» اجتماعی » فعال فرهنگی کشمیر:گرایش ضد اسلامی نخست وزیر هند برگرفته از افکار حزبی اوست
اجتماعی

فعال فرهنگی کشمیر:گرایش ضد اسلامی نخست وزیر هند برگرفته از افکار حزبی اوست

۲۱ شهریور ۹۸ 2۰45

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگیباشگاه خبرنگاران پویا، منطقه کشمیر طی دهه‌های اخیر با سیاست‌های انگلیس خبیث منطقه مورد نزاع دو کشور هند و پاکستان قرار گرفته است. کشمیر منطقه‌ای واقع در شمال شبه‌قارههنددر دامنه کوه‌های هیمالیا است که تا پیش از استقلالپاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه بریتانیا بود. در ۱۹۴۷ میلادی پس از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستانخودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت کشمیر به درگیری‌های دامنه‌داری بین دولت هند و پاکستان انجامید؛ درنتیجه بخش‌هایی از شمال کشمیر شاملکشمیر آزادوگلگت ــ بلتستانتحت حمایت دولت پاکستان و منطقهجامو و کشمیرو لداخ در کنترل دولت هند درآمد.

بین مسلمانان کشمیر جمعیتی متعلق به شیعیان است که سابقه حضور آنان به سده هشتم بازمی‌گردد، از این جهت برپایی مراسم‌های آیینی و مذهبی از سنت‌های این سرزمین شمرده می‌شود، اما این طی یک ماه اخیر با افزایش تنش‌ بین نظامیان هند با مردم مظلوم کشمیر، شاهد تعطیلی این نوع مراسم‌ها به ویژه در ایام عزای بر سیدالشهداء هستیم. شواهد حاکی از آن است که این بار دولت هند با روی کار آمدن حزب جدید و نژادپرستانه‌اش یعنی «بی‌جی‌پی»(BJP) یا «بهاراتیا جاناتا» برگی دیگر از دشمنی خویش علیه مردم مظلوم کشمیر را به نمایش گذاشته است تا جایی که نارندرا مودی رهبر این حزب، درگیری هند با کشمیر را درگیری هند با اصل اسلام معرفی می‌کند.

برای بررسی ابعاد سیاسی و فرهنگی واقعه کشمیر، با فردوس کشمیری فعال فرهنگی کشمیری به گفت‌وگو نشستیم.

وی در بخش‌هایی از این گفت‌وگو با اشاره به دخالت‌های رژیم صهیونیستی درباره اوضاع کشمیر می‌گوید: به طور حتم سیاست‌های غیر اسلامی اسرائیل در هند و کشمیر پیاده می‌شود و ما شاهد ردپای این رژیم منحوس در کشمیر هستیم.

فردوس همچنین با اشاره به توطئه‌ دیرینه کشور انگلیس در کشمیر، معتقد است که این توطئه از سوی انگلیس خبیث شکل گرفت و اوضاع امروز به دلیل مکر دیرینه آنها درباره اختلاف‌افکنی ملت‌ها و مذاهب است. آنها از این طریق قصد داشتند آتش فتنه‌ بین هند و پاکستان همواره روشن باشد و حال که دشمنان از گسترش مسلمانان در این منطقه احساس خطر کردند دست به توطئه‌ای دیگر زدند.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ابزار ارتباط با مردم کشمیر قطع شده است

* درباره وضعیت فعلی کشمیر مقداری توضیح دهید.

کشمیر سه منطقه مهم به نام‌های جامو و لداخ و کشمیر دارد. الان هر سه منطقه وضعیت مشابهی دارند. کشمیر تنها یک منطقه هندونشین دارد که مردم آنجا با محدودیت‌های کمتری مواجهند؛ از طریق رسانه‌ها اخبار این منطقه را مخابره می‌کنند و القاء می‌کنند اوضاع کشمیر آرام است.

همان طور که از رسانه‌ها هم می‌شنوید، مردم کشمیر سختی‌های فراوانی را متحمل می‌شوند. متأسفانه تاکنون پس از چندین هفته نتوانسته‌ایم هیچ گونه ارتباطی با اقوام خود برقرار کنیم. در کشمیر مسیرهای ارتباط مجازی را هم بستند و هنوز هم حکومت نظامی برقرار است و مردم آنجا تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار دارند. آنطور که در خبرها هم می‌بینیم، مردم مظلوم ما حتی در تهیه غذا و دارو و برخی از امکانات اولیه با مشکل مواجه هستند.

رهبران سیاسی و فرهنگی هم تحت نظر هستند برخی از آن‌ها بازداشت و زندانی شده‌اند و از سرنوشت تعداد زیاد دیگری نیز اطلاعی در دست نیست. نظامیان هند به شدت و بسیار ناجوانمردانه با مردم ما برخورد می‌کنند.

ظلم را نمی‌پذیریم و به مبارزه خود ادامه می‌دهیم

همچنین پرچم کشمیر را پس از ۶۷ سال شبانه پایین کشیدند و این مسئله نشان می‌دهد که این بار علیه کشمیر شمشیر را از رو بستند. حکومت هند، بدون روند قانونی و موافقت مردم کشمیر اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند را لغو کردند. این قانون به کشمیر خودمختاری کامل داده بود. این اصل به کشمیر اجازه می‌داد به جز در مسائل روابط خارجی، دفاعی و ارتباطات و مخابرات که در کنترل دولت مرکزی هند بود، قانون اساسی مستقل و پرچم خودش را داشت و آزاد بود قانون وضع کند. قطعاً ما این ظلم را نمی‌پذیریم و به مبارزه خود ادامه می‌دهیم.

اکنون تقریباً نزدیک به ۴۰ روز است که مردم کشمیر توسط نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و  شخصی که مدعی بزرگ‌ترین جمهوریت در دنیاست، تحت ظلم قرار می‌گیرند .وی با وقاحت تمام نبرد خود با کشمیر را نبرد هندوئیسم با اسلام معرفی می‌کند. حتی به راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند اجازه ورود به کشمیر ندادند و وی را از همان فرودگاه بازگرداندند.

مودی در این مدت به چندین کشور عربی از جمله عربستان و بحرین و امارت سفر کرده است و اقدام به عقد قراردادهای هنگفت با آن‌ها کرده است. این مسئله خط مشی این دست از سیاسیون هند را نشان می‌دهد. از دیگر سو آمریکا و اسرائیل رفیق دیرینه هند هستند به گونه‌‌ای که اسلحه‌های اسرائیل و نسخه‌های آنان درباره فلسطین علیه کشمیر استفاده می‌شود.

گرایش شدید نژادپرستانه و ضد اسلامی نخست وزیر هند

* بنابراین مسئله هند و کشمیر، مسئله اسلام و هندوئیسم است؟
این مسئله را خود نارندرا مودی نخست وزیر هند هم  اعلام کرد. او عضو حزب (بی جی پی) است که با اکثریت تمام در دور دوم حاکم شده است. هر کاری را تمایل داشته باشد انجام می‌دهد و حزبِ کنگره هیچ اقدامی مقابل او نمی‌تواند انجام دهد. لذا هر قانونی را اعمال می‌کند و اقدامات نژادپرستانه خود را تشدید می‌کند. ضمن اینکه این حزب گرایش‌های شدید نژادپرستانه و ضد اسلامی دارد.

علاوه بر حزب (بی جی پی) که گرایش شدید نژادپرستانه و افراطی دارد، یک سازمانی به نام rss است که مانند سیا عمل می‌کند. پشتوانه این سازمان بی جی پی است.

* کار این سازمان چیست؟
کشتار فردی و عمومی بدون هیچ محاکمه. این‌ها از رهبران سیاسی و مذهبی کشمیر جاسوسی کردند. ایجاد خوف و وحشت و نیز غارتگری از اقدامات آنهاست. چنین گرایشی طبیعتاً با آموزه‌های دین مبین اسلام که اساس آن مقابله با نژادپرستی و بی‌عدالتی است، مخالفت دارد؛ لذا تمام برنامه‌ها به این سمت است که اسلام و مسلمانان را از کشمیر حذف کنند. اکنون سازمان rss در یکی از مناطق کشمیر همایش برگزار می‌کند تا از این طریق نفوذشان در این منطقه را بیشتر کنند.

* همان طور که می‌دانیم ریشه چالش‌های چندین ساله کشمیر از توطئه انگلیس ناشی می‌شود. هدف آن‌ها از این کار چه مسئله‌ای بود؟

 فلسفه قرار دادن کشمیر در بین هند و پاکستان به دلیل مکر دیرینه آنها درباره اختلاف‌افکنی ملت‌ها و مذاهب است. به این صورت که انگلیس خبیث سعی کرد با قرار دادن کشمیر بین هند و پاکستان همواره بهانه‌ای برای ایجاد درگیری بین این دو سرزمین ایجاد کند. در این کار تا حدودی هم مؤفق شد و حالا که دشمنان شاهد گسترش مسلمانان در این سرزمین هستند، دست به توطئه‌ای دیگر زدند.

* در اخبار شاهد ارتباط مستمر نارندا مودی با نتانیاهو هستیم. این ارتباط را چگونه تحلیل می‌کنید.

نفوذ اسرائیل در هند خیلی زیاد است و اکنون روابط بی‌سابقه‌ای از رژیم صهیونیستی با هند را شاهدیم. در حالی که تا پیش از این کسی از وزیران و رؤسای جمهور هند به اسرائیل نرفته بود تا اینکه مودی این کار را انجام داد و در مقابل، اسرائیل نیز به هند سفر کرد. به طور حتم سیاست‌های غیر اسلامی اسرائیل در هند و کشمیر پیاده می‌شود و ما شاهد ردپای این رژیم منحوس در کشمیر هستیم. در خبرها خواندیم مشاوران اسرائیلی به هند توصیه می‌کردند مناطق مسکونی را مورد هدف قرار دهند و اینکه اسرائیل در رویارویی نظامی هند و پاکستان در فوریه امسال مشارکت داشت. باید پای اسرائیل از دخالت درباره وضعیت کشمیر بریده شود

به طور حتم سیاست‌های غیر اسلامی اسرائیل در هند و کشمیر پیاده می‌شود و ما شاهد ردپای این رژیم منحوس در کشمیر هستیم. باید پای اسرائیل از دخالت درباره وضعیت کشمیر بریده شود.

 

 

* در چنین وضعیتی توقع شما از دولت ایران و سایر دولت‌های اسلامی چیست؟

ابتدایی‌ترین آموزه‌های اسلامی و نبوی ما، حمایت از مظلوم در مقابل ظالم است. از این جهت تکلیف مشخص است و نیازی به توضیح بیشتری ندارد. ضمن آنکه کشمیر طی دهه‌ها اخیر همواره از حامیان مردم ایران بوده تا حدی که از گذشته تا به حال به این سرزمین، “ایران صغیر” می‌گویند. ما حداقل انتظاری که از دولت و ملت ایران و سایر نهادهای فرهنگی و مذهبی شامل حوزه‌های علمیه و ستاد نماز جمعه و غیره داریم، حمایت از کشمیر است.

اگر رسانه‌های کشورهای اسلامی وظایف خود را به درستی انجام دهند، مردم وظیفه خودشان را می‌دانند. متأسفانه غیر از چند خبرگزاری، از جمله تسنیم و فارس و … اخباری از کشمیر نمی‌بینیم.

* آینده کشمیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اعتماد و اتکاء به کشورهایی مثل آمریکا، اسرائیل،‌ عربستان و … یکی از معضلات اساسی جوامع است که گریبانگیر دولت هند هم شده است. سنت خدا نشان داده هرکس به اینها اعتماد کرد، چوبش را خورد.

نکته دیگر اینکه سرزمین‌های تحت ظلم، همیشه از فقدان مدیریت و رهبری مصمم و شجاع رنج می‌برند. رهبران ترسو که ذره‌ای در آنها شجاعت نیست، عامل عقب‌افتادگی و چالش جوامع هستند. اگر تنها مسلمانان هند که جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دارند، بیدار شوند و فقط به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرت کنند، به طور قطع قضیه کشمیر چند هفته‌ای حل می‌شود.

انتهای‌پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید