» سلامت » بهداشت و درمان » چطور کرونا را از محل کار فراری دهیم؟
ويروس كرونا
بهداشت و درمان - پزشکی - سلامت

چطور کرونا را از محل کار فراری دهیم؟

۲۸ بهمن ۹۸ 0۰15

بی‌توجهی به پیشگیری از کرونا در محیط کار

شبح کرونا بالای سر ما پرسه می‌زند. سازمان‌های مختلف درگیر این ویروس خطرناک شده‌اند و هر جا می‌روی توصیه پشت توصیه درباره چگونگی پیشگیری از بیماری کرونا می‌شنوی. در این بین هنوز آموزش‌های ویژه فراگیر به نیروی کار در این زمینه ارائه نشده است.

 به نقل از خبرنگار ایلنا، تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۱۶۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند؛ ویروسی که هنوز بر سر منشا و درمان آن اختلاف نظر وجود دارد. خفاش، مار و مورچه‌خار متهمانی انتقال این ویروس کشنده به انسان هستند. در این بین مباحث مرتبط با بیوتروریسم هم مطرح است. گذشته از این، درباره اینکه آیا کرونا درمانی قطعی دارد یا نه اختلاف‌نظر هست. جسته و گریخته اعلام می‌کنند که برخی مبتلایان به این ویروس نجات یافته‌اند. با وجود این، همچنان تاکید بر این است که پیشگیری و قرنطینه بهترین گزینه است.

تاکنون مسئولان ایرانی هر گونه خبر مبنی بر ورود کرونا به کشور را تکذیب کرده‌اند. با این همه اذعان شده است که کرونا به پشت مرز‌های ما رسیده. اگر بهترین گزینه برای مقابله با کرونا پیشگیری است، ما چه کار کرده‌ایم و نیروی کار به عنوان افرادی که به دلیل حضور روزانه در محیط‌های عمومی بیشتر در معرض ابتلا هستند، چه آموزش‌هایی دریافت کرده‌اند؟

وزارت کار فعلا ساکت است

با وجود اینکه می‌گویند هیچ ایرانی به کرونا مبتلا نشده، اما مشخص است که این ویروس خطرناک به شدت افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. ایرانیان در هفته‌های اخیر بسیار بیشتر از زمان‌هایی که نوعی ویروس‌های کشنده در جهان شیوع پیدا می‌کردند واکنش نشان داده‌اند. شبکه‌های اجتماعی پر است از اخبار، اظهارنظر‌ها و مطالبی درباره ویروس کرونا و هر کس به نوعی می‌خواهد راهکاری برای عبور از خطر پیش رو ارائه دهد.

ویروس کرونا ویروس خطرناکی است که سراسر جهان را درگیر کرده است. لازم است با جدیت در این زمینه فعالیت کنیم و محیط‌های کار به عنوان محیط‌های عمومی باید مورد توجه قرار گرفته و آموزش‌های لازم به افراد داده شود. درست است که هنوز موردی از ابتلا گزارش نشده، اما نباید گذاشت بعد از اینکه ویروس شایع شد تازه به فکر مقابله بیفتیم

 در سطوح رسمی، افراد و وزارتخانه‌های مختلف واکنش نشان داده‌اند. وزارت بهداشت به عنوان اصلی‌ترین سازمان مرتبط با موضوع، آموزش‌هایی را ارائه کرده است و چندی پیش حسن ضیاء الدینی (مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش) هم به ماجرا واکنش نشان داد و  گفت: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مدارس سراسر کشور انجام شده است.

در این بین و با وجود اینکه یکی از اصلی‌ترین دسته‌هایی که حضور روزانه در محیط‌های عمومی دارند، نیروی کار هستند، خبری از ارائه آموزش‌های پیشگیرانه ویژه برای این افراد از طرف وزارت کار نیست. این در حالی است که پیشتر از این در زمان شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای خوکی شاهد ارائه بسته‌های آموزشی در محیط‌های کار بودیم.

کرونا را سر سری نگیریم

ابوالفضل اشرف منصوری (رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور) در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه حتی اگر یک میلیونیم هم احتمال ابتلا به نوعی بیماری باشد باید آموزش‌های پیشگیرانه ارائه شود، می‌گوید: مسئولان می‌گویند تاکنون مورد ابتلا به کرونا در ایران نداشته‌ایم، اما این احتمال وجود دارد که ایران نیز مانند ده‌ها کشوری که با این ویروس خطرناک درگیر شده‌اند، مورد هجوم کرونا قرار گیرد. عنوان می‌شود که پیشگیری بهترین گزینه برای مقابله با این بیماری است. نباید کرونا را سر سری گرفت و باید آموزش‌های لازم به شهروندان از جمله نیروی کار داده شود.

او درباره اینکه برای مقابله با کرونا چه آموزش‌هایی در محیط‌های کاری ارائه شده است، عنوان می‌کند: پیشتر زمانی که انواعی از بیماری‌های واگیردار مانند آنفلوآنزای خوکی شیوع پیدا کرده بود شاهد این بودیم که در محیط‌های کاری بروشور‌هایی پخش و آموزش‌هایی به کارگران ارائه شد. چنین اقدامی تاکنون در مورد کرونا رخ نداده است، حال آنکه این بیماری بسیار خطرناک است و ما باید برای مقابله با آن آماده باشیم.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور ادامه می‌دهد: می‌توان از دو طریق ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از کرونا را به نیروی کار پیگیری کرد. اول اینکه باید از طریق مسئولان ایمنی بهداشت در کارگاه‌ها آموزش‌هایی ارائه شود و از طرف دیگر اداره کل بازرسی وزارت کار باید به استان‌های مختلف ابلاغ کند که آموزش‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

او درباره اینکه در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که وزارتخانه‌های مختلف مانند بهداشت و آموزش و پرورش توصیه‌هایی برای پیشگیری از کرونا ارائه داده‌اند، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز اقدامی صورت نداده، می‌گوید: اینطور نیست که بگوییم وظیفه ارائه آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری از کرونا در محیط‌های کاری صرفا وظیفه وزارت کار است. در بحث بهداشت حرفه‌ای، وزارت بهداشت وظایفی دارد و اصلا مسئولانی از وزارت بهداشت نیز در کمیته‌های بهداشت هستند که موضوعات را پیگیری می‌کنند.

با وجود اینکه یکی از اصلی‌ترین دسته‌هایی که حضور روزانه در محیط‌های عمومی دارند، نیروی کار هستند، خبری از ارائه آموزش‌های پیشگیرانه ویژه برای این افراد از طرف وزارت کار نیست. این در حالی است که پیشتر از این در زمان شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای خوکی شاهد ارائه بسته‌های آموزشی در محیط‌های کار بودیم

اشرف منصوری تاکید می‌کند: ویروس کرونا ویروس خطرناکی است که سراسر جهان را درگیر کرده است. لازم است با جدیت در این زمینه فعالیت کنیم و محیط‌های کار به عنوان محیط‌های عمومی باید مورد توجه قرار گرفته و آموزش‌های لازم به افراد داده شود. درست است که هنوز موردی از ابتلا گزارش نشده، اما نباید گذاشت بعد از اینکه ویروس شایع شد تازه به فکر مقابله بیفتیم.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از کرونا

به رغم اینکه به صورت ویژه آموزش‌های فراگیری در محیط‌های کار برای مقابله با کرونا صورت نگرفته، اما در میان توصیه‌های ارائه شده می‌توان مواردی را پیدا کرد که به درد افراد شاغل می‌خورد. توصیه‌های مربوط به پیشگیری از کرونا را که بررسی کنیم، می‌بینیم که بر مواردی مانند شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، زدن ماسک به صورت مراقبت برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا یا بیماری‌های تنفسی، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن و … تاکید شده است.

یازدهم بهمن امسال حسین عرفانی (رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت) گفت: مردم در تماس با سطوح آلوده یا به محض ارتباط با افراد دیگر باید ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دست خود را با آب و صابون بشویند یا با محلول ضدعفونی‌کننده و الکل‌دار که در همه جا قابل دسترسی است، ضدعفونی کنند. اگر فردی سرماخوردگی داشت، حداقل در دوره واگیر آن از ارتباط با دیگران و روبوسی کردن خودداری کند، از ماسک استفاده کرده یا اگر ماسک نبود از دستمال استفاده کند و سپس آن را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیندازد. اگر موارد یاد شده وجود نداشت، فرد می‌تواند از قسمت داخلی آرنج یا آستر داخلی خود هنگام عطسه کردن استفاده کرده تا از انتشار این ویروس به دیگران جلوگیری کند.

تمامی این توصیه‌ها برای شاغلان عملیاتی و ضروری است، ضمن اینکه بهداشت محیط کار در محیط‌هایی که امکان ابتلای به بیماری‌های واگیردار در آنها بالاست، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و لازم است بازرسانی از وزارت کار و بهداشت بر این محیط‌ها نظارت کنند.

در بین برخی از کارگران این نگرانی وجود دارد که در صورت ابتلا به آنفلوآنزا با مشکلاتی در زمینه دریافت مرخصی مواجه شوند. توصیه شده که وقتی فردی به بیماری واگیرداری مبتلا شد تا حد مقدور از مراجعه به محیط کار خودداری کند. در این بین باید کارفرمایان با کارگران همراهی لازم را داشته باشند و از سخت‌گیری‌های بیجا بپرهیزند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید