» اقتصادی » عرضه سهام در “عرضه‌های اولیه” حداقل ۱۵درصد
اقتصادی - بورس و فرابورس - صفحه اصلی

عرضه سهام در “عرضه‌های اولیه” حداقل ۱۵درصد

۲۸ بهمن ۹۸ 0۰24

معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:
در خصوص افزایش میزان شناوری سهم شرکت هایی که در حال حاضر در بازار بورس حضور دارند نیز پیگیری هایی بعمل آمده و جلساتی با سهامداران عمده برگزار شده است. امیدوارم این موضوع هم زودتر به نتیجه برسد.

افزایش میزان عرضه سهام در عرضه های اولیه آتی

به نقل از بورس نیوز، با توجه به ورود خیل کثیری از سهامداران تازه وارد و جریان پرفشار نقدینگی به بازار سرمایه و همچنین رسیدن اکثر سهم های کوچک و متوسط بازار به سقف های قیمتی، انتظار می رود هم روند پذیرش و عرضه های اولیه در بازار تسهیل و تسریع گردد و هم میزان سهم عرضه شده در عرضه اولیه افزایش یابد. در اغلب عرضه های اولیه، سهم تخصیص یافته به هر کد معاملاتی، کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بوده و این مبالغ، سهامداران را راضی نمی کند.

مجید نوروزی معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طبق مصوبات اخیر هیات پذیرش، حداقل عرضه ۱۵درصد تعیین شده و قبلا حداقل عرضه و شناوری سهم ۱۰ درصد بوده و بعد از مصوبه جدید هیات پذیرش، هر شرکتی قصد ورود به بازار دوم بورس را داشته باشد می‌بایست حداقل ۱۵ درصد از سهام شرکت را عرضه کند.

وی افزود: البته این مصوبه تقریبا یک ماه قبل ابلاغ شده و فقط شامل شرکت‌هایی خواهد شد که درخواست پذیرش آنها بعد از ابلاغ این مصوبه، ارسال شده باشد. بنابراین شرکت‌های پدیده شیمی قرن و شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر که در آستانه عرضه اولیه هستند، شامل این مصوبه نخواهند شد.

وی اضافه کرد: در خصوص افزایش میزان شناوری سهم شرکت هایی که در حال حاضر در بازار بورس حضور دارند نیز پیگیری هایی بعمل آمده و جلساتی با سهامداران عمده برگزار شده است. امیدوارم این موضوع هم زودتر به نتیجه برسد.

نوروزی در رابطه با انتظار تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکت ها گفت: سرعت پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، افزایش داشته است. در سنوات قبل تجربه پذیرش و عرضه اولیه شرکتی در مدت ۳ ماه (کل فرآیند عرضه اولیه از زمان درخواست پذیرش شرکت تا عرضه اولیه ۳ ماه به طول انجامید) را داشته ایم. اما بطور کلی، پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، مشروط به تکمیل و ارایه مدارک و اطلاعات شرکت ها با همان کیفیتی که توسط هیات پذیرش تصویب شده، خواهد بود. بعد از ارایه مدارک و اطلاعات از سوی شرکت ها، هیات پذیرش اقدام به بررسی مدارک و ریسک های شرکت و… کرده و بعد از اتمام این مراحل، پذیرش و درج نماد و عرضه اولیه صورت خواهد گرفت. با این شرایط، هرچه شرکت ها در ارایه مدارک و اطلاعات مورد نیاز با دقت و سرعت بیشتری عمل کنند و از مشاوره های قوی تری برخوردار باشند، فرآیند پذیرش و عرضه اولیه تسریع خواهد شد.

نوروزی در خاتمه گفت: احتمالا درج نماد شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر ظرف ۲ روز آینده انجام شده و بعد از آن، عرضه اولیه صورت خواهد گرفت. شرکت تامین سرمایه امین نیز با سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم بورس پذیرش شده و امیدواریم این شرکت هم تا پایان سال جاری عرضه اولیه شود. مصوبه پذیرش شستا نیز تکمیل امضا شده و احتمالا امروز به شرکت ابلاغ خواهد شد. بعد از احراز بعضی شرایط، این شرکت هم درج نماد شده و سایر مراحل مربوط به عرضه اولیه انجام خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید