» اجتماعی » درخواست‌ها و تلاش‌ها برای توسعه سنگلج همچنان ادامه دارد
اجتماعی

درخواست‌ها و تلاش‌ها برای توسعه سنگلج همچنان ادامه دارد

۱۱ شهریور ۹۸ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، در اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، علی نصیریان در سخنانی خطاب به شهرداری تهران متقاضی اختصاص فضایی برای نمایش‌های ایرانی و آیینی شد. اتفاقی که به یکی از آرزوهای هنرمندان تئاتر در سال‌های اخیر بدل شده است و همواره قول‌های از سوی مسئولان شهرداری و ارشاد داده شده؛ اما عمل به آن کماکان در تعلیق باقی مانده است. در ویدئو زیر می‌توانید به سخنان علی نصیریان گوش فرادهید.

 

صبح امروز پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج به همراه احترام برومند، بهزاد فراهانی، هادی مرزبان و اتابک نادری(مدیر اسبق تماشاخانه سنگلج) در خصوص پیگیری و اجرایی شدن طرح توسعه تماشاخانه سنگلج دیدار کردند.

محسن هاشمی نیز که پیش‌تر و در اولین حضور خود در تماشاخانه سنگلج، موافقت خود را در اجرای این پروژه اعلام کرده بود، ضمن برشمردن  اهمیت تماشاخانه سنگلج به‌عنوان یکی از مکان‌های مهم هنری شهر تهران و  خاستگاه بزرگ‌ترین هنرمندان تئاتر پیشنهاد دیداری با پیروز حناچی، شهردار تهران بزرگ و طرح و پیگیری  موضوع توسط تماشاخانه سنگلج در خصوص سرعت بخشیدن به انجام این پروژه را داد  و تصریح کرد که شورای شهر تهران به طور جدی پیگیر اجرای این پروژه فرهنگی خواهد بود.

اتابک نادری،‌ طراح این پروژه در گفت‌وگو با تسنیم درباره تاریخچه این طرح گفت: «از آذر ۱۳۸۹ طرح توسعه سنگلج آغاز شد و من به آقای ایازی نامه‌ای برای توسعه تماشاخانه سنگلج ارسال کردم؛ در دی‌ماه همان‌سال نیز مرحوم عزت‌الله انتظامی طی نامه‌ای درخواست پیگیری این طرح را به آقای قالیباف داد که منجر به دستور شهردار وقت شد. توماری با ۴۰۰ امضای هنرمندان و تحصیل‌کرده تئاتر در حمایت از درخواست مرحوم انتظامی نیز بلافاصله منتشر می‌شود. در سال ۱۳۹۱ تعزیه‌خوانان در حمایت از این طرح به شهرداری نامه‌ای ارسال کردند و خواستار احداث فضایی برای نمایش‌های آیینی شدند که قرار بود فضای اداره حقوقی شهرداری با تغییر کاربری به بخشی از سنگلج تبدیل شود. در سال ۱۳۹۱ داوود رشیدی نامه‌ای با قالیباف نوشت و مطالبه هنرمندان را گوشزد کرد؛ این نامه‌نگاری ادامه داشت و در سال ۱۳۹۳ نامه‌ای دومی توسط داوود رشیدی نگاشته و در آن زمان بدل به خبر داغی می‌شود.»

پس از درگذشت داوود رشیدی، محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران از برآورده نشدن آخرین آرزوی رشیدی ابراز تأسف داشت

البته اتابک نادری تأیید می‌کند طرح توسعه سنگلج یک طرح جدید نیست و موضوع به پیش از پیروزی انقلاب بازمی‌گردد. او به خبرنگار تسنیم گفت «امروز هم نزد آقای هشمی بحث بر سر این طرح نبود؛ بلکه از سال ۱۳۵۴ قرار بر توسعه سنگلج بوده است و این بدل به خواسته عموم هنرمندان می‌شود. قبل از انقلاب هنرمندان به منظور توسعه تماشاخانه متقاضی الحاق زمین بوده‌اند؛ اما به دلیل پاره‌ای از اتفاقات پروسه انتقال صورت نمی‌گیرد و شهرداری ساختمان مذکور که اداره حقوقی است را در اواخر دهه ۶۰ می‌سازد. در همان زمان نیز مدیر وقت تماشاخانه سنگلج به دنبال الحاق زمین مذکور بوده است؛ اما این مهم رخ نمی‌دهد.»

مدیر سابق سنگلج افزود که «درخواست ما وارد کمیسیون‌های متعدد شد و آقای قالیباف نیز قول شفاهی داده بودند و در نهایت نیز این طرح در شهرداری تصویب می‌شود و طرح به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری برای تغییر کاربری ابلاغ می‌شود. قرار بود تنها با تغییرات در معماری ساختمان، تغییر کاربری ایجاد شود و من ناظر پروژه باشم و مهندسان براساس نظر من اقدام کند. چندی پیش دیوان عدالت اداری با فروش ساختمان خود به شهرداری، شرایط برای جابه‌جایی را به وجود آورد؛ اما با تعلل در جابه‌جایی و عدم انتقال اداره حقوقی به مکان‌های در دسترس، واگذاری سازه به سنگلج ممکن نشد.»

نادری با اشاره به سابقه شهردار تهران در توسعه فضاهای فرهنگی و تاریخی گفت: «آقای حناچی روی هویت‌بخشی و بازآفرینی شهر بسیار تأکید دارند که بخشی از گفتمان ایشان هست. امور را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم مطالبه ما به گوش ایشان برسد. برای هویت‌بخشی یک جامعه نیاز به سازه‌ای چون سنگلج هست و با توجه به ساختمان‌های موجود جدید،‌ امیدوار به جابه‌جایی اداره حقوقی شهرداری تهران و کلید خوردن توسعه سنگلج هستیم. با توجه به فضای امروز آن منطقه از تهران که از ساعاتی خالی از سکنه می‌شود، رونق سنگلج موجب رونق منطقه می‌شود و سنگلج مجموعه‌ای می‌شود که به فضای منظقه کمک می‌کند و از شکل امروز آن را خارج می‌کند.»

اتابک نادری می‌گوید در صورت انتقال ساختمان مذکور که در زمینی به مساحتی بیش از یک هزار متر قرار دارد امکان احداث یک بلک‌باکس ۵۰ نفره،  یک بلک‌باکس ۱۲۰ نفره و موزه وجود دارد و حیاط مجموعه نیز محل مناسبی برای اجرای نمایش‌های آیینی چون تعزیه است.

قابل ذکر است طرح توسعه سنگلج با وجود قول‌های مساعد از سوی مراجع ذی‌ربط هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید