ابراهیم فیاض: "حاتمی‌کیا" را می‌زنند چون "ایدئولوژی نقد" تولید می‌کند

0
4
Spread the love


به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست بررسی ۳۰ سال سینمای «ابراهیم حاتمی‌کیا» همزمان با شروع تولید بیستمین اثر سینمایی وی با حضور «ابراهیم فیاض» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

 فیاض در ابتدای این نشست گفت: آنچه هنوز روشن نشده، جایگاه هنر در جامعه، ارتباطات و رسانه‌های ما است و تا روشن نشود، پیشرفتی رخ نخواهد داد و اگر چیزی هم باشد، فرمالیستی است.

وی در پاسخ به این پرسش «امیررضا مافی» مجری کارشناس نشست که “آیا چون سینما زاده غرب است، تعریف ما هم از زیبایی‌شناسی در سینما غربی است؟” گفت: ای‌کاش کشور ما اندیشمندان خود را قدری می‌شناخت؛ الآن آقای «حاتمی‌کیا» هم چنین است. اما در پاسخ به شما باید بگویم با هنر کشور دیگری هم می‌توانیم منطق زیبایی‌شناختی خودمان را نشان دهیم.

این جامعه‌شناس اظهار داشت: سینما، هنر، تکنولوژی و فرآیند ارتباطی است اما شهید «آوینی» بیشتر در بعد تکنولوژیک آن درگیر شد. مستندهای «آوینی» رمانتیسم بود اما سینمای «حاتمی‌کیا» رئالیسم انتقادی است. متأسفانه سینمای «آوینی» در جنوب شکل گرفت، هیچ وقت در جبهه غرب شکل نگرفت.

فیاض درباره سینمای «حاتمی‌کیا» گفت: در «دیده‌بان» حس جنگ را کاملاً می‌توان حس کرد، با اینکه در آن حس معنویت هم وجود دارد اما واقعاً رئالیسم است، حتی آوینی هم در [نقدِ] «از کرخه تا راین» حاتمی‌کیا را کوبید، چون رئالیستی بود. رئالیسم انتقادی، تئوری‌سازی می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: فیلم‌های «حاتمی‌کیا» فلسفه، ادبیات و هنر دارد، به همین دلیل او فیلمساز مؤلف است. امثال «کیارستمی» زود خواهند مرد چون فرزند زمانه خودشان بودند، اما امثال «آوینی» و «حاتمی‌کیا» زنده‌اند. «حاتمی‌کیا» به‌شدت در حال تاریخ‌سازی است اما خودش این را نمی‌داند و در این تاریخ‌سازی به خودش هم رحم نمی‌کند. البته بالا و پایین هم دارد، چون نمودار فرهنگ، سینوسی است.

«فیاض» تصریح کرد: من هیچ وقت از «حاتمی‌کیا» خلاص نشدم، چون اندیشه‌ای خلق می‌کند و آدم داخلش می‌ماند. اما دیگران چنین نیستند؛ مثلاً «میرکریمی» را هم گمان می‌کردیم فیلسوف سینمای ایران خواهد شد اما چنین نشد و فیلم آخرش را هم نرفتم ببینم!

این جامعه‌شناس گفت: فیلم‌های «حاتمی‌کیا» بازتولید دفاع مقدس است و هیچ وقت در هیچ فیلمش از آن خارج نمی‌شود، اما همیشه نقد دارد و غالباً تراژدی جنگ را تولید می‌کند، مثلاً در فیلم «چ» خیلی‌ها گفتند این «چمران» «بازرگان» است، یا عده‌ای «چمرانی» مثل «چه‌گوارا» می‌خواستند اما «چمران» واقعی همین بود که «حاتمی‌کیا» نشان داد.

وی در پایان گفت: «حاتمی‌کیا» جهان‌پنداری را پیدا کرده و نه‌فقط ایدئولوژی و گفتار تولید می‌کند که حتی “ایدئولوژی نقد” هم تولید می‌کند، به همین خاطر خیلی‌ها او را می‌زنند.

انتهای پیام/+



لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس