» اقتصادی » ارز و طلا » دلیل افزایش نرخ سکه در هفته ای که گذشت
ارز و طلا - اقتصادی - بورس و فرابورس - صفحه اصلی

دلیل افزایش نرخ سکه در هفته ای که گذشت

۹ اسفند ۹۸ 1۰38

بورس وارد فاز جدید معاملات شد

این هفته بازار طلا صعود کاذبی را تجربه کرده که منجر به افزایش نرخ سکه شد.

بازار ارز و طلا از ترس کرونا داغ(تب کرد) شد/

به گزارش حوزه اقتصادی پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اولین هفته اسفند ۹۸ با افزایش بی سابقه قیمت ارز و طلا در بازار های مالی شروع شد. با ورود مهمان ناخوانده ای  به اسم ویروس کرونا  از چین  و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  تا حدودی مسبب  این افزایش قیمت ها در بازار مالی شد.

سکه ۶ میلیون تومانی شد/ آیا قیمت سکه کاهش میابد؟

در این تلاطم قیمت ها‌ی بازار مشاهده کردیم که سکه بهار آزادی از ۶ میلیون تومان  عبور کرد البته برخی کارشناسان معتقد بودند اگر اتفاقی موثر در اقتصاد ایجاد شود قیمت طلا و سکه افزایش میابد.

در ابتدای نخستین  هفته اسفند قیمت سکه تمام یهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در در آخرین روز هفته کاری به نرخ ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید  که این اختلاف قیمت حدودا به میزان  ۷۰۰ هزارن تومان بود و در یک هفته کم سابقه بوده است.  

طلا ۷ درصد گران شد

نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلای تهران گفت: با توجه به نااطمینانی‌های اخیر سیاسی و اقتصادی که ناشی از شیوع بیماری کرونا است سرمایه‌گذاران سرمایه‌هایشان را به سمت بازار طلا هدایت کرده‌اند تا به این شکل بتوانند سرمایه‌های امنی را برای خود پس‌انداز کنند.

نادر بذرافشان افزود: افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و به دنبال آن افزایش قیمت دلار در بازار ایران باعث شد قیمت طلا حدود هفت درصد گران شود.

شما می توانید قیمت سکه را به صورت نموداری در تصویر زیر مشاهده  کنید

بازار ارز و طلا از ترس کرونا داغ(تب کرد) شد/

سیاست نقش اصلی بازار ارز 

سعدوندی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار  ارز و طلا مشاهده پذیری بالایی دارد  به همین دلیل عوامل سیاسی و اجتماعی تاثیر بسزایی  در بازار می گذارد  و به طور کلی بازار ارز و طلا در دنیا پذیرای نوسانات زیادی هستند که و بازار ایران نیز  از این قاعده مستثناء نیست .

او افزود: رویدادهایی که در روزهای اخیر نظیر  ویروس کرونا  و FATF  اتفاق افتاد تاثیر روانی در بازار به جای گذاشت که  همین امر سبب شد قیمت ارز و طلا به میزان زیادی افزایش یابد.

سعدوندی تصریح کرد: پیش بینی می شود با  کاهش بحران شیوع کرونا در کشور و  با توجه به این که FATF  با  شرایط  فعلی  در کوتاه مدت  تاثیرات منفی  شدیدی  نخواهد داشت . با توجه  به این مسائل  به نظر می رسد  در هفته گذشته  ترس از  بحران کرونا  به میزان  زیادی در قیمت طلا و ارز  تاثیر گذاشت و معتقدم  در روز های آینده قیمت ارز به روال با ثبات باز می گردد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: با کاهش تقاضا برای ارز و طلا بانک مرکزی موفق به کنترل بازار خواهد شد.

افزایش یک هزار و ۲۰۰ تومانی دلار در طی اولین هفته اسفند ۹۸

در اولین هفته  اسفند  قیمت ارز با افزایش چشمگیری رو به رو بود به زوری که در اولین روز هفته قیمت دلار  ۱۴  هزار ۴۸۰ تومان و یورو  ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان در بازار معامله شد به طوری که این افزایش قیمت پیشتازانه در روز‌های هفته طی شد و در آخرین روز هفته کاری نرخ دلار  به ۱۵ هزار  و ۷۰۰ تومان و یورو به مبلغ  ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این نشان دنده آن است که در یک هفته  حدود ۱۲۰۰ تومان  قیمت  دلار افزایش یافت و یورو نیز تقریبا ۱۲۵۰ تومان گران شد.

نمودار ریر نشان دنده تغییر قیمت دلار در هفته نخست اسفند است 

بازار ارز و طلا از ترس کرونا داغ(تب کرد) شد/

یک میلیون و ۴۰۰ هزار کد معاملاتی وارد فرآیند خرید عرضه اولیه  بازار سرمایه شد

حامد ستاک  کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بازار سرمایه در جهت مخالف  مسئله شیوع کرونا و FATF   است. ورود ایران در لیست سیاه  و شیوع ویروس کرونا اثر منفی در باراز داشته است. اصلی ترین عاملی  در رشد بازار سرمایه اثر گذاشته است ورودنقدینگی وآشنا شدن افراد جامعه با  بازار بورس است به نحوی که قبلا صحبت از عرضه اولیه می شد نیاز به توضیح آن بود اما در حال حاضر اطلاعات افراد افزایش یافته است  و به تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار کد معاملاتی وارد فرآیند خرید عرضه اولیه شدند

اوافزود: با  افزایش نقدینگی  ورود به بازار سرمایه افزایش یافت. تا زمانی که عاملی باعث شود روند نقدینگی به بازار سرمایه تغییر مسیر دهد بازار به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

ستاک تصریح کرد: با وجود اتفاقات منفی همچون شیوع ویروس کرونا  و FATF  نتوانستد از ورود نقدیندگی به بازار سرمایه جلوگیری  کنند چراکه  سایر بازر های مالی  جذابیت های خود  را از دست داده اند  و تنها بازار بورس است که هیچ منع قانونی در ورود و خروج پول در آن نیست که در پی آن مالیاتی برای آن وضع نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد : سرمایه گذاران   بورس را یک بازار امن ، مناسب  و رو به رشد می دانند که همین امر سبب شده که افراد جامعه به  سرمایه گذاری در بورس ترقیب شوند.

ستاک  بیان کرد: در  همه بازار سرمایه  نوسان  وجود دارد  و همیشه سعودی نخواهد بود در حال حاضر بهتر است بازار کمی استراحت کند .اما به طور کلی به طور قطعی نمی توان  پیش بینی کرد که روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

شما می توانید روند شاخص بورس را در تصویر زیر مشاهده کنید

بازار ارز و طلا از ترس کرونا داغ(تب کرد) شد/

معامله بیش از ۲۴۷۰۵۳ میلیارد ریال اوراق بهادار در بورس تهران

به گزارش روابط عمومی بورس تهران و به نقل از مدیریت آمار و اطلاعات، در پایان معاملات هفته منتهی به ۷ اسفند ماه ۹۸،  شاخص کل با ۴۵۶۳۸ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۵۲۴۳۹۴ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۱۸۲۵۹ واحد افزایش معادل  ۷۳ / ۱۱ درصد  به رقم ۱۷۳۹۴۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۳۰۷۰۷ واحد افزایش به رقم ۳۶۹۸۷۲  واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۱۰۳۸۳۰ واحد افزایش عدد ۱۱۱۶۹۰۹ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۰۵ / ۹ درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۲۵ / ۱۰ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۲۴۷۰۵۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۵۶ / ۲۰ درصد افزایش یافت.

در ضمن تعداد ۳۵۸۴۶ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴ میلیون و ۵۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۷۶ / ۱۰ درصد افزایش و ۸۳ /  ۲۱ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که  تعداد  ۱۱۹۷ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۲۳۵۰  میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و به ترتیب با ۲۰ / ۲  و ۸۵ / ۲  درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۵۶۱ میلیارد ریال معامله شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید