» بین الملل » جمعه روز سرنوشت ساز برای ترامپ در محکمه سنا
بین الملل - سیاست خارجی

جمعه روز سرنوشت ساز برای ترامپ در محکمه سنا

۱۱ بهمن ۹۸ 1۰44

به نقل از ایرنا- نهمین روز محکمه استیضاح دونالد ترامپ شامگاه پنج شنبه به وقت محلی با طرح ۸۷ سوال سناتورها از دادستان‌ها و وکلای مدافع رئیس جمهوری آمریکا به پایان رسید تا در نشست جمعه سرنوشت حضور شاهدان و ارائه اسناد مورد تقاضا، روشن شود.

سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات در ۲ روز متوالی مجموعا ۱۸۰ سوال را از اعضای مدیران استیضاح که منتخب مجلس نمایندگان هستند و تیم وکلای مدافع ترامپ پرسیدند و به این ترتیب مجموع ۱۶ ساعت مهلت آنها به سر آمد.

اعضای این مجلس پس از ۶ روز شنیدن اظهارات دو طرف دعوا، به عنوان هیات منصفه و داوری، سوالات خود را تقدیم جان رابرتز رئیس دیوان عالی آمریکا کردند تا او آنها را قرائت کند و هر یک از طرفین دعوا هم هشت ساعت فرصت برای پاسخگویی داشتند که البته نباید برای هر سوال بیش از ۵ دقیقه صرف می شد.

با پایان یافتن این مرحله، اکنون سناتورها در حال آماده شدن برای رای دادن به قطعنامه‌ای هستند که تکلیف احضار شاهدانی همچون جان بولتون، مایک مولوینی و دیگر افراد مرتبط با رسوایی “اوکراین گیت” و همچنین اسناد مرتبط را روشن می کند.

مساله احضار شاهدان، از ابتدای محکمه سنا مطرح بود و در روز چهارشنبه و پنج شنبه با افشای برخی از مطالب مندرج در پیش نویس کتاب جان بولتون مشاور برکنار شده امنیت ملی ترامپ درباره اوکراین گیت، به اوج خود رسید.

از این رو، سناتورها باید ساعت یک بعدازظهر جمعه به وقت محلی به این قطعنامه رای دهند که داشتن حداقل ۵۱ رای مثبت برای آن، لازم است.
اگر همه ۴۷ دموکرات حاضر در این مجلس به این قطعنامه رای موافق دهند، باز هم لازم است حداقل چهار جمهوریخواه نظر مثبتی از خود نشان دهند تا شرایط لازم برای فراخواندن شاهدان فراهم شود.

شبکه خبری سی ان ان به نقل از وایپ جان تون سناتور جمهوریخواه، در تشریح روند بعدی محکمه استیضاح گفت احتمال اینکه احضار شاهدان یا درخواست برای ارسال اسناد رای بیاورد ضعیف است اما هنوز نمی توان با قطعیت در این باره سخن گفت.

از این رو، سناتورها در روز جمعه حدود چهار ساعت در این باره بحث و گفت‌وگو و در نهایت رای گیری خواهند کرد. در صورتی که این قطعنامه رای نیاورد ممکن است اختلاف نظرهایی درباره گام بعدی بروز کند اما شواهد نشان می دهد که میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا به دنبال آن است که به مرحله نهایی برود، جایی که مدیران استیضاح و وکلای مدافع ترامپ، آخرین استدلال‌های خود را در قبال این پرونده ارائه می دهند.

با این حال، دموکرات‌ها می توانند اصلاحیه‌هایی را برای ادامه روند محکمه ارائه دهند و حتی سناتورها می توانند درخواست نشست محکمه غیرعلنی داشته باشند؛ هرچند که تا کنون کمتر رقبتی برای برگزاری این نشست ابراز شده است.

از نظر سناتور تون، جمهوریخواهان قصد دارند تا رای نهایی در جمعه شب گرفته شود و مهم نیست چقدر محکمه به طول انجامد، هرچند ممکن است شرایط به این سمت نرود و آنها مجبور شوند رای گیری نهایی را به شنبه موکول کنند.

برای برکناری دونالد ترامپ از قدرت، ۶۷ رای مثبت سناتورها ضروری است که با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوریخواهان در مقابل ۴۷ کرسی دموکرات و مستقل، جلب موافقت ۲۰ نفر از آنها برای استیضاح، تقریبا ناممکن خواهد بود و این کار، دونالد ترامپ را آماده می سازد تا با نمایش پیروزی، در نشست سالانه با کنگره که قرار است هفته آینده برگزار شود، حضور یابد.

ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی با اکثریت آرای مجلس نمایندگان با دو اتهام “سوء استفاده از قدرت” و “اخلال در کار کنگره” استیضاح شد و نام وی جزء سومین رئیس جمهوری استیضاح شده تاریخ آمریکا به ثبت رسیده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید