» بین الملل » سیاست خارجی » مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح ترامپ را به سنا می‌فرستد
سیاست خارجی - سیاسی - صفحه اصلی

مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح ترامپ را به سنا می‌فرستد

۲۵ دی ۹۸ 1۰43

به نقل از ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه برای فرستادن قطعنامه استیضاح ترامپ به سنا برای برگزاری محاکمه وی رای‌گیری می‌کند.

تارنمای خبری هیل گزارش داد «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به همکاران دمکرات خود گفته است که این مجلس فردا (چهارشنبه) برای ارسال قطعنامه استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنا رای‌گیری می‌کند.

احتمال دارد برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که تحت عنوان «مدیران استیضاح» شناخته می‌شوند، به عنوان دادستان در محاکمه ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سنا حاضر شوند.

اگرچه انتظار می‌رود قطعنامه استیضاح که فردا به رای گذاشته می‌شود، نام دادستانان مجلس نمایندگان را ذکر کند، اما پلوسی در این باره صحبتی نکرد.

«جان کورنین» سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس آمریکا گفت که انتظار دارد بحث‌های مقدماتی درباره محاکمه استیضاح ترامپ از سه شنبه هفته بعد (اول بهمن/۲۱ ژانویه) آغاز شود.

بر اساس قوانین استیضاح  در سنا، روند محاکمه همان روزی که پلوسی مفاد استیضاح را ارائه دهد، آغاز می‌شود مگر این که روز ارائه آن یکشنبه باشد.

کورنین اشاره کرد به محض این که قطعنامه اسیتضاح به سنا ارسال شود، سنا احتمالا ظرف چند روز به رسیدگی به مسائل داخلی از جمله قسم خوردن «جان رابرتس» قاضی ارشد و همه سناتورها، احضاریه برای تیم ترامپ و تصویب قطعنامه وضع مقررات محاکمه را انجام خواهد داد.

جمهوریخواهان سنا هنوز قطعنامه مقررات استیضاح را رونمایی نکرده‌اند و مشاوران این حزب می گویند احتمالا بعد از ارسال مفاد استیضاح از سوی مجلس نمایندگان آن را رونمایی کنند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا هفته پیش گفت ۵۱ رای لازم را برای وضع مقررات محاکمه و تاخیر در تصمیم حضور شاهدان احتمالی تا اواسط روند محاکمه در اختیار دارد.

با این حال جمهوریخواهان هنوز درحال مذاکره بر سر ادبیات این قطعنامه هستند و سوزان کالینز سناتور جمهوریخواه آمریکایی هفته پیش گفت در حال همکاری با گروه کوچکی از سناتورهای هم‌حزبی خود است تا تضمین دهد این قطعنامه به دو طرف اجازه خواهد داد که درخواست احضار شاهد را داشته باشند.

جمهوریخواهان همچنین در حال بررسی این هستند که چه تصمیمی درباره موضوع عزل که به قوانین استیضاح در جریان محاکمه کلینتون افزوده شد، اتخاذ کنند. یکی از مشاوران جمهوریخواهان هفته پیش گفت که فراکسیون این حزب در حال بررسی انتقال این مقررات به مقطع دیگری در روند محاکمه و حتی امکان حذف کامل آن هستند.

روند استیضاح ترامپ پس از افشای تماس تلفنی او با ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین و فشار بر او برای تحقیقات درباره جو بایدن نامزد رقیب در اوایل مهرماه آغاز و سوم مهرماه متن کامل آن منتشر شد. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. به دنبال این افشاگری تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از مجموع ۴۳۵ نفر، رای به استیضاح ترامپ دادند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی گفت؛ قصد دارد بزودی بندهای طرح استیضاح را به سنا بفرستد. مقام‌های ارشد حزب دموکرات در کنگره مطمئن هستند که محاکمه ترامپ از ماه جاری میلادی (ژانویه) آغاز می‌شود.  

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۳ آبان ۹۹ مصادف با سوم نوامبر ۲۰۲۰  برگزار می‌شود و ترامپ با چالش ناشی از رسوایی این تماس تلفنی مواجه است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید