» اجتماعی » «آیینه تمام‌نما»ی کربلا از زبان استاد اخلاق
اجتماعی

«آیینه تمام‌نما»ی کربلا از زبان استاد اخلاق

۲۵ شهریور ۹۸ 0۰11

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم، احمد ربیعی‌فر:

مکتب الهی، جاودانه و پویای سید الشهداء(علیه السلام) ۱۴۰۰ سال است که بزرگ‌ترین انسان‌های تاریخ را پرورانده و خالصانه‌ترین قیام‌ها و جنبش‌های بشر را برانگیخته است. هر انسان آزاده و جویای حقیقتی که پای این مکتب زانو می‌زند، ارزنده‌ترین بهره‌ها را به اندازه ظرفیت و پاکی وجود خویش کسب می‌کند؛ از این رو یکی از راه‌های کسب معارف حسینی، بهره‌گیری از کلام و آثار کسانی است که بیش از سایرین در این مکتب بهره برده و مشغول خودسازی بوده‌اند.

آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی (رحمه الله)، استاد اخلاق برجسته حوزه‌های علمیه، عضو سابق مجلس خبرگان و امام جمعه اسبق شیراز یکی از کسانی است که زهد و تقوای او نشان از بهره‌هایی دارد که در مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام)، به ویژه مکتب سید الشهداء (علیه السلام) کسب کرده بود. کتاب “آیینه تمام‌نما” اثر فاخر و ارزنده‌ای است که بیانات این عالم و استاد بزرگ اخلاق را در خصوص نهضت امام حسین (علیه السلام) در خود جای داده است.

نکته حائز اهمیت در  این کتاب آن است که توانسته با پرداختن به زوایای مختلف و متعدد مکتب عاشورا، اثری جامع و شاملِ تمام نکات معرفتی، علمی و ادبی را در خصوص مکتب عاشورا و قیام حسینی ارائه کند.

در میان انبوه آثار مکتوب در رابطه با قیام حسینی و عزاداری عاشورا، برخی از آثار تنها از جنبه عرفان و یا تنها از جنبه آداب، مناسک و شعائر حسینی به مقوله عاشورا و عزاداری پرداخته‌ و برخی نیز به جنبه‌های تاریخی، اعتقادی و یا بصیرت‌زا در قیام حسینی پرداخته‌اند. اما «آیینه تمام‌نما» به خوبی توانسته است در فصول متعدد، جنبه‌های معرفتی، تاریخی، بصیرت‌زا و عاشقانه قیام حسینی را درهم آمیزد و حتی از پرداختن به آداب عزاداری و اثرات آن نیز غافل نشود.

در این کتاب، ابتدا با پرداختن به بینش و بصیرت حسینی، گستره معرفتی عاشورا و مقام والای امام حسین(علیه السلام) را به مخاطب معرفی کرده و جلوه‌های ویژه‌ای از بصیرت و خدامحوری در قیام امام حسین(علیه السلام) را بیان کرده است. در همین راستا نگاهی نیز به جلوه‌های بصیرت در صلح امام حسن(علیه السلام) و زمینه‌سازی ایشان برای قیام عاشورا داشته است. درس‌های عاشورا بخشی ویژه و مهم را در این کتاب به خود اختصاص داده است که عناوین متعدد و متنوعی را شامل شده است.

درس‌هایی عبرت‌آموز و راهگشا از جوانب مختلف قیام حسینی در این کتاب، عنوان شده است که  دقت مرحوم آیت الله حائری شیرازی در عملکرد امام حسین (علیه السلام) در این نهضت بزرگ، جایگاه مهم همراهان و یاران آن حضرت و همچنین راهبردهای دشمنان حضرت در مقابل قیام ایشان، درس‌های متعددی را از این واقعه عظیم بر زبان ایشان جاری ساخته است.

ایشان همچنین به عوامل و پیامدهای واقعه عاشورا نیز پرداخته و با نگاهی تحلیل‌گرانه مطالب مفیدی را در خصوص عوامل و همچنین پیامدها و دستاوردهای عاشورا بیان کرده است. عزاداری برای امام حسین(علیه السلام)، شیوه‌های عزاداری، تأثیر عزاداری و آداب آن نیز موضوعات مهمی هستند که آیت الله حائری شیرازی با نگاه عارفانه و عالمانه خویش در این مباحث نیز نکات لطیف و جذابی را بیان کرده‌ است.

یکی از ویژگی‌های مهم کتاب «آیینه‌ تمام‌نما» این است که عاشورا و قیام حسینی را نه به عنوان یک امر تاریخی و منقطع، بلکه به شکلی پویا و حاضر مورد مطالعه قرار داده و در هر بخش، پیوندی میان قیام عاشورا و تحولات معاصر بشر ارائه می‌کند. بدین ترتیب، مخاطب، زنده بودن قیام حسینی و تأثیرات عمیق و گسترده آن در جهان امروز و میان انسان‌های امروزی مشاهده می‌کند. به طوری که هرکس در هر زمان می‌تواند به این نهضت الهی بپیوندند و در مسیر آزادگی و مبارزه با طاغوت زمان خود گام بردارد.

استفاده به‌جا و متعدد از آیات قرآنی و روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) در خلال بیانات این عالم وارسته، پیوند میان نهضت حسینی و قرآن و سنت را جلوه‌گر ساخته و معارف الهی را در این نهضت بزرگ بیان می‌سازد. ارائه اسناد و منابع روایی و تاریخی ذیل مطالب کتاب، یکی از نکات مثبت این کتاب محسوب می‌شود که علاوه بر مستند کردن مطالب، سرنخ‌هایی را جهت تحقیق بیشتر برای محققان این عرصه و علاقه‌مندان به پژوهش در این موضوع ارائه می‌کند. استفاده از قلم چشم‌نواز و صفحه‌آرایی مطلوب نیز بر جذابیت این کتاب افزوده و مطالعه آن را برای مخاطب آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کرده است.

انتشارات معارف این کتاب را در سال ۱۳۹۶ش در ۲۲۸صفحه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب حاضر را از این طریق خریداری کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید