» اجتماعی » نگاهی به فیلم «منطقه پرواز ممنوع»| یک قدم بلند برای سینمای نوجوان
اجتماعی

نگاهی به فیلم «منطقه پرواز ممنوع»| یک قدم بلند برای سینمای نوجوان

۲۹ مرداد ۹۸ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سینمای نوجوان در کنار سینمای کودک قرار دارد و ما عموما به اشتباه آن دو را یکی می‌انگاریم. سینمای نوجوان مخصوص رده سنی دیگری است که می‌تواند به کودکان نزدیک باشد ولی ما به اشتباه آن دو را یکی می‌گیریم. این که می‌گوییم ما واقعا بی‌تقصیریم زیرا سینمای غالب کودک و نوجوان اینگونه برای ما باب کرده است که هرچه برای کودک است برای نوجوان هم هست. بعضا بازیگران سینمای کودک از نظر سنی با بازیگران نوجوان همکار هستد و همه این عوامل باعث شده است تا سینمای نوجوان به علت توجه بیش از حد به سینمای کودک بی‌رمق‌تر از آن شود.

در حالی که سینمای نوجوان بدون شک سینمای قدرتمندتری است و حرف‌های مهم‌تری برای گفتن دارد. هرچه سینمای کودک به سمت دنیای فانتزی و بچه‌گانه می‌رود و در آن افسانه‌ها و اسطوره‌ها اهمیت دارند در سینمای نوجوان داستان‌های رئال ولی با تم ماجراجویی و قهرمانی اهمیت دارد و از این رو می‌تواند رویکری راهبردی داشته باشد. زیرا در بطن این ماجرا و با کنش‌های قهرمانانه بازیگران نوجوان می‌توان مسائل و موضوعات مهمی مانند خودباوری، کار گروهی، غیرت، وطن دوستی، قهرمان و ده‌ها مساله مهم دیگر برجسته شود.

اما متاسفانه این سینما مهجور شده است و خاک روی آن به اندازه یک وجب نشسته است. سینمای نوجوان به طور جدی نیاز امروز سینمای خسته و افسرده ما است که مدام فیلم‌های انتقادی تلخ و اجتماعی در آن ساخته می‌شود. با این سینما می‌توان جوانان پویا و سرزنده فردا را ساخت.

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» دقیقا حول همین محور می‌چرخد. فیلمی که اگرچه ساخت دوم کارگردان و اولین کار او در زمینه نوجوان است اما در این میدان عریض و طویل سینما که به سختی یک فیلم نوجوان می‌توان در آن پیدا کرد یک حرکت و یک قدم بزرگ و بلند است.

سازنده فیلم یک مساله مهم و حساس یعنی تلاش‌های یک پسر نوجوان در نبود پدر را به تصویر کشیده است. مساله‌ای کاملا ملموس در زندگی هر پسری که در نبود پدرش وظایف سنگینی به او محول می‌شود. حالا پسران نوجوان فیلم باید در نبود مصطفی با بازی کوتاه ولی تاثیرگذار «هادی حجازی‌فر» که برای رقابت در مسابقه آماده می‌شوند، در یک ماجرای پیچیده وارد شوند و با بدمن فیلم دست و پنجه نرم کنند.

 

سینمای نوجوان به طور جدی نیاز امروز سینمای خسته و افسرده ما است

 

فیلم دارای لوکیشن‌های جذاب و زیبا است که پیچیدگی‌های فیلم با کمک آن و فضای دلنشین نوجوانانه برطرف می‌شود و برای مخاطب مورد پسند واقع می‌شود. بازی‌های بچه‌ها که برای اولین بار است به ایفای نقش می‌پردازند فوق العاده است. عناصر روایی داستان از موشک و شاهین و یوزپلنگ و هواپیما گرفته تا کلبه چوبی و روابط بچه‌ها و ایستادگی آنان همه در کنار هم یک فیلم بسیار جذاب برای نوجوانان ساخته است.

تمام این موارد نشان می‌دهد که سازنده‌گان فیلم سینمای نوجوان را شناخته‌اند و به خوبی عوامل جذابیت آن را درک کرده‌اند. آنان فهمیده‌اند که سینمای نوجوان چه پتانسیل بالایی برای انتقال مفاهیم مهمی در بطن داستان دارد. فیلم هم به خوبی روی این ریل قرار گرفته است و حالا قطار فیلم این سازندگان جوان با سرعت خوب در حال حرکت است.

امیدواریم که سازندگان فیلم اولا در فضای سینمایی بدنه ما که سرشاز از باندبازی و مافیا است نزدیک نشوند و پول فیلم خود را از طریق فروش فیلم به صورت متداول بدست آورند. دوما اگرچه سینمای نوجوان را انتخاب کرده‌اند اما از سینمای کودک و فانتزی غافل نشوند. گنجینه بزرگ میراث کهن ادب فارسی ایران سرشار از داستان‌ها و اساطیر بزرگ است که روایت آنان برای هرسنی جذاب و مهم است. سن جوان سازندگان این فیلم طاقت تحمل سختی‌ها و مشقت‌های ساخت این دست آثار را خواهد داشت. مطمئنیم که می‌توانند همانطور که خواستند و توانستند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید