» اقتصادی » صندوق اضطراری، ناجی روز مبادا
اقتصادی - بورس و فرابورس

صندوق اضطراری، ناجی روز مبادا

۲۳ دی ۹۸ 1۰44

تدبیری برای چالش‌های مالی غیرمنتظره و اجتناب‌ناپذیر

شاید تا همین چند سال قبل، عبارت روز مبادا را بیشتر می‌شنیدیم. مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با این فرهنگ مالی آشنا بودند و همیشه پولی را برای آن روز کنار می‌گذاشتند. آن‌ها می‌دانستند که زندگی، موقعیت‌های غافلگیرکننده دارد. خراب شدن وسایل زندگی، چیزی نیست که از قبل خبر بدهد. مریض شدن اعضای خانواده، لزوما به نوبت نیست و اگر برای مواجهه با این موقعیت‌ها راهکاری نداشته باشند، شاهد عواقب سنگین خواهند بود. اما شما در این روزهای مبادا چه خواهید کرد:

  • اگر امروز کار و درآمدتان را از دست بدهید؟
  • اگر امروز خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، به تعمیرات فوری نیاز داشت؟
  • اگر خودروی شما ناگهان دچار نقص فنی شود؟
  • اگر بیماری یا تصادفی رخ دهد که شما یا عزیزانتان نیازمند پول نقد شوید؟

این وضعیت‌های چالشی با تدبیری به نام «صندوق اضطراری» قابل مدیریت هستند. صندوق اضطراری نوعی دارایی است که به سرعت ـ کمتر از ۳ روز ـ قابل نقد شدن است و برای چالش‌های مالی غیرمنتظره و اجتناب‌ناپذیر استفاده می‌شود. بنابراین جز در روز مبادا نباید به آن دست زد؛ حتی برای خرید هدیه یا رفتن به سفر.

نداشتن صندوق اضطراری چه معایبی دارد؟

صندوق اضطراری نوعی دارایی است که به سرعت ـ کمتر از ۳ روز ـ قابل نقد شدن است و برای چالش‌های مالی غیرمنتظره و اجتناب‌ناپذیر استفاده می‌شود

شاید مهم‌ترین اثری که صندوق اضطراری دارد، جلوگیری از ایجاد بدهی است. زیرا در مواقع اضطراری به جای بدهکار شدن به این و آن، می‌توانید از تدبیر گذشته خود استفاده کنید. وجود چنین تکیه‌گاهی باعث آرامش خاطر و در نتیجه زمینه‌ساز تصمیم‌گیری مناسب‌تر در شرایط بحرانی می‌شود.

چه میزان پول لازم است؟

صندوق اضطراری عدد و رقم ثابتی ندارد. بلکه کاملا بستگی به سبک زندگی شما دارد. توصیه می‌شود به اندازه ۳ تا ۹ ماه درآمدتان را به این صندوق اختصاص دهید. برای مثال اگر به طور میانگین ۳ میلیون تومان درآمد دارید، صندوق اضطراری شما باید ۹ تا ۲۷ میلیون تومان باشد.

کنار گذاشتن ۹ میلیون تومان مگر کار راحتی است؟

با رعایت موارد زیر، جمع‌کردن ۹ میلیون تومان پول ساده‌تر خواهد بود.

۱. بودجه‌بندی کنید: با توجه به ضرورت تشکیل صندوق اضطراری، در بودجه‌بندی ماهانه، اولویت را به تکمیل این صندوق بدهید.

۲. بدهی جدید هرگز! گاهی صندوق اضطراری تکمیل نمی‌شود فقط به این دلیل که مشغول بازپرداخت بدهی‌ها هستید. پس برای پیشگیری از این وضعیت، سعی کنید از امروز بدهی جدیدی ایجاد نکنید.

۳. فروش: وسایل دست دوم و بی‌استفاده‌تان را بفروشید. امروزه با وجود سایت‌هایی مثل دیوار و کمدا و شیپور، خیلی راحت می‌توان از شر وسایل بی‌استفاده خلاص شد و پول آن را تمام و کمال به صندوق اضطراری اضافه کرد. این یکی از راه‌حل‌های رویارویی با مشکلات اقتصادی است.

۴. کاهش هزینه‌ها: موقتا هزینه‌هایتان را کم کنید. مطمئن باشید اتفاقی نمی‌افتد اگر برای مدتی کوتاه، کمتر فست‌فود بخورید. یا کمتر اینترنت مصرف کنید. همان صرفه‌جویی اندک را به صندوق اضطراری اضافه کنید و بعد به حالت قبل برگردید.

۵. افزایش درآمد: به فکر افزایش درآمد باشید. در خارج از ساعات اداری، کار دیگری انجام دهید. بسته به مهارتتان می‌توانید کارهایی مثل اسنپ و الوپیک، ترجمه و تولید محتوا، کارهای گرافیکی، فروش فصلی، تدریس خصوصی و غیره انجام دهید و درآمد دوم را مستقیم به حساب صندوق اضطراری واریز کنید. نگران نباشید، این وضعیت قرار نیست همیشگی باشد.

این پول را کجا نگهداری کنیم؟

بهتر است این پول، در دسترس باشد. اما نه زیر بالشت. یک حساب بانکی جداگانه افتتاح کنید تا هم با پول‌های روزمره‌تان قاطی نشود و هم در صورت نیاز بتوانید آن را سریع برداشت کنید. درنظر گرفتن شرایط تورمی و جلوگیری از کاهش ارزش پول در صندوق اضطراری نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید.

از طرف دیگر، درباره این صندوق با همسر یا پدر و مادرتان صحبت کنید و آن‌ها را مطلع کنید. تدبیری بیاندیشید تا در صورت بروز اتفاق ناگواری برای شخص شما، آن‌ها توانایی استفاده از صندوق را داشته باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید