» اجتماعی » تلویزیون چرا نمی‌تواند سریال بلند بسازد؟/ فلورا سام: فیلمنامه‌ها یا ضعیفند و یا تکمیل نیستند!
اجتماعی

تلویزیون چرا نمی‌تواند سریال بلند بسازد؟/ فلورا سام: فیلمنامه‌ها یا ضعیفند و یا تکمیل نیستند!

۹ شهریور ۹۸ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «بی‌قرار»، «باغ سرهنگ»، «ما فرشته نیستیم»، «راز و نیاز»، «توطئه فامیلی»، «همسایه‌ها»، «شیخ مفید» و «روزهای زندگی» جزو سریال‌های تلویزیونی است که در کارنامه فلورا سام به عنوان کارگردان قرار دارد. او این روزها «مرضیه» را برای ایام محرمِ تلویزیون آماده می‌کند؛ در لوکیشن‌های تهران گروه در حال فیلمبرداری هستند.

روزهای پایانی تصویربرداری

فلورا سام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیمبه روزهای پایانی تصویربرداری سریال اشاره کرد و گفت: «مرضیه» در حال فیلمبرداری است و تلویزیون به ما اعلام کرده که از دهه دوم محرم باید روی آنتن برویم. احتمالاً شبکه دو سیما برای دهه اول محرم نیز برنامه‌ای برای پخش سریال ندارد.

فلورا سام کارگردان سریال «مرضیه»

شبیه‌سازی و معادل‌سازی واقعه عاشورا در «مرضیه»

وی در خصوص داستان سریال «مرضیه» تأکید کرد: سریال «مرضیه» یک داستان خانوادگی اجتماعی است که هم به مسائل خانوادگی و روز جامعه می‌پردازد. در ضمن سعی کردیم در نگارش فیلمنامه این سریال، شبیه‌سازی و معادل‌سازی وقایع عاشورا و رفتارهای امام حسین(ع) را با رفتارهای امروز جامعه قرار بگیرد. کسانی که خودشان را شیعه امام حسین(ع) می‌دانند چقدر پایبند این الگو هستند و چه اندازه از رفتارهای ایشان در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ماه چهره خلیلی «مرضیه» داستانِ فلورا سام

کارگردان سریال «مرضیه» با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها، فهرست بازیگران را به اشتباه منتشر کرده‌اند، افزود: بازیگر نقش اصلی این سریال ماه چهره خلیلی و در واقع او مرضیه داستان ماست. نقش همسر او(علی) را امیرحسین صدیق بازی می‌کند و داریوش ارجمند در نقشِ دکتر بهزادی، پژمان بازغی برادرِ مرضیه، گوهر خیراندیش همسر دکتر بهزادی، حسن زارعی، علی اوجی، نیلوفر شهیدی و شیوا خسرومهر در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می‌کنند.

ماه چهره خلیلی در نقش «مرضیه» و داریوش ارجمند- دکتر بهزادی

«مرضیه» در لوکیشن‌های تهران

وی با اشاره به ۴۰ جلسه تصویربرداری، افزود: «مرضیه» از ۲۸ تیرماه جلوی دوربین رفت و تاکنون ۴۰ جلسه تصویربرداری داشته است. و این روزها در لوکیشن‌های تهران، هفته‌های پایانی تصویربرداری را در دستور کار داریم تا هرچه زودتر «مرضیه» آماده نمایش از تلویزیون و شبکه دو سیما شود.

هیچ‌وقت خانواده از جامعه جدا نبوده است

سام با اشاره به دغدغه‌های کارگردانی‌اش، خاطرنشان کرد: من همیشه دغدغه داشته‌ام مسائل خانوادگی و اجتماعی را به طور جد در مجموعه‌هایی که می‌سازم مطرح کنم. هیچ‌وقت خانواده از جامعه جدا نبوده که برخی مثلاً می‌گویند یک سریال خانوادگی می‌سازند و گروهی هم می‌گویند سریال اجتماعی! من همیشه کار اجتماعی و خانوادگی می‌نویسم.

ماه چهره خلیلی(مرضیه) و گوهر خیراندیش(همسرِ دکتر بهزادی)

«مرضیه» ملودرام سنگینِ حزن‌آور نیست

وی با بیان اینکه «مرضیه» ملودرام سنگینِ حزن‌آور نیست، تأکید کرد: درست است این سریال برای ایام محرم آماده نمایش می‌شود اما یک کار ملودرامِ سنگین و حزن‌آور نیست. کار اکشن، تعلیقی(معمایی)، پلیسی و اجتماعی است و به فسادهای مالی و اختلاس‌های اقتصادی اشاره مستقیم دارد. اصلاً گره اصلی کار از یک اختلاس بزرگ ایجاد می‌شود و در قصه تأثیر اساسی می‌گذارد.

تلویزیون دیر اقدام به تولید کرد!

کارگردان سریال «مرضیه» در پاسخ به این سوال که چرا آنقدر دیر اقدام به تولید کرده‌اید، تصریح کرد: تلویزیون دیر اقدام به تولید کرد ولی با این ضیقِ وقت، شرایط ساخت سریال فراهم شد. سریالی که فضایی متفاوت دارد و مخاطب با دیدنِ هر قسمت در جریان قصه «مرضیه» قرار می‌گیرد. به راحتی نمی‌تواند پیامدهای هر سکانس و پلان را حدس بزند و حالتِ معمایی به خوبی در آن مدیریت شده است.

نباید بیننده را نامطلوب، معطلِ سریال کنیم

وی خاطرنشان کرد: «مرضیه» ۱۵ قسمتی است ولی امکان بسط و گسترش بیشتری داشت. اما در زمان درنظرگرفته و رسیدنِ این سریال به آنتن، باید شرایط کیفی را درنظر می‌گرفتیم. دنبالِ کار مطلوب بودیم؛ همان نوع رفتار کارگردانی که همیشه مدنظر من بوده که بیننده را نامطلوب، معطل قصه سریال نکنیم.

متأسفانه برخی از سریال‌ها مردم را آزرده‌خاطر کرد

سام در پاسخ به این سوال که چرا کارگردانان ما در تلویزیون نمی‌توانند سریالِ بلند دلچسب و دلپذیر بسازند، افزود: علت آن توانمندی کارگردان نیست شاید عمده آن به متن کارها برگردد. شما برای ساخت کارهای بلند نیاز دارید متن با کشش و ظرفیت در دست داشته باشید. متأسفانه برخی از سریال‌های چندین قسمتی مردم را آزرده‌خاطر کرد آن‌هم به شالوده فیلمنامه‌ها برمی‌گردد که مطلوب نیستند.

چرا متن‌ها تکمیل نیست کار چندین قسمتی شروع می‌شود؟

وی با اشاره به شروع ساخت سریال بدون تکمیل فیلمنامه، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از سریال‌ها با نگارش چند قسمت، کار را شروع می‌کنند و در حین تولید متن‌ها تکمیل می‌شود. در صورتیکه بایستی تمام فیلمنامه در اختیارِ ناظران در شوراهای تصویب فیلمنامه قرار بگیرد تا کار تحتِ یک نظارت جدی جلوی دوربین برود. وقتی متن‌ها تکمیل نیست و کار شروع می‌شود بازیگر هم نمی‌داند قرار است نقش او به کجا برسد و همزادپنداری‌های کاراکتری هم درست و اصولی انجام نمی‌شود.

پژمان بازغی(بازیگر مرضیه) و علی اوجی

نباید اجازه دهند مخاطب از دیدنِ سریال مُنزجر شود

کارگردان سریال «بی‌قرار» تأکید کرد: واقعاً امروز ۲۰ سال پیش نیست که همه منتظر سریال‌های تلویزیونی باشند چون رسانه‌های دیگری هم وجود دارد یا به سراغ نمایش خانگی، شبکه‌های ماهواره‌ای و یا فضای مجازی و VODها می‌روند. آنقدر باید هوشمندانه و دقیق سریال‌سازی انجام شود تا مردم تماشاگر پیگیر و پروپاقرص آن باشند. همین‌طور نمی‌توان مردم را پای چندین قسمت یک سریال نگه داشت و باید برای آن تمهید و تدبیر ویژه‌ای درنظر گرفت. نباید به کسانی اجازه داد طوری سریال بسازند که مخاطب به جای دلچسبی و رضایت، مُنزجر شود.  

هر فیلمنامه‌ای نباید زمینه‌ساز ساخت یک سریال تلویزیونی شود!

وی با اشاره به اینکه فیلمنامه آنقدر مهم است که می‌تواند یک سریال را قدرتمند و یک سریال را به نقطه ضعف و سقوط برساند، افزود: برخی از مسئولین مربوطه نباید اجازه بدهند هر فیلمنامه‌ای زمینه‌ساز ساخت یک سریال تلویزیونی شود. یا به گروه‌هایی که امتحانِ خودشان را پس داده‌اند و از پَسِ کارهای بلند برنمی‌آیند، این نوع کارها سپرده شود. حتماً باید سیستم‌های نظارتی قوی‌تر و جدی‌تر بر روی سریال‌ها اعمالِ نظر کند تا بودجه‌های تلویزیون هدر نرود. 

چرا یک متن با تعداد اپیزودهای بالا با چهار قسمت، جلوی دوربین می‌رود؟ 

سام با اشاره به اینکه چرا فیلمنامه‌های ما را در شوراهای مربوطه چندین بار مرور و اصلاح می‌کنند و برخی فیلمنامه‌های ضعیف به سریال‌های بلندِ تلویزیونی تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: واقعاً این سوال برای من وجود دارد که من یک متن فیلمنامه کامل تحویل می‌دهم چندین بار مورد بازبینی و اصلاح قرار می‌گیرد ولی دیده شده که یک متن با تعداد اپیزودهای بالا با چهار تا ده قسمت از فیلمنامه شروع به تولید می‌کند و بدون آن استانداردهای لازم تبدیل به یک سریال چندین قسمتی تلویزیون می‌شود؟

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید