» اخبار جدید » آیاوعده‌های کمال قلیچدار می‌تواندبه دو دهه حکومت اردوغان پایان بخشد؟
اخبار جدید - بین الملل - جدیدترین اخبار - جهان - خاورمیانه

آیاوعده‌های کمال قلیچدار می‌تواندبه دو دهه حکومت اردوغان پایان بخشد؟

۲۴ اردیبهشت ۰۲ 1۰45

امیرحسین عصاریان درباره انتخابات ترکیه نوشت : ماراتن انتخابات ترکیه در راه است و اگرچه رقیب رئیس‌جمهور فعلی ترکیه از اقبال بالایی در نظرسنجی ها برخوردار است اما باید دید در پایان نتیجه به نفع کدام کاندیدا رقم خواهد خورد.

به گزارش «بهارستان آنلاین» ؛ امیرحسین عصاریان سردبیر جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین در ادامه نوشته است: انتخابات ترکیه به جرات یکی از مهمترین رویدادهای سال ۲۰۲۳بشمار می آید چراکه اوضاع این کشور هیچ گاه به اندازه دو دهه گذشته برای رئیس جمهور این کشور یعنی رجب طیب اردوغان و حزبش عدالت و توسعه سخت و دشوار نبوده است به نحوی که شایدمخالفان متحد شده وی بتوانندبه دو دهه حکمرانی او بر ترکیه پایان بخشند.

بحران شدید اقتصادی از یک طرف و زلزله ویرانگر در این کشور که بیش از پنجاه هزار نفر را به کام مرگ کشاند بطور یقین نه تنها از اعتبار او کاسته است بلکه به نظر می رسد که ائتلاف شش گانه به رهبری کمال قلیچدار بتواند به دهه ها حکومت وی بر ترکیه پایان بخشد.

قلیچدار اوغلو در حوزه اقتصاد وعده افزایش ارزش لیره را داده است و مدعی شده که ترکیه را تا پنج سال آینده، به قدرتمندترین کشور حوزه مدیترانه تبدیل خواهد کرد. یک مورد دیگر درباره وعده‌های قلیچدار که می‌تواند برای ایرانیان نیز مهم باشد این است که قلیچدار اوغلو اعطای تابعیت ترکیه به اتباع خارجی از طریق خرید ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار را پول‌شویی خواند و احتمالا در صورت به قدرت رسیدن، این موضوع را لغو خواهد کرد یا تغییر می‌دهد.

یک وعده دیگر قلیچدار اوغلو در حوزه مسکن این است که خانه‌های ویران شده زلزله زدگان ترکیه را به صورت رایگان احداث کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد

کمال قلیچداراوغلو بر تضمین حق قانونی انتخاب حجاب نزد زنان تأکید کرده و وعده داده است که از حقوق همه زنان دفاع کند و همچنین برخلاف اردوغان، «به عقاید، سبک زندگی و همه هویت‌ها» احترام بگذارد. قلیچداراوغلو می‌خواهد ترکیه را دوباره به پیمان الزام‌آور مبارزه با خشونت علیه زنان موسوم به «کنوانسیون استانبول» که کشورش سال ۲۰۲۱ از آن خارج شد، بازگرداند.

اپوزیسیون وعده داده است در صورت به‌دست‌گرفتن دستگاه اجرائی کشور، فورا به رویکرد اقتصادی جاری که برخلاف تئوری‌های اقتصادی مرسوم، بر کاهش نرخ‌های بهره با وجود تورم سالانه نزدیک به ۴۵ درصدی اصرار دارد، پایان داده و نرخ تورم را «در عرض دو سال» تک‌رقمی کند.

در عرصه سیاست خارجی نیز کمال قلیچدار اوغلو، طی یکی از سخنرانی تبلیغاتی خود وعده داده که همه پناهجویان سوری و افغانستانی در ترکیه را حداکثر ظرف مدت ۲ سال به کشور خود بازمی گرداند. وی با بیان اینکه بدون هیچ تبعیضی، عدالت را بر ترکیه حاکم خواهد کرد، خطاب به جمع حاضر در تجمع انتخاباتی اپوزیسیون در شهر استانبول گفت: شما با ابزار‌های دموکراتیک، یک حکومت استبدادی را تغییر خواهید داد.

باید نشست و دید آیا کمال قلیچدار اوغلو ۷۴ ساله در انتخابات روز یکشنبه می‌تواند در سرنوشت خاورمیانه و اروپا دستکم برای پنج سال پیش‌رو تغییراتی را ایجاد کند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در صورتی که اردوغان صندوق‌های رای را به رقیب خود واگذار کند وی طرفدارانش را به خیابان خواهدکشاند و برخی می‌گویند حتی ممکن است به یک کودتا فکر کند. رجب طیب اردوغان خود را رهبر مادام‌العمر ترکیه می‌داند و وی برای شکست در انتخابات به‌هیچ‌وجه آمادگی ندارد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید