» اجتماعی » جشنواره تجسمی فجر و تداوم سیاست عدم شفافیت و محافظه‌کاری!
اجتماعی

جشنواره تجسمی فجر و تداوم سیاست عدم شفافیت و محافظه‌کاری!

۲۶ بهمن ۹۸ 0۰17

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر پیش‌از ظهر امروز با حضور هادی مظفری؛ مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی و ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره دوازدهم در تالار وحدت برگزار شد.

این نشست در حالی برگزار شد که چندی پیش جمع کثیری از دبیران و داوران دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در اعتراض به حوادث دی ماه ۱۳۹۸، انصراف خود را  از شرکت در جشنواره اعلام کردند و با رفتار هیجانی خود دست به تحریم جشنواره دوازدهم زدند؛ اقدامی که زمینه بروز حواشی و چالش‌های بسیاری را در فضای تجسمی کشور رقم زد و موج وسیعی از تنش‌ها و دوقطبی‌سازی مخرب را در میان هنرمندان و مخاطبان عرصه هنرهای تجسمی به راه انداخت. 

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در سایه سنگین انصراف دسته جمعی دبیران و داوران دوازدهمین  جشنواره تجسمی فجر و ابهامات و مطالبات جدی اصحاب رسانه حول شفاف‌سازی درباره این موضوع برگزار شد. در این نشست،  هادی مظفری بااعلام رشد کمی آثار واصله به جشنواره دوازدهم از حضور ۹۰۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره خبر داد که نسبت به سال گذشته با ۱۵ درصد رشد کمی همراه بوده است.

وی در ادامه از عدم برپایی مراسم افتتاحیه خبر داد و گفت که هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه با تهیه‌ بسته‌های کمکی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان اهدا خواهد شد.

هنرهای تجسمی , جشنواره هنرهای تجسمی فجر , دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر ,

مظفری درباره انصراف‌های پرشمار دبیران و داوران جشنواره دوازدهم نیز اینگونه توضیح داد که برخی همکاران این تلقی را داشتند که جای رویدادی که عبارت جشن را یدک می‌کشد در این مقطع زمانی چندان مناسب نیست و نهایتاً برپایی جشنواره به بعد از ایام سوگواری موکول شد. با این وجود، وی از اعلام آمار دقیق و اسامی دبیران و داوران مستعفی بازگشته به جشنواره خودداری کرد تا مسیر مطالبه‌گری و پاسخگویی هنرمندان مستعفی بسته باقی بماند. 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی ارشاد در ادامه در تبیین چگونگی بازگشت دبیران و داوران جشنواره دوازدهم اعلام کرد که دبیران و داوران جشنواره اگر بازگشتند، بین سوگواری و حفظ هنرهای تجسمی فاصله گذاشتند؛ یعنی هم به سوگواری برای عزیزان از دست رفته احترام گذاشتند و هم توجه کردند که تأثیر رفتارشان به جامعه هنرهای تجسمی آسیبی وارد نکند. بنابراین کنش سوگوارانه دبیران را نمی‌توان کنش سیاسی دانست. با این وجود، مظفری ترجیح داد درباره آسیب، دوقطبی‌سازی و شکاف پررنگی که از قِبَل رفتار نسنجیده دبیران و داوران مستعفی از بدو انصراف از جشنواره دوازدهم تاکنون در میان هنرمندان و مخاطبان عرصه تجسمی کشور ایجاد شده است، توضیحی ندهد. 

وی در همین راستا در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از داوران از انصراف خود پشیمان نشدند، ترجیح داد به پاسخی محتاطانه و غیرشفاف بسنده کند و در توجیهی عجیب اعلام کرد که به دلیلی تغییر ساختار در جشنواره و تشکیل شورای هنری، آمار مشخصی از داورانی که به جشنواره بازنگشتند وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت که دو سوم از داوران و دبیران تصمیم گرفتند دوباره به همکاری خود با جشنواره ادامه دهند!

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره دوازدهم نیز اعلام کرد که به احترام سه هزار شرکت کننده حاضر در جشنواره تجسمی فجر به این جشنواره بازگشته است؛ چرا که معتقد است این جشنواره متعلق به مردم است؛ با این وجود، وی توضیح نداد که چرا در زمان کناره‌گیری از جشنواره دوازدهم، به مردمی که معتقد است جشنواره متعلق به آنهاست، نیاندیشیده است. 

هنرهای تجسمی , جشنواره هنرهای تجسمی فجر , دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر ,

وی همچنین در سخنانی به ارائه آمارهایی از جشنواره امسال پرداخت و اعلام کرد که در بخش طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر در بخش‌های ۱۰ گانه و در بخش چهارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر حضور دارند.

حقیقی در ادامه از راه‌اندازی بخش «چهارخونه» که برای اولین بار در جشنواره تجسمی فجر خبر داد و هدف از برپایی این بخش را ایجاد بستری برای حضور هنرمندان غیرتهرانی‌ دانست. حقیقی همچنین از تجلیل از ۹ نفر از مفاخر عرصه هنرهای تجسمی در مراسم اختتامیه جشنواره دوازدهم خبر داد و مشارکت بانوان در جشنواره دوازدهم را بیش از مشارکت آقایان دانست.

دبیر جشنواره دوازدهم در ادامه از پذیرش آثار مجموعه عکس در رشته عکاسی دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر خبر داد و اضافه شدن بخش مجموعه‌عکس به جشنواره را بنا به درخواست عکاسان دانست. 

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در حالی به پایان رسید که مدیران این جشنواره ترجیح دادند از ارائه پاسخ‌های شفاف و قانع کننده به خبرنگاران امتناع کنند و به رویکرد غیرشفاف و محافظه‌کارانه خود در این راستا ادامه دهند؛ در واقع آنها با بیان مواضعی خنثی و محتاطانه، ترجیح دادند نه هنرمندان مستعفی بازگشته به جشنواره را از خود برنجانند و نه معترضین به انصراف دبیران و داوران جشنواره را مأیوس‌تر از قبل سازند.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه جاری در موسسه صبای فرهنگستان هنر افتتاح شده و تا پنجم اسفند ادامه دارد.  آیین اختتامیه جشنواره نیز روز نهم اسفند ماه ۱۳۹۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید