری ۳۵% گیشه هزینه سالن و سایت فروش بلیت می‌شود و عملاً در شرایط کنونی تنها ۵۰% یک نمایش از آن گروه می‌بود.

شهرام کرمیدر گفتگو با تسنیم تاکید کرده بود به سبب عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده که یک مالیاتی قانونی است، اداره کل هنرهای نمایش تحت فشار است. وی افزود: «از ابتدای عید مجبور به پرداخت مالیات ارزش افزوده شده‌ایم و تاکنون ۳ میلیارد جریمه شده‌ایم.»

حال روز گذشته الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از نهایی شدن طرح حذف مالیات ارزش افزوده از مراحل تولید آثار هنری در این کمیسیون و ارسال آن به صحن علنی جهت تصویب نهایی داده استاین نماینده مجلس با اشاره به بررسی این موضوع در جلسات متعدد تخصصی با مدیر عامل خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی، گفته از این پس مالیات بر ارزش افزوده فقط از حلقه آخر یعنی بلیت‌فروشی این آثار افزوده شده و از خریدار کسر می‌شود.

البته مشخص نیست این طرح در مجلس مصوب شود؛ اما حضرتی نسبت به رأی آوردن آن ابراز امیدواری کرده است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید