» اقتصادی » در دیدار آکادمی هوش مالی با مدیران رادیو گفتگو مطرح شد
اقتصادی - فرهنگی، هنری

در دیدار آکادمی هوش مالی با مدیران رادیو گفتگو مطرح شد

۲۳ دی ۹۸ 1۰20

در دیدار آکادمی هوش مالی با مدیران رادیو گفتگو مطرح شد:
تاکید بر ضرورت برنامه‌سازی در حوزه سواد مالی/ گفتمان ملی برای ارتقای سواد مالی باید شکل گیرد

مدیران رادیو گفتگو با تاکید بر ضرورت برنامه‌سازی در حوزه سواد مالی، ارتقای دانش مالی مردم را مستلزم شکل‌گیری گفتمان ملی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در این رابطه دانستند.

به گزارش روابط عمومی آکادمی هوش مالی، دکتر کمیل رودی، در دیدار مدیران آکادمی هوش مالی با مدیران رادیو گفتگو، گفت: در فاصله سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۲۰ اوج بحران در صندوق‌های بازنشستگی را شاهد خواهیم بود و برآوردها حکایت از آن دارد که بالغ بر ۸۳ درصد از بودجه عمومی دولت صرف پرداخت حقوق بازنشستگان خواهد شد. بنابراین در کنار تغییرات سیاستی، افزایش سطح سواد مالی در میان خانوارها، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

مدیر آکادمی هوش مالی، با تشریح چرایی آموزش سواد مالی در اروپا گفت: اروپایی‌ها به دلایلی همچون پیرشدن جمعیت و اصلاح طرح‌های بازنشستگی، بدهی خانوارها، افزایش پیچیدگی بازارهای مالی، محرومیت در دسترسی به خدمات مالی و نیز کم سوادی مالی به این نتیجه رسیدند که باید آموزش سواد مالی به خانوارهای خود را از پایین‌ترین سطوح تحصیلی تا طیف‌های مختلف خانواده‌ها و سنین مختلف، گسترش داده و به طور ویژه نظر خاصی بر روی زنان و کودکان داشته باشند.

وی افزود: راهبردهای مالی برای افزایش سطح سواد مالی در بسیاری از کشورهای دنیا تدوین و بر اساس آن حرکت شده، به نحوی که هم اکنون بالغ بر ۶۰ کشور دنیا، راهبرد سواد مالی دارند.

رودی مدیریت پول را محور اصلی سواد مالی دانست و اظهار داشت: هدف اصلی افزایش سطح سواد مالی مردم، مدیریت پول است نه پولدار شدن؛ ضمن اینکه خط سواد مالی از ثروت‌آفرینان جدا می‌شود؛ به این معنا که سواد مالی تدبیر پول است و تلاش دارد تا افراد را به امنیت مالی برساند؛ همانطور که این دانش مالی، قصد دارد تا جلوی بحران‌ها در آینده را بگیرد.

همچنین در ادامه این نشست، دکتر رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر رادیو گفتگو ، با تاکید بر ضرورت ارتقای سواد مالی در میان خانوارهای ایرانی، از اعلام آمادگی این بخش از صدای جمهوری اسلامی ایران برای فرهنگ‌سازی در حوزه سواد مالی خبر داد.

وی با بیان اینکه محتوا و متون فاخر در حوزه سواد مالی باید در کنار صدای فاخر، شکل‌دهنده یک کار ماندگار در حوزه سواد مالی شود، افزود: رادیو گفتگو تلاش کرده تا در برنامه‌های اقتصادی خود از جمله «ضرب سکه» مفاهیم مرتبط با اقتصاد را به خانوارها در قالب آیتم‌های کوتاه منتقل کند؛ در این راستا سواد مالی نیز می‌تواند در قالب برنامه‌های کوتاه و موثر، زمینه‌ساز شکل‌گیری گفتمان عمومی در حوزه سواد مالی شود. علاوه بر این، گفتگوهای تبینی یا چالشی میان کارشناسان امر، می‌تواند به روشن‌تر شدن راهکارهای ارتقای سواد مالی در کشور کمک کند.

به گفته دکتر کوچک‌زاده، باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای انتقال مفاهیم سواد مالی بهره‌ گرفت و با ارایه محتوای موثر به خانواده‌ها، ذهن آنها را نسبت به این موضوع بسیار مهم آماده کرد.

گفتنی است در این نشست مقرر گردید تا رادیو گفتگو با برنامه‌ریزی برای تولید برخی برنامه‌های تخصصی، ادامه کار نقش‌آفرینی خود در این حوزه را تعریف نماید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید