» سیاسی » دولت » جزییات دکل ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی
دولت - سیاسی - علم و فناوری - فناوری

جزییات دکل ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی

۳۰ بهمن ۹۸ 0۰29

جزییات دکل ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی

به نقل از ایسنا/خوزستان بیژن زنگنه امروز، ۲۹ بهمن ماه در روز دوم سفر خود به خوزستان دکل ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی را رونمایی کرد. وزیر نفت همچنین از خط تولید مته حفاری ساخت جهاد دانشگاهی خوزستان بازدید کرد.

این دکل در سایت بازسازی‌ شماره یک شرکت ملی‌حفاری ایران مستقر شده است.

به گزارش ایسنا، حداکثر عمق قابل حفاری توسط این دکل ۲۰ هزار فوت، ارتفاع دکل از سطح حدود ۱۵۰ فوت و حداکثر بار استاتیکی قابل تحمل توسط دکل یک میلیون پوند است.

این دکل مجهز به یک تاپ درایور به قدرت ۵۰۰ تن، میز دوار با سایز ۱۳۷.۵ اینچ و سه دستگاه پمپ گل از نوع رفت و برگشتی هر کدام به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار است.

دکل ۷۲ فتح دومین دکل ساخت جهاد دانشگاهی است که در قالب قرارداد ساخت ۳ دکل میان شرکت ملی‌حفاری ایران و جهاد دانشگاهی ساخته و تحویل داده شده است.

در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری سنگین تا ۳۰۰۰ اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه‌ دکل حفاری که مطابق با استاندارد API است، توسط جهاددانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومی‌سازی شده است؛ همچنین زیرساخت لازم به ‌منظور ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری خشکی با ظرفیت ساخت دو دکل و بازسازی ۲ دکل در سال در استان البرز فراهم شده است که می‌تواند در خدمت صنعت حفاری کشور قرار بگیرد.

برای ساخت هر دکل برای ۳۰۰ نفر به ‌صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و میزان صرفه‌جویی ارزی، ۵۰‌ درصد قیمت خرید خارجی در زمان عقد قرارداد است.

اولین دکل حفاری در منطقه عملیاتی اهواز (میدان منصوری) و انجام تست‌های عملیاتی به‌ منظور آغاز عملیات حفاری در سال ۱۳۹۱ زیر نظر متخصصان یک شرکت خارجی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شد و دومین دکل حفاری در کریت‌کمپ اهواز، تست‌های لازم را انجام داده و تحویل شرکت ملی‌حفاری ایران شده است تا بعد از این مراسم، عملیات حفاری به‌صورت کامل از جمله طراحی، ساخت، مونتاژ و راه‌اندازی توسط جهادگران جهاددانشگاهی انجام شود.

پیش‌بینی می‌شود سومین دکل حفاری ساخت جهاد دانشگاهی (دکل ۷۳ فتح) نیز در سال ۱۳۹۹ تحویل داده شود.

به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از دکل ۷۲ فتح حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و جمعی دیگر از مدیران کشوری و استانی حضور داشتند.

وزیر نفت: ساخت دکل در ایران آرزوی صنعت نفت بود

وزیر نفت گفت: ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت بود که امروز محقق شده است.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در آیین افتتاح و راه‌اندازی دکل حفاری ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی که امروز ۲۹ بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور برای سال‌های طولانی به تجهیزات حفاری و جنبی آن نیازمند هستیم و ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت بود که امروز محقق شده است.

وی افزود: یک دکل یک کارخانه سیار است که می‌توان آن را از جایی به جای دیگر انتقال داد. هزینه ساخت بسیاری از کارخانه‌ها کمتر از هزینه ساخت یک دکل است و ساخت یک دکل نفتی دارای اهمیت بسیاری است.

وزیر نفت تصریح کرد: از جهاد دانشگاهی که سرسختانه عمل کرد تا شاهد ساخت دکل حفاری در درون کشور باشیم تشکر می‌کنم. همه باید سرسختانه عمل کنند تا بتوانیم موفق عمل کنیم و در این زمینه جهاد دانشگاهی سرسختانه عمل کرد تا توانست در زمینه ساخت دکل‌ها موفق شود.

زنگنه عنوان کرد: تقاضا دارم که جهاد دانشگاهی این کار را ادامه دهد و عمق ساخت را بیشتر کنند تا علاوه بر بحث ساخت دکل، بحث تعمیر و سایر موضوعات را به عنوان مسایل آینده دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک دکل تجهیزات مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را ساخت، گفت: وظیفه ما است که برای کارخانه‌های داخلی کار ایجاد کنیم.

زنگنه افزود: اهواز بعد از اصفهان و اراک از نظر تجهیزات صنعتی یکی از قطب‌های مهم کشور است و باید برای این کارخانه‌ها کار ایجاد و از آن‌ها حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در برنامه وزارت نفت است، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی خوزستان در بحث ساخت برخی از قطعات از جمله مته‌های حفاری اقدامات خوبی انجام داده است.

زنگنه افزود: ساخت دکل فقط برای ایران نیست. وقتی بتوانیم دکل با استانداردهای بین‌المللی بسازیم در ادامه‌ خواهیم توانست دکل و خدمات مرتبط با آن را صادر کنیم و باید از این فرصت‌ها بهره ببریم.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون در تحریم‌ها هستیم اما این مسایل با تدبیر نظام و مقاومت مردم می‌گذرد و در این زمینه باید از فرصت‌ها استفاده کرد.

رییس جهاد دانشگاهی: دکل سوم را تا شهریورماه سال ۹۹ تحویل می‌دهیم

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به ساخت و تحویل ۲ دکل به شرکت ملی حفاری ایران گفت: امیدواریم دکل سوم را تا شهریور ماه سال آینده تحویل دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز، ۲۹ بهمن در آیین افتتاح و راه‌اندازی دکل ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی در اهواز اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی جهاد، تولید فناوری برای صنایع کشور است و در این زمینه از ابتدای کار، صنعت نفت ایران را به عنوان زمینه فعالیت خود انتخاب و در این بخش ورود کردیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف توان بسیار خوبی دارد و در این راستا اقدامات بسیار خوب و گام‌های اساسی برداشته است.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به بحث ساخت دکل‌های حفاری توسط این سازمان عنوان کرد: در ابتدا قرار شد ساخت ۵ دکل را انجام دهیم و در نهایت این قرارداد منتج به ساخت ۳ دکل شد.

طیبی بیان کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد مجبور هستیم با انتقال فناوری نسبت به ساخت دکل‌ها اقدام کنیم و اکنون انتقال دانش در بحث ساخت دکل به طور کامل انجام شده است.

وی ادامه داد: اکنون صاحب دانش طراحی دکل هستیم و در این زمینه ۴۵ درصد از دکل‌ها ساخت داخل است.

طیبی با اشاره به ساخت و تحویل ۲ دکل به شرکت ملی حفاری ایران گفت: امیدواریم دکل سوم را تا شهریور ماه سال آینده تحویل دهیم.

طیبی خاطرنشان کرد: در این‌ زمینه امیدواریم‌ شرکت ملی حفاری ایران نیز به تعهدات خود در بحث پرداخت مطالبات عمل و این مطالبات را پرداخت کند.

رییس جهاد دانشگاهی با تشکر از حمایت همه مدیران نفتی در بخش‌های مختلف گفت: توان بسیار خوبی در حوزه صنعت نفت ایران در جهاد دانشگاهی وجود دارد و امیدواریم این توان را گسترش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران: آمادگی کامل برای کار در ۲۸ مخزن نفتی را داریم

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه ما گرسنه کار هستیم، گفت: در بخش ۲۸ مخزن آمادگی کامل داریم تا در دریا و خشکی به کار بپردازیم.

به گزارش ایسنا، سید عبدالله موسوی امروز، ۲۹ بهمن در آیین افتتاح و راه‌اندازی دکل حفاری ۷۲ فتح ساخت جهاد دانشگاهی در اهواز اظهار کرد: در سال ۸۷ میان شرکت ملی نفت و جهاد دانشگاهی قرارداد ساخت ۵ دکل حفاری منعقد شد اما در سال ۹۴ این  قرارداد به ساخت ۳ دکل تغییر پیدا کرد.

وی افزود: در این زمینه شرکت ملی حفاری در سال ۹۴ شروع به کار کرد و در سال ۹۷ یکی از دکل‌ها از سوی جهاد دانشگاهی به ما تحویل داده شد و اکنون در حال بهره‌برداری است.

موسوی با بیان اینکه امروز دکل دوم ساخت جهاددانشگاهی رونمایی ‌شد، گفت: امیدواریم دکل سوم ساخت جهاد دانشگاهی در اواسط سال آینده رونمایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: تعامل و هم‌افزایی بسیار خوبی میان شرکت ملی حفاری و سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: با حدود ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد و تفاهم‌نامه داریم و در این زمینه حدود ۲۲ هزار قطعه را ساخت داخل کرده‌ایم و به دنبال تعامل بیشتر با این بخش‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه صنعت نفت کشور قطب اقتصادی نظام است و در این زمینه همیشه باید در تلاش و کوشش باشد، گفت: مدیریت صنعت نفت به طور کامل در اختیار داخل است و بسیاری از قطعات و ماشین‌آلات، ساخت داخل شده است. پیشرفت در این زمینه منجر به اقتدار و توسعه خواهد شد.

وی افزود: باید بتوانیم صنعت داخل را رشد دهیم زیرا در این شرایط تحریم این کارها به صرفه است و تحریم‌ها اسباب زحمت و رحمت است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: در بخش ۲۸ مخزن آمادگی کامل داریم تا در دریا و در خشکی به کار بپردازیم. ما گرسنه کار هستیم و در این زمینه شرکت حفاری به سمت خودگردانی گام برداشته است.

بازدید زنگنه از خط تولید مته حفاری جهاددانشگاهی خوزستان

وزیر نفت از خط تولید مته حفاری ساخت جهاد دانشگاهی خوزستان بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، در این بازدید آخرین روند اقدامات انجام گرفته در بحث ساخت داخل مته حفاری و جزئیات ساخت این مته تشریح شد.

در خط تولید مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان واحدهای طراحی، جوشکاری، رنگ آمیزی، اسنبل، کنترل کیفی و اپراتورهای ساخت فعال هستند.

این خط تولید از ابتدای سال ۹۷ آغاز به کار کرده و به تولید مته حفاری مورد نیاز دکل‌های حفاری می‌پردازد.

مته تولید شده در این مرکز دومین مته‌ای است که وارد چاه می‌شود و عملیات حفاری مقدماتی را در درون چاه ادامه می‌دهد.

این مته که نیاز اولیه همه دکل‌های حفاری است، توسط سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان بومی‌سازی شده و با حضور معاون اول رییس جمهور رونمایی شده است.

امضای قرارداد طراحی و ساخت واحد فرآورش پیش‌ساخته نفت در اهواز

با حضور وزیر نفت و رییس جهاددانشگاهی، قرارداد (B.O.O) واحد فرآورش پیش‌ساخته‌ (Skid Mounted) بین جهاددانشگاهی و شرکت مهندسی و توسعه‌ نفت به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، این قرارداد امروز (سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه)‌ با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران وزارت نفت و جهاددانشگاهی امضا شد.

انجام خدمات طراحی و مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت و نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری و برچیدن واحد پیش‌ساخته (Skid Mounted) فرآورش نفت به‌ میزان متوسط ۵۰ هزار بشکه نفت (STB) در روز در میدان نفتی آزادگان جنوبی به همت دانش متخصصان جهاددانشگاهی، موضوع این قرارداد است.

با توجه به رویکرد جدید وزارت نفت مبنی بر ساخت و نصب واحدهای بهره‌برداری به‌صورت پیش‌ساخته و دست‌یابی به نفت با مشخصات فروش استاندارد بین‌المللی، پروژه‌ حاضر بین جهاددانشگاهی و شرکت مهندسی و توسعه‌ نفت منعقد شد.

درباره‌ تاسیسات فرآورش پیش‌ساخته (Skid – Mounted)

تولید سریع محصول از نفت خام با تجهیزات نفتی به‌ صورت یک پکیج کامل با عنوان تاسیسات فرآورش پیش‌ساخته (Skid – Mounted)، طراحی و اجرا می‌شوند.

با استفاده از این مجموعه تجهیزات، نه‌ تنها قابلیت انتقال و احداث سریع امکان‌پذیر خواهد بود، بلکه امکان طراحی انعطاف‌پذیر و ماژولار سیستم بر اساس مشخصات نفت استخراج‌شده از چاه میسر می‌شود.

تاسیسات فرآوری پیش‌ساخته، مجموعه‌ای از تجهیزات فرآیندی، انتقال سیال، جابه‌جایی حرارتی و… است.

به گزارش ایسنا،‌ احداث واحد فرآورش پیش‌ساخته و سریع‌الاحداث، تنها یک مورد در میدان آزادگان جنوبی توسط یک شرکت ایتالیایی انجام گرفته است و در این قرارداد ضمن بومی‌سازی دانش فنی، طراحی و ساخت این تجهیز راهبردی برای اولین‌بار در کشور و با استفاده از توان داخلی اجرا خواهد شد.

وزیر نفت: کار ساخت مته با تلاش جهاددانشگاهی در حال نتیجه دادن است

وزیر نفت با اشاره به ساخت مته‌های حفاری در جهاددانشگاهی خوزستان گفت: کار ساخت مته از اقدامات بسیار خوبی در صنعت نفت کشور است که با تلاش جهاد دانشگاهی در حال نتیجه دادن است.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز، ۲۹ بهمن در مراسم قرارداد B.O.O واحد فرآورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که میان جهاد دانشگاهی و شرکت متن در اهواز به امضا رسید، اظهار کرد: امروز یک روز به یادماندنی برای صنعت نفت ایران است زیرا کارهای بسیاری خوبی در خوزستان شده است که آثار تاثیرگذاری روی صنعت نفت کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کار ساخت مته از اقدامات بسیار خوبی است که با تلاش جهاد دانشگاهی در حال نتیجه دادن است، افزود: مته یک کالای مصرفی است و در سال به تعداد زیادی مته نیاز داریم و در این راستا حتی اگر تحریم نباشیم نیز باید اقداماتی انجام شود تا مته‌های مورد نیاز را از داخل کشور تامین کنیم.

در بسیاری از بخش‌ها به فناوری نیازمند هستیم

به گزارش ایسنا، وزیر نفت تصریح کرد: ما موظف هستیم‌ تا برای مردم سرزمین‌مان کار ایجاد کنیم. در این زمینه باید برای نیروی رو به رشد تحصیل‌کرده کشور کار درست کنیم تا شاهد توسعه ایران باشیم.

زنگنه با بیان اینکه شرایط تحریمی یک شرایط غیرعادی است و ما در برابر تحریم‌ها مقاومت خواهیم ‌کرد، عنوان کرد: آنچه که به دنبال آن هستیم توسعه و سربلندی ایران است. اینکه ایران کشور اول منطقه باشد شعار نیست بلکه یک خواست و انتظار ملی است.

وی ادامه داد: قدرت یک ملت در مدیریت است و باید این مدیریت روی مباحث اقتصادی، علمی و فناوری اثر مثبت داشته باشد و بتواند زمینه‌ساز توسعه باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه خدمات و تولیدات صنعت نفت باید به داخل پیوند داشته باشند، ادامه داد: در بسیاری از بخش‌ها به فناوری نیازمند هستیم و این شامل بخش‌های نرم‌افزاری نیز است. پیوند خوبی میان صنعت و دانشگاه اتفاق افتاده است اما ایده‌آل نیست.

دانشگاه و صنعت نفت باهم رفیق شده‌اند

وزیر نفت گفت: دانشگاه و صنعت نفت با یکدیگر رفیق شده‌اند و این مساله یک دستاورد خوب است. در این زمینه برای مثال باید گفت که جهاد دانشگاهی بالاخره در صنعت نفت پذیرفته شده است و اکنون است که می‌توانیم کارهای بزرگی را با یکدیگر انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اصل موجودیت مغزی و معنوی در جمهوری اسلامی، نیروهای نخبه کشور هستند و باید به این نیروها توجه جدی کرد. نقش کارآفرین بالاتر از مدیر است و باید قدر کارآفرینان کشور را دانست و به آن‌ها بها داد.

با محیط زیست جنگ نداریم

زنگنه بیان کرد: با محیط زیست جنگ نداریم و به دنبال آلوده کردن محیط زیست نیستیم و هیچگاه اجازه نخواهم داد تا به محیط زیست آسیب وارد شود.

وزیر نفت عنوان کرد: اساسا واحدهای آتی بهره‌برداری و نمک‌زدایی‌ها باید از روش پیش‌ساخته اجرایی شوند تا با هزینه و زمان کمتر شاهد اجرای طرح‌های فرآورش پیش‌ساخته باشیم.

صنعت نفت می‌تواند پرچمدار توسعه صنعتی کشور شود

وی خاطرنشان کرد: صنعت نفت می‌تواند با تعریف تقاضای پروژه‌ها، پرچمدار توسعه صنعتی کشور شود. سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان تقاضا در بخش‌های مختلف داریم و این مساله می‌تواند صنعت کشور را متحول کند.

طیبی عنوان کرد: صادرات خدمات به بازارهای منطقه، هدفگذاری جهاددانشگاهی

رییس‌جهاد دانشگاهی گفت: علاقه‌مند هستیم تا پس از ایران به بازارهای منطقه نیز ورود و نسبت به صادرات خدمات به خارج از کشور اقدام کنیم.

دکتر حمیدرضا طیبی امروز، ۲۹ بهمن ماه در مراسم قرارداد B.O.O واحد فرآورش پیش‌ساخته نفت در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که میان جهاددانشگاهی و شرکت متن در اهواز به امضا رسید، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های انجام‌ کار در جهاددانشگاهی که به آن ورود کرده، بحث نمک‌زدایی و واحدهای فرآورش است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سیستم‌های نمک‌زدایی از نظر تکنولوژیکی با کار در جهاد دانشگاهی همخوانی دارد و از این رو وارد این نوع کارها شدیم.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با سختگیری‌هایی که انجام شد امروز شاهد عقد قرارداد ساخت واحد فرآورش پیش‌ساخته هستیم که دانش بومی آن در اختیار جهاد دانشگاهی است.

مبدل فرکانسی ۱۵ مگاواتی و موتور درون‌چاهی در حال ساخت است

وی با اشاره به اقدامات در حال انجام در جهاددانشگاهی عنوان کرد: مبدل فرکانسی ۱۵ مگاواتی در جهاد دانشگاهی در حال ساخت است و موتور درون‌چاهی با دانش ایرانی نیز در جهاد دنبال شده و در حال ساخت آن‌ هستیم.

طیبی با بیان اینکه هدف ما در جهاد دانشگاهی آن است تا دانش فنی به دست آوریم، گفت: در زمینه ساخت هیدروموتورها نیز در حال کار هستیم تا بتوانیم این هیدروموتورها را در جهاد دانشگاهی تولید کنیم.

وی افزود: همچنین به بحث فناوری تبدیل پساب‌ها ورود کرده‌ایم و در این زمینه به دنبال اجرای طرح‌هایی هستیم.

تولید بازوهای بارگیری‌ نفت توسط جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی عنوان کرد: بازوهای بارگیری‌ نفت توسط جهاددانشگاهی تولید شده‌اند و در این زمینه انتظار داریم تا این فناوری‌ها به کار گرفته شود و مورد استفاده قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علاقه‌مند است تا پس از ایران به بازارهای منطقه نیز ورود و نسبت به صادرات خدمات به خارج از کشور اقدام کند.

استاندار خوزستان: امیدواریم در آینده صادرکننده توان و دانش فنی نفت باشیم

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم بتوانیم به یک قابلیت و پایداری در صنعت نفت برسیم‌ تا توان و دانش فنی خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم.

غلامرضا شریعتی در مراسم قرارداد B.O.O واحد فرآورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که میان جهاد دانشگاهی و شرکت متن در اهواز به امضا رسید، اظهار کرد: در این دو روز سفر وزیر نفت به خوزستان، ایشان شاهد اقدامات انجام‌شده در این استان برای توسعه صنعت نفت و استقلال در این حوزه بود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر یکسری از مته‌های حفاری در جهاددانشگاهی خوزستان ساخته می‌شود. همچنین دکل حفاری که توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده است، امروز با حضور وزیر نفت رونمایی شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این مسیر ساخت داخل، یک مسیر ارزشمند است که در حال طی کردن آن هستیم و خوزستان نیز در این زمینه پیشرو است.

شریعتی ادامه‌ داد: امیدواریم تلاش شود در راستای حمایت از صنایع پایین دستی و برای پشتیبانی از طرح‌های در حال اجرای صنعت نفت، از خوزستان استفاده شود تا شاهد توسعه استان باشیم.

وی ادامه داد: صنعت نفت در دوره وزارت آقای زنگنه در توسعه خوزستان و انجام مسوولیت‌های اجتماعی پیشرو بوده و همچنین از قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان بهره گرفته است.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم با بها دادن به جوانان و تزریق روحیه امید و نشاط به آن‌ها به عدم وابستگی و به دست آوردن دانش فنی در حوزه‌های مختلف کمک کنیم تا شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای حوزه نفت در کشور و استان خوزستان باشیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم به یک قابلیت و پایداری در صنعت نفت برسیم‌ تا توان و دانش فنی خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت: بکارگیری واحد فرآورش پیش‌ساخته در میادین مشترک ضروری است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده شود، گفت: بکارگیری سیستم‌های فرآورش پیش‌ساخته که سریع الاحداث است در میادین مشترک بسیار لازم و ضروری است.

به گزارش ایسنا، تورج دهقانی امروز، ۲۹ بهمن‌ماه در مراسم قرارداد B.O.O واحد فرآورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که میان جهاددانشگاهی و شرکت متن در اهواز به امضا رسید، اظهار کرد: در یک طرح توسعه میدان ۶۰ تا ۷۰ درصد کار شامل تکمیل و حفاری چاه‌ها است و کمتر از ۱۰ درصد از طرح مربوط به واحد فرآورش، بهره‌برداری و نمک‌زدایی است.

وی افزود: تجربه نشان داده است وقتی وارد اجرای طرح می‌شویم در بخش حفاری با سرعت و دقت کار پیش می‌رود اما در بحث احداث واحدهای فرآورش زمان بسیار زیادی صرف می‌شود و شاهد روند کند کار می‌شویم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: بخش نمک‌زدایی به دلیل پیچیدگی‌های فرآیندی معمولا زمانبر است و در این زمینه به منظور کاهش زمان اجرای این واحدها، ساخت واحدهای فرآورش پیش ساخته حائز اهمیت است.

دهقانی ادامه ‌داد: این مساله در میادین مشترک اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. همچنین در میادین غرب کارون به دلیل ساختار مخزن این مساله دارای اهمیت است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت بیان کرد: به کارگیری سیستم‌های فرآورش پیش ساخته که سریع الاحداث است، در میادین مهم و مشترک بسیار لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه با توافقات انجام‌گرفته اولین واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای ساخت داخل توسط جهاد دانشگاهی در غرب کارون ساخته خواهد شود تا آثار آن را بر اقتصاد طرح‌های توسعه میادین شاهد باشیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید