» اقتصادی » گزارش از بازار طلاوارز پایتخت؛ عقب‌نشینی دلار، بازگشت سکه به زیر مرز روانی
اقتصادی

گزارش از بازار طلاوارز پایتخت؛ عقب‌نشینی دلار، بازگشت سکه به زیر مرز روانی

۱۴ بهمن ۹۸ 1۰10

امروز شنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران پس از ثبات نسبی در معاملات اولیه از بعدازظهر وارد مدار نزولی شدند و از سطوح حمایتی عقب‌نشینی کردند. امروز دلار آمریکا در بازار آزاد از محدوده ۱۳۷۰۰ تومانی به زیر سطح حمایتی ۱۳۶۰۰ تومانی تنزل یافت. در بازار طلا نیز هر قطعه سکه طرح جدید از مرز روانی ۵ میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد و به نیمه بالای محدوده ۴.۹ میلیون تومانی بازگشت. همچنین هر مثقال طلای آبشده با عقبگرد از مرز حساس ۲.۲ میلیون تومانی به محدوده ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومانی ریزش کرد.

به نقل از اقتصادنیوز؛ در اولین روز هفته، روند افزایشی سکه و دلار قطع شد و هر دو مسیر کاهشی را در پیش گرفتند. روز شنبه، فلز گران بهای داخلی ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست  داد و به بهای  ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومانی رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که سکه تمام طول هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

به گفته فعالان، معامله گران سکه امروز تمایل زیادی برای خرید نداشتند و با رفتار احتیاطی، بیشتر نظاره گر روند قیمت ها بودند. به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که سکه از مرز مهم ۵ میلیونی پایین تر می رفت، ممکن بود احتیاط معامله گران نیز کنار رود و شاهد افزایش فروش ها باشیم.

اگر این مرز حفظ شده است، احتمال کاهش شدید قیمت ها، دشوار می‌بود. سکه در شرایطی روز شنبه با کاهش قیمت مواجه شد که یک روز قبل تر در بازارهای جهانی، طلا توانسته بود در آستانه محدوده هزار و ۵۹۰ دلاری به کار خود خاتمه دهد، حداقل ۱۰ دلار بالاتر نسبت به ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج شنبه که معاملات سکه به کار خود پایان داده بود.

بعدازظهر روز شنبه سکه در نهایت در مسیر نزولی از مرز روانی ۵ میلیون تومانی تنزل یافت و مسیر نزولی را تا مبلغ ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان در پیش گرفت.

امروز شاخص بازار ارز از محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی پایین رفت و با ۱۵۰ تومان  کاهش روی عدد ۱۳ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت. این اولین کاهش قیمتی دلار پس از ۴ افزایش متوالی بود. به گفته فعالان، در ابتدای روز اول هفته، معامله گران ارزی در زمینه خرید و فروش ارز احتیاط می کردند، ولی به سرعت بر میزان فروش ها افزوده شد. گروهی باور داشتند، افزایش فروش ها تحت تاثیر افت قیمت حواله درهم صورت گرفت و گروهی دیگر معتقد بودند که به واسطه سیگنال صرافی های منتخب بازارساز، قیمت در بازار آزاد راه کاهشی را در پیش گرفت. امروز قیمت خرید صرافی های بانکی حدود ۱۳ هزار و ۲۲۰ تومان بود و اختلافی ۲۵۰ تومانی با قیمت فروش این صرافی ها داشت که ۱۳ هزار و ۴۷۰ تومان قیمت خورد.

در این میان، برخی از معامله گران بازار عنوان می کردند، به طور سنتی با آغاز دهه فجر، احتیاط در میان برخی معامله گران ارزی بیشتر می شود و خرید و فروش ها با دوراندیشی بیشتری صورت می گیرد. تصوری در میان این گروه از افراد وجود دارد که بازارساز مداخله خود را در اواسط بهمن ماه افزایش می دهد. البته عده ای نیز عنوان می کنند که ممکن است افزایش عرضه در این مقطع سال ناشی از افزایش فروش ارز توسط شرکت های تجاری باشد که به دنبال آن هستند که ریال مورد نیاز برای پرداخت تعهدات انتهای سال خود را به دست آورند.

عرضه بازارساز فعال‌تر خواهد شد؟

در هر صورت می توان گفت که بخشی از معامله گران باور دارند طی روزهای آتی عرضه ارز قوی تر خواهد شد. در مقابل گروه دیگری معتقدند، بازار ارز هم چنان ریسک هایی را پیش روی خود دارد و این موضوع موجب می شود که همواره میزانی تقاضای احتیاطی در بازار وجود داشته باشد. یکی از ریسک هایی که برخی معامله گران ارزی بر روی آن تاکید دارند، احتمال رفتن ایران به لیست سیاه fatf است. البته عده ای از فعالان هم هستند  که اعتقاد  دارند دیگر بازار به اخبار سیاسی توجه نمی کند، چون خطر جنگ را پشت سرگذاشته است.

در این میان، عده ای از فعالان اعتقاد داشتند بازارساز در روزهای اخیر از طریق صرافی های بانکی خود به بازار آزاد سیگنال کاهشی داده است.

امروز صرافی های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۵۰ تومان بالا آوردند و عدد ۱۳  هزار و ۵۰۰ تومانی در مقابل این ارز به ثبت رسید و سپس ۳۰ تومان از قیمت‌ها کاسته شد. فعالان باور داشتند بازارساز از این طریق به دنبال آن است که امکان ورود تقاضای کاذب به بازار را سد کند. در این میان، نرخ خرید دلار امروز بر تابلوی صرافی های بانکی حدود ۱۳ هزار و ۲۲۰ تومان بود که اختلافی ۲۵۰ تومانی با نرخ فروش داشت. به گفته فعالان، این امر چنین سیگنالی را به بازار مخابره می کرد که بازارساز به دنبال خرید نیست. وقتی بازارساز به دنبال خرید نباشد، به معنای آن است که انتظار افت بیشتر قیمت ها را دارد. البته به گفته یکی از فعالان، در روز های قبل نیز چنین تاکتیکی به کار گرفته شده بود، در نتیجه باید افت قیمتی دلار را ناشی از اتفاقاتی چون افت نرخ حواله درهم در نظر گرفت

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز شنبه قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین ۱۳۵۵۰ و ۱۳۷۳۰ تومان نوسان داشت و ساعت ۷ عصر بین ۱۳۵۵۰ و ۱۳۵۸۰ تومان ثبت شد. نرخ حواله درهم نیز در بازار دوبی امروز از ۳۷۳۰ به ۳۷۰۰ تومان کاهش یافت.

همچنین قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد ۱۴۹۵۰ تا ۱۵۰۵۰ تومان و پوند انگلیس نیز بین ۱۷۵۵۰ تا ۱۷۷۵۰ تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا ۱۰۴۵۰ تومان، دلار استرالیا ۹۳۵۰ تومان، فرانک سوییس ۱۴۲۵۰ تومان، یوان چین ۱۹۷۵ تومان و لیر ترکیه ۲۳۰۵ تومان بوده است.

امروز شنبه ۱۲بهمن‌ماه صرافی ملی نرخ رسمی فروش دلار و یورو را ابتدا ۵۰ تومان افزایش و سپس ۳۰ تومان کاهش داد و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا:  ۱۳.۲۲۰ تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  ۱۳,۴۷۰ تومان

قیمت خرید یورو:  ۱۴.۷۲۰ تومان                    قیمت فروش یورو:  ۱۴,۹۷۰ تومان

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر شنبه سکه طرح جدید روی ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به ثبت رسید و سکه طرح قدیم ۴ میلیون ۹۷۰ هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت ۹۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز حدود ۱۵۹۰ دلار بود. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده نهایتاً با قیمت ۲ میلیون و ۱۹۱ هزار تومان ثبت شد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۵۰۶ هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

۱۳.۷۳۰

۱۳.۵۵۰

دلار صرافی ملی

۱۳.۵۰۰

۱۳.۲۲۰

یورو صرافی ملی

۱۵.۰۰۰

۱۴.۷۲۰

نرخ حواله درهم امارات

۳.۷۳۰

۳.۷۰۰

سکه طرح جدید

۵.۰۶۰.۰۰۰

۴.۹۸۰.۰۰۰

سکه طرح قدیم

۴.۹۷۰.۰۰۰

نیم‌سکه

۲.۵۴۰.۰۰۰

ربع سکه

۱.۵۴۰.۰۰۰

سکه گرمی

۹۳۰.۰۰۰

مثقال طلای آب‌شده

۲.۲۲۱.۰۰۰

۲.۱۹۰.۰۰۰

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید