» سیاسی » امنیت ملی » واکنش مقامات ارشد آمریکا درباره تصمیم ترامپ برای هدف قرار دادن ۵۲ مکان فرهنگی ایران
امنیت ملی - سیاسی

واکنش مقامات ارشد آمریکا درباره تصمیم ترامپ برای هدف قرار دادن ۵۲ مکان فرهنگی ایران

۱۷ دی ۹۸ 1۰41

مقام‌های ارشد دولت آمریکا اعلام کردند که درون دولت ترامپ مخالفت‌های شدید و گسترده‌ای با رجزخوانی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص هدف گرفتن اماکن فرهنگی در ایران وجود دارد.

آمریکا - ایران

به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه و درست یک روز بعد از حمله تروریستی واشنگتن در نزدیکی فرودگاه بغداد و به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، با رجزخوانی توییتری، ایران را تهدید به حمله به امکان فرهنگی این کشور کرد.

وی در این پیام توییتری مدعی شد: «در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا ۵۲ سایت در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخی از آنها بسیار سطح عالی و مهم برای ایران و فرهنگ ایران  است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت. آمریکا تهدید بیشتری نمی‌خواهد. »

بنا به گزارش شبکه آمریکایی «سی ان ان»، دو تن از مقام‌های ارشد آمریکا روز گذشته (یکشنبه) با اشاره به لفاظی‌های اخیر ترامپ، تصریح کردند مخالفت‌های گسترده‌ای درون دولت ترامپ در خصوص هدف گرفتن اماکن فرهنگی ایران وجود دارد.

یکی از این مقامات به سی ان ان گفت: «هیچ چیز مثل تخریب عامدانه اماکن محبوب فرهنگی نمی‌تواند مردم ایران را گردهم جمع کند و به صف درآورد. خواه اقدام داعش در تخریب بناهای مذهبی باشد و خواه سوزاندن کتابخانه «لوون» در جنگ جهانی اول، تاریخ نشان داده است که هدف قرار دادن مکان‌هایی که معنای تمدن دارد، نه تنها غیراخلاقی است بلکه نوعی شکست خود محسوب می‌شود».

این دو مقام در ادامه افزودند: «مردم پارسی تاریخچه بسیار بانفوذ و زیبایی از شعر، منطق، هنر و علوم دارند …بهتر است که آمریکا در خدمت رهبرانی باشد که از فرهنگ پارسی استقبال می‌کنند و تهدید به تخریب آنها نکند».

این مقام های آمریکایی ادامه دادند: «ما مطابق با قوانین و هنجارهای درگیری‌های مسلحانه، به فرهنگ ایران احترام می‌گذاریم».

یکی دیگر از مقام‌هایی که پیشتر هم در دولت ترامپ و هم اوباما فعالیت داشته است به سی ان ان گفت: «بعنوان یک اصل، ما بعنوان یک کشور و ارتش به اماکن فرهنگی هیچ رقیب  و دشمنی حمله نمی‌کنیم».

به علاوه، چندین منبع نیز به سی ان ان اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای در حال حاضر وجود ندارد که نشان دهد آمریکا به اماکن فرهنگی ایران حمله می‌کند.

در پی انتشار توییت تحریک‌آمیز روز شنبه ترامپ، «کالین کال» معاون سابق دستیار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در پیام های توییتری تأکید کردند که هدف گرفتن اماکن فرهنگی، یک «جنایت جنگی» است.

کاخ سفید به درخواست‌ها برای واکنش به پیام توییتری تهدیدآمیز ترامپ پاسخ نداد. با اینحال، «مایک پامپئو» روز یکشنبه با دفاع از تهدید توییتری ترامپ استدلال کرد چنین اقدامی نقض قوانین بین‌المللی نیست و مدعی شد که این اقدام تداوم تلاش دولت آمریکا در زمینه بازدارندگی و دفاع محسوب می‌شود.

وی به سی ان ان گفت: «اگر نیاز به دفاع از منافع آمریکا باشد، چنین اقدامی می‌کنیم. آنچه رئیس‌جمهور ترامپ شب گذشته (شنبه) گفت، با آنچه که همیشه ما گفته‌ایم سازگاری دارد».

پامپئو ادامه داد: «و مردم آمریکا باید بدانند که ما همیشه از آنها دفاع می‌کنیم و به شیوه‌ای سازگار با قوانین بین‌المللی و قانون اساسی آمریکا چنین خواهیم کرد».

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید