» اخبار جدید » اختصاصی / پیشرفت و توسعه کشور در گرو پیوند دانشگاه و صنعت است
اخبار جدید - تهران - دانشگاه - دولت

اختصاصی / پیشرفت و توسعه کشور در گرو پیوند دانشگاه و صنعت است

۲۰ اردیبهشت ۰۲ 8۰120

معاونت امور  آموزش حزب خدمتگذاران مستقل ایران اسلامی گفت : دانشگاه می تواند تمدن فرهنگ اسلامی را برای ما تبیین کند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بحث های جهاد تبیین، دانشگاه ها به دلیل وجود انسانهای نخبه و تحصیلکرده  بیشتر با مسائل اجتماعی و فرهنگی آشنا هستند و برای جهاد تبیین بسیار گزینه های خوبی هستند.

استاد محسن کلانتری معاونت امور آموزش حزب خدمتگذاران مستقل ایران اسلامی در گفتگوی اختصاصی با آسمانی نیوز با بیان اینکه جهاد تبیین موضوع مهم و تکلیف ضروری و همیشگی ما بوده و مأموریت دانشگاه از ابتدا تا امروز بر پایه “تبیین” شکل گرفته است ؛ گفت : با توجه به اینکه مسائل و سوالات فراوانی در بحث های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی وجود دارد لذا دانشگاه های ما  می توانند نقش بسیار موثری در جهاد تبیین داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه کشور در گرو پیوند دانشگاه و صنعت است ؛ خاطر نشان کرد: .اگر نگاهی بر سیر تاریخی  توسعه صنعتی داشته باشیم درمی یابیم  که توسعه صنعت مبتنی بر علم و نوآوری است و بدون قرار گرفتن در صف پیشروان علم و نوآوری ، هیچ کشوری در پیمودن سریع مسیر توسعه صنعتی موفق نخواهد بود و این موضوعی است که می تواند از طریق تحقیق نیز بررسی و شواهد لازم ارائه شود . طبیعی است که بارزترین چیزی که می تواند ما را به این مقصود برساند دانشگاهها و مراکز کارآفرینی و تحقیقاتی است و این مراکز که دانشگاههای کارآفرین هستند این را به عرصه ی ظهور رسانده اند و با مدیریت دانش در دانشگاهها که افزایش همکاری و بهبود بهره وری و تشویق و قادر ساختن نوآوری و کارآفرینی را شامل می شود به این مهم دست یابیم.

معاونت آموزش حزب خدمتگذاران  با بیان اینکه جایگاه علمی همه دانشگاه های کشور باید همتراز دانشگاهای صنعتی شریف و دانشگاه تهران باشد ؛ تصریح کرد :  باید اعتبار مدارک دانشگاهی ما در سطح دنیا مورد پذیرش باشد. یعنی دانشگاه های ما باید از اساتید درجه یک و نخبه  استفاده نمایند تا اگر فردی از دانشگاه‌های کشور ما فارغ التحصیل می شود، در دنیا مورد پذیرش قرار گیرد و تراز علمی دانشگاه های ما به روز باشد.

کلانتری با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه تولید مدارک دانشگاهی و اشتغال‌آفرین موجب پیشرفت محسوس در همه اهداف اقتصادی خواهد بود؛ خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب از سال ۱۳۸۰ تا کنون (حدود ۲۲ سال)  در سخنرانی ها و پیام های مختلف خطاب به مردم و مسئولین کشور، بیش از ۱۰۰ بار بر ضرورت توجه به تولید علم در قالب سرفصل های مختلف از جمله؛ کرسی های نظریه پردازی، نهضت علمی، نهضت نرم افزاری، پیشرفت علم و فناوری و اقتدار علمی ُ اهمیت پرداختن به حوزه دانش بنیان ها  و ….تاکید کرده اند.کلیدواژه هایی که هر یک از آنها ارکان و اجزای اصلی تولید قدرت و امنیت محسوب می شوند و راز موفقیت کشورهای پیشرو در کسب موقعیت های برتری ساز به شمار می روند. از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز (حدود ۱۵ سال)  علاوه بر سخنرانی های متعدد در باب مسائل علمی، هر سال در قالب شعارهای سالانه، اهمیت موضوع اقتصاد را به عنوان یکی دیگر از مولفه های ایجاد اقتدار کشور  بیان فرموده اند که اگر مسپولان ما به این شعارها تاکنون عمل می کردند اکنون کشور ما از لحاظ اقتصادی نباید در چنین وضعیتی قرار می گرفت.

وی با ابراز ناخرسندی از  کثرت دانشگاه ها در کشور ؛ گفت : در طی سال‌های اخیر پدیده مدرک گرایی روز به روز در جامعه ما شیوع پیدا کرده، بطوریکه رشد قارچ گونه مراکز و واحدهای دانشگاهی که از آنها به عنوان کارخانه تولید مدرک یاد می شود، در کشور ما بسیار مشهود بوده است. همه اینها در حالی است که آمار بالای بیکاری در بین فارغ التحصیلان طی این سال‌ها نشان داده افزایش تعداد دانشگاه‌ها کمکی به حل معضل اشتغال در کشور نکرده است!

معاونت آموزش حزب خدمتگذاران در ادامه گفت : مشکل عمده کشور این است که ما در کشور مدیریت ادراکی نداریم و همه مدیر میانی یا مدیر سرپرستی هستند و بر اساس دستورالعمل ها عمل می کنند بنابراین کسی را نداریم که بتواند مسائلی را عنوان کند که ۱۵ سال دیگر برایمان قابل بهره برداری باشد و به خوبی آینده را ببیند.

کلانتری با تاکید بر اینکه حزب خدمت باید شاخه های دانشگاهی خود را پرورش  و نابغه های دانشگاهی را جذب کند، تصریح کرد :   حزبِ خدمت با دبیرکلی  دکتر شهباز حسن پور  باید بتواند در آینده حزبی باشد که توانمندی های لازم را برای نیازمندی های جامعه تامین کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مسئولانی باید جایگزین مسئولین فعلی ما برای آینده کشور باشند که توانایی ساختن ایده ها و توانمندی‌های نو  را داشته باشند؛ تصریح نمود: همانطور که در بَدو انقلاب تا کنون  با اعتماد به بسیاری از جوانان  توانستیم کشورمان را به اینچنین مرحله از اقتدار در جهان برسانیم انشالله باز هم با اعتماد به همین جوانان عزیز و تحصیلکرده ایران اسلامیمان کشورمان را به چنین جایگاهی از اقتدار در دنیا برسانیم که روزی  آرزوی گذشتگانمان بود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید