[ad_1]
به گزارش خبرگزاری تسنیم، میدیا فرجنژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایران در اقدامی تازه قصد دارد تا پروژه «آواز معاصر» را به مخاطبان موسیقی ایرانی تقدیم کند.
فرجنژاد میگوید: در تمام این سالها ما سلیقه مخاطب آواز را در نظر نگرفتیم و برایش ارزش قایل نشدیم. ترجیح دادیم مخاطب تصنیف بشنود تا آواز، چرا که ارائه آواز مطابق با سلیقه مردم سختتر است. در تصنیف فرمول ساده است؛ ریتم ۳/۴ یا ۶/۴ با شعری عاشقانه و بیشتر شبیه ترانه و تنظیمی خلوت در «اصفهان» یا «نوا» است، همین را درست انجام بدهید مخاطب در اغلب اوقات راضی میشود.
وی میافزاید: در عین حال از تعصبات خشک عدهای از مدرسان و پیشکسوتان هم نمیشود گذشت. آنها آنقدر روی آواز متعصب رفتار کردند که نسل جوانتر آواز را رها کردند. در صورتی که مگر آواز قاجار شبیه به آوازهای خوانده شده در گلها بود؟ یا آوازهای گلها شبیه به آوازهای زمان چاووش بودند؟ خیر! خلاصه که تلاشم این است با استفاده از تمامی ابزارهای موسیقی امروز به شناساندن آواز به مردم بیشتر کمک کنم.
میدیا فرجنژاد درباره اهداف پروژه «آواز معاصر» میگوید: خیلی سخت خواهد بود که تنها یک هدف را به عنوان هدف اصلی بیان کنم چون برای این پروژه چند هدف را دنبال میکنم که شاید مهمترین آنها برای من و همراهانم، ادای دین به نسل جوانتر موسیقی ایرانی باشد.
وی ادامه میدهد: هیچ برنامهای برای انتشار این آثار به شکل آلبوم نخواهم داشت و در حال حاضر تنها به این فکر میکنم که راهی برای ارائه آوازهایی درست به مخاطب داشته باشم. در این راه به همراهانی نیاز دارم که مسیر را بشناسند و تواناییهای منحصر به فردی داشته باشند و “ترکاش” خوانندهای توانا و آوازخوانی مسلط به ردیف است. در ادامه قطعا در این پروژه از خوانندگان جوان و مستعد استفاده میشود؛ چرا که میدانم در فضای امروز موسیقی ایرانی بسیارند کسانی که تواناییهای هنری بالایی دارند اما امکان فعالیت ندارند؛ صداهایی که هیچ وقت شنده نمیشوند و این شاید از کمکاری امثال من است.
این آهنگساز با اشاره به چگونگی انتخاب خوانندگان جوان میگوید: تنها بر اساس تواناییهای خوانندگان فراخوانی خواهم داشت و کسانی را که آمادهتر هستند برای ضبط این آوازها انتخاب میکنم. در این انتخابها سنوسال خواننده برایم اهمیتی ندارد.
وی تاکید میکند: آواز معاصر، با ضبط دو آواز شروع شده که اولی از طریق صفحه من پخش شد و دیگری آماده انتشار است و بعدی در حال ضبط !
فرجنژاد درباره حال هوای این قطعهها میگوید: در تنظیم آثار این پروژه عنصر ثابتی وجود ندارد مگر ساز خودم. در هر آواز فضای تازهای خواهید شنید.
این نوازنده تار درباره انتخاب کلام برای هر آواز، تاکید میکند: زمان بسیاری را در این مدت برای انتخاب شعر گذاشتهام. ساعتها جستجو و بررسی کردهام و باید بگویم که جهان شعر امروز پر از شاعران جوان و کمتر شناخته شده است؛ درست مثل آواز؛ انگار این دو هنر نه تنها در ذات ارائه هنری شبیه به هم هستند که در دشواریهای تاریخی هم در کنار هم قرار دارند.
وی ادامه میدهد: امروز در آواز، تک صدایی داریم به این معنی که تنها چند صدای ثابت هستند که مدام شنیده میشوند؛ در شعر نیز به همین صورت است؛ چند شاعر هستند که به واسطه رسانه بیشتر شناخته شدهاند؛ هزاران غزل خوب ناشنیده و دهها شاعر خوب ناشناخته هست؛ من تلاشم را میکنم که از این فضای خالی عبور کنم و کمکی باشم برای شنیده شدن شعر خوب، درست مثل آواز خوب.
نخستین گام از پروژه «آواز معاصر» با عنوان «سراب» و با صدای ترکاش و موسیقی میدیا فرجنژاد منتشر شده است. شعر این قطعه را انسهسادات هاشمی سروده است. در این قطعه رضا داورزنی سازهای الکترونیک و عود مینوازد.
در ادامه میتوانید قطعهی «سراب» را بشنوید:
انتهای پیام/
[ad_2]
لینک منبع