» بین الملل » سیاست خارجی » از صدای لرزان ترامپ تا انتقام سخت
سیاست خارجی - سیاسی - صفحه اصلی

از صدای لرزان ترامپ تا انتقام سخت

۱۵ دی ۹۸ 0۰33

پرونده/ غرب در شوک یک حمله تروریستی/ وضع خاورمیانه در روزهای آینده نگران کننده است

اقدام تروریستی آمریکا علیه ایران و عراق در سحرگاه جمعه بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های خبری جهان و سیاستمداران داشته است.

مهسا مژدهی: بامداد جمعه ایالات متحده طی یک حمله تروریستی  سپهبد قاسم سلیمانی و  المهندس فرمانده حشدالشعبی را در عراق به شهادت رساند. ساعتی بعد با انتشار این خبر موجی از واکنش ها علیه این اقدام تروریستی از هر سو برپا شد. در آمریکا، مقامات این کشور که مشخص بود از این تصمیم ترامپ شوکه شده اند، شروع به ابراز نگرانی کردند و گفتند که رئیس جمهور امریکا بی اجازه از کنگره دست به ترور در خاک عراق زده است.

ترامپ ساعتی بعد از شهادت سردار سلیمانی در توئیتر خود، تصویر پرچم آمریکا را بدون هیچ کلامی توئیت کرد. شهردار نیویورک هم از اعلام آماده باش در این شهر از بیم حملات انتقام جویانه ایران خبر داد. او ادعا کرد از مدتها پیش خود را برای چنین تهدیدی آماده کرده بودند اما بعدتر گزارش هایی منتشر شدکه نشان داد تصمیم ترور روز جمعه را تنها چند روز قبل از آن گرفته اند. پنتاگون رسما مسوولیت این حمله را پذیرفته و ادعا کرد در پاسخ به حمله روز ۲۷ دسامبر به پایگاه آمریکایی در کرکوک و کشته شدن چند سرباز، این کار را انجام داده است.

واکنش ایران به شهادت سردار سلیمانی

در کشورمان رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعلام اینکه شهادت سردار سلیمانی انگیزه مقاومت در برابر انگلیس و آمریکا را دوبرابر خواهد کرد، سه روز عزای عمومی اعلام کردند. چند ساعت بعد از واکنش رهبر انقلاب، سردار اسمائیل قاآنی به عنوان جانشین سردار قاسم سلیمانی معرفی شد.

ظهر روز جمعه ، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه احضار شد. گفته شد که کاردار سفارت سوئیس پیامی از سوی آمریکا داشته. ظریف پیام ایالات متحده را گستاخانه خواند و گفت که آنها جواب قاطعانه ای را دریافت کردند. مقامات کشورمان گفته اند که به این اقدام تروریستی رژیم آمریکا پاسخ خواهند داد.

نشریه «فارین اِفِرز» در یادداشتی به قلم «ایلان گلدنبرگ» تحلیلگر آمریکایی و رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه این کشور، به بررسی ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد پرداخته و نوشت ایران گزینه‌های متعددی برای اجرای انتقام خود دارد.  این نشریه نوشت:‌ «مهمترین سوال این است که ایران چگونه واکنش نشان می‌دهد. رفتار ایران طی چند ماه اخیر و البته در طول تاریخ مدید آن نشان داده که آنها برای گرفتن انتقام عجله نمی‌کنند. بلکه با دقت و صبورانه رویکردی را که موثر باشد انتخاب می‌کنند و از جنگ تمام عیار با ایالات متحده هم اجتناب می‌کنند.» گلدنبرگ در ادامه تحلیل خود توضیح داد: «در کمترین حالت، ایالات متحده خودش را با شیعیان عراق درگیرخواهد دید که نیروها،دیپلمات‌ها و اتباع آمریکایی را هدف می‌گیرند.عراق جایی است که حمله آمریکا رخ داد پس به همین دلیل عقلانی‌ترین مکان برای واکنش فوری ایران،همانجا خواهد بود.»

سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با بیان اینکه ترور سردار شهید سلیمانی خطر درگیری مستقیم با ایران را افزایش داده، گفت ایالات متحده هر کاری کند باز هم برای مقابله با انتقام سخت ایران کافی نخواهد بود. رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده با ادعای اینکه هنوز هم احتمال اجرایی شدن طرح‌های سردار شهید سلیمانی علیه آمریکا وجود دارد، گفت برای کاهش شدت انتقام ایران تلاش می‌کنند.

جزئیات ترور سردار قاسم سلیمانی

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به جزئیاتی درباره نشست ترامپ با تیم امنیت ملی خود در فلوریدا درباره ترور سردار سلیمانی پرداخت و نوشت، این تصمیم روز دوشنبه اتخاذ شده بود. این روز نامه نوشت: وقتی تیم امنیت ملی دونالد ترامپ روز دوشنبه به «مار ئه لاگو» در «پالم بیچ» رفتند اصلا انتظار نداشتند که عملیات ترور ژنرال سلیمانی مورد تایید قرار بگیرد.  براساس این گزارش، مایک پمپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه گذشته به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا رفتند تا درباره حمله هوایی پنتاگون علیه مواضع الحشد الشعبی درعراق و سوریه به ترامپ گزارش دهند.  یک مقام ارشد آمریکایی که با این مباحث آشنا و آگاه است و نخواسته نامش فاش شود گفت: «یک مجموعه اسلاید توضیحی به ترامپ ارائه شد و به دنبال آن چندین گام که آمریکا می‌تواند اتخاذ کند نیز مطرح شد، یکی از این گامها هدف قرار دادن (شهید سپهبد) سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بود.» او در ادامه افزود، کاملا غیرمنتظره، ترامپ این گزینه را انتخاب کرد و  اضافه کرد که این تصمیم به تحریک مشاوران جنگ طلب ترامپ اتخاذ شده است. 

این گزارش افزود: این بدان معنی بود که پنتاگون ناگهان با یک وظیفه هولناک برای اجرای دستورات ترامپ روبرو شده است. دقایقی بعد از پایان جلسه، اولین اشاره‌ها درباره احتمال گامهای بیشتر از سوی آمریکا مطرح شد. به گزارش لس آنجلس تایمز سازمانهای اطلاعاتی آمریکا که سالها سردار سلیمانی را ردگیری می‌کردند، می‌دانستند که او در یک سفر طولانی در خاورمیانه به سر می‌برد و به سوریه و لبنان برده شده است. آنها متوجه شدند که او طی روزهای آینده از دمشق به بغداد پرواز خواهد کرد. براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، وقتی سردار سلیمانی روز پنج شنبه به بغداد رسید، یک پهپاد و دیگر هواپیمای نظامی در حال چرخش نزدیک فرودگاه بین المللی بغداد بودند. شهید سپهبد سلیمانی و چندین فرد دیگر وارد دو خودرو شدند و در مسیر فرودگاه به سمت مرکز شهر بغداد، راهی شدند که موشک از پهپاد آمریکایی شلیک شد.

صبح شنبه مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی و سایر شهدای حشد شعبی در بغداد انجام گرفت که مقامات عراقی از جمله عادل عبدالمهدی و هادی العامری هم در آن شرکت داشتند.

عصبانیت عراقی ها از عملیات تروریستی آمریکا

در عراق مقتدی صدر با انتشار بیانیه ای  از بازگشت «ارتش مهدی» به دستور مقتدی صدر در پی ترور سردار قاسم سلیمانی خبر داد. ارتش مهدی پس از تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ برای مبارزه با آمریکایی‌ها تشکیل شد و سپس مقتدی صدر در سال ۲۰۰۸ آن را منحل کرده بود. این رویکرد صدر نشان داد که عراق عملیات تروریستی بامداد جمعه را در اندازه تجاوز نظامی و اشغال سال ۲۰۰۳ عراق می بیند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق پیشین عراق ضمن محکومیت ترور سردار قاسم سلیمانی و المهندس، خواستار برگزاری جلسه اضطراری پارلمان این کشور شد. او گفت: آمریکا با ترور شهید سردار سلیمانی و المهندس، توافقنامه حضور خود در عراق را نقض کرده است.

دولت کردستان عراق هم با انتقاد از سیاست‌ تسویه حساب خارجی در خاک عراق بر “نقش غیر قابل انکار” سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در جنگ با داعش تاکید کرد.

پیش از این در هفته گذشته و بعد از اینکه آمریکایی ها پایگاه های حشدالشعبی را در عراق و سوریه مورد هدف قرار دادند، در پارلمان عراق امضاهایی در خصوص بیرون راندن امریکایی ها از عراق جمع شد و احتمال می رود که بعد از این حمله تروریستی، سیاستمداران و فعالان سیاسی عراق موضوع دخالت امریکایی ها و ممانعت از ادامه حضور آنها در پایگاه های عراق را شدیدتر از گذشته پیگیری کنند.  «قیس الخزعلی» رهبر نظامی شیعی گروه عصائب اهل الحق در عراق به افراد خود اعلام کرد آماده نبرد شوند. آیت الله سیستانی حمله هوایی آمریکا به بغداد را نقض حاکمیت عراق اعلام کرد. رهبر حوثی‌های یمن هم گفت: پاسخ سریع و مستقیم به ترور سردار سلیمانی و المهندس به عنوان گزینه و راه حل مطرح است.

ترامپ بی اجازه تصمیم گرفت

مقامات امریکایی از همان ساعات ابتدایی انتشار خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در توئیتر دست به سرزنش ترامپ بابت تصمیمش در عراق زدند.نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌بینی کرد ترور (شهادت) سردار سلیمانی باعث خطرناک‌تر شدن اوضاع خواهد شد. برخی دیگر از نمایندگان هم رویکردی مشابه داشتند. آنها علاوه براینکه بابت اتفاقات آینده ابراز نگرانی کردند، گفتند که ترامپ از کنگره بابت این اقدام تروریستی مجوزی نداشته و نمایندگان را مطلع نکرده است. تنها نماینده ای که از تصمیم رئیس جمهور امریکا حمایت کرد، لیندسی گراهام، سیاستمدار نزدیک به ترامپ بود. او اقدام ترامپ را قاطعانه و پیشدستانه نامید و گستاخانه تهران را تهدید کرد.

جوانترین عضو کنگره آمریکا در یک پیام توییتری اقدام دولت ترامپ در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را «اقدام جنگی» علیه ایران خواند.  اوکاسیو کورتز روز گذشته (جمعه) در یک پیام توییتری ضمن محکوم کردن ترامپ به ارتکاب «اقدام جنگی» با ترور حاج قاسم سلیمانی نوشت:«شب گذشته، رئیس‌جمهور (آمریکا) در اقدامی وارد شد که در حد گسترده‌ای بعنوان اقدام جنگی علیه ایران تلقی می‌شود. اقدامی که هم‌اکنون زندگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

ترامپ عصر روز جمعه توئیتی کرد که بسیاری را واداشت که از آن رمز گشایی کنند. او نوشت: ایران هرگز جنگ را نبرد، اما راه مذاکره را هم از دست نداد!  سی ان بی سی نوشت منظور ترامپ از این پیام به درستی روشن نیست.  ترامپ ساعاتی بعد با ادبیاتی بزدلانه بعد از شهادت سردار سلیمانی در توئیت جدیدش مدعی شد ژنرال قاسم سلیمانی در طول سالیان متمادی هزاران آمریکایی را کشت و یا به شدت زخمی کرد و قصد داشت بسیاری دیگر را بکشد… اما نهایتا بدام افتاد! رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی که در خصوص اتفاقات بامداد جمعه انجام داد با صدایی لرزان و نفسی گرفته سعی کرد تا اقدام تروریستی خود را توجیه کند. این واکنش ترامپ گمانه زنی ها در مورد بدون فکر و برنامه بودن این عملیات تروریستی را افزایش داد.

برنی سندرز سناتور دمکرات آمریکا هم که کاندیدای ریاست جمهوری از سوی دموکرات هاست، روز شنبه در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: لایحه مقابله با اقدامات نظامی دونالد ترامپ ارائه شده‌است.

سربازان آمریکایی به خاورمیانه می آیند

 عصر جمعه ۷۵۰ سرباز آمریکایی در سفارت امریکا در بغداد برای حفاظت از این مکان به کار گرفته شدند. جمعه شب هم خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از منابع نظامی در آمریکا گزارش دادند که آمریکا حدود ٣ هزار نیروی اضافی به خاورمیانه اعزام می‌کند.

همچنین وزارت نفت عراق اعلام کرد که تکنسین ها و کارگران امریکایی مستقر در تاسیسات نفتی عراق در بصره خاک این کشور را ترک کردند. وزارت نفت عراق گفت که تولید نفت در این منطقه به صورت عادی در جریان است. برخی از کشورهای غربی مانند هلند هم از اتباع خودشان خواسته اند که عراق را ترک کنند.

واکنش های بین المللی به ترور آمریکایی ها

 وزارت خارجه المان در بیانیه ای ادعا کرد که سردار قاسم سلیمانی در لیست تروریست های اتحادیه اروپا قرار داشته است و آنچه اتفاق افتاده در خلا رخ نداده است. این وزارت خانه افزود که نگران تشدید خطر پس از کشته شدن سردار سلیمانی بوده و برای جلوگیری از این اتفاق با شرکای خود همکاری خواهد کرد. ایران نسبت به این موضع گیری عجیب آلمان در خصوص حمله تروریستی آمریکا در خاک عراق، واکنش نشان داده است.

در میان کشورهای جهان روسیه ابتدا واکنش خود را نسبت به اقدام تروریستی آمریکا نشان داد. شورای فدراسیون روسیه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد ترور سردار قاسم سلیمانی منجر به درگیری میان متحدان تهران و واشنگتن در عراق خواهد شد. برخی از نمایندگان مجلس دوما هم نارضایتی خود را نسبت به اقدام تروریستی آمریکا اعلام کردند. پوتین رئیس جمهور روسیه هم از ترور (شهادت) سردار سلیمانی در گفت و گوی تلفنی با همتای فرانسوی خود ابراز نگرانی کرد و  درباره پیامدهای ترور(شهادت) سردار سلیمانی در منطقه هشدار داد. وزیر خارجه روسیه هم به طور جدی به آمریکایی ها هشدار داد و تاکید کرد که ترور سردار سلیمانی منجر به دور جدیدی از تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

 وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم بعدازظهر شنبه در یک گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی بویژه پس از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بررسی کردند.

درخاورمیانه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبرشیعیان بحرین در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله تروریستی آمریکا به فرمانده نیروی قدس سپاه،شهادت او را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت و در عربستان یک منبع مسئولسعودی درپی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس اعلام کرد که عربستان خواهان خویشتنداری است.ساعتی بعد عادل الجبیر وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در سخنانی گفت که بیانیه اخیر عربستان درباره تحولات عراق بر دیدگاه ریاض نسبت به اهمیت آتش‌بس تأکید می‌کند.

قطر در واکنش به این اتفاقات وزیر خارجه اش را به تهران فرستاد. این مقام قطری صبح شنبه به تهران رسید و با محمد جواد ظریف به گفتگو پرداخت.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به جنبش‌های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی نسبت به هرگونه اقدامات انتقام جویانه درپی شهادت سردار سپاه قاسم سلیمانی هشدار داد. پیش از این و در ساعات اولیه تروراسراییل خودش را داخل بازی کرده  و گفته بود که جلسه فوق العاده وزارت دفاع اسرائیل و مقامات نظامی در تل آویو به دنبال ترور قاسم سلیمانی برگزار شده است. در بریتانیا هم تحرکات کم نبود و ارتش انگلیس با افزایش سطح هشدار، به مراکز نظامی خود در خاورمیانه اعلام آماده باش نظامی داد. جرمی کوربین، از حزب کارگر هم نامه ای به جانسون نوشت تا به پارلمان بیاید و در مورد این اتفاق توضیح دهد.

تاکنون بیشتر واکنش ها نگرانی عمیق از وضعیت خاورمیانه در روزهای آینده بوده است. همچنین بسیاری از مقامات خارجی بابت شهادت سپهبد سلیمانی و اقدام تروریستی آمریکا ابراز تاسف کرده و آن را محکوم کردند. تصمیمی که ترامپ در تعطیلات خود گرفت بسیاری را عصبانی کرده و حتی در داخل این کشور هم بسیاری نگران آینده حضور آمریکا در عراق هستند که حالا به شدت به خطر افتاده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید