» فرهنگی، هنری » گردشگری و میراث » سفرهای داخلی » تجربه سفر مجازی به سیستان و بلوچستان
سفرهای داخلی - صفحه اصلی - فرهنگی، هنری - گردشگری و میراث

تجربه سفر مجازی به سیستان و بلوچستان

۵ فروردین ۹۹ 1۰64

در خانه بمانیم

گردشگری مجازی تجربه‌ای جدید در سایه کرونا است که می تواند شما را با پیشینه تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف ایران آشنا کند.

در خانه بمانیم|تجربه سفر مجازی به سیستان و بلوچستان با یک کلیک

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: معمولاً قاعده بر این است که خانواده‌ها در تعطیلات نوروز به سفر می‌روند اما این روزها که با توجه به شرایط حساس موجود و شیوع گسترده بیماری کرونا، ماندن در خانه و پرهیز از سفر توصیه می شود، شما می توانید در خانه بمانید و به تماشای ایران بروید.

گردشگری مجازی تجربه‌ای جدید در سایه کرونا است که می تواند شما را با پیشینه تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف ایران آشنا کند.

تورهای مجازی نه‌ تنها باعث ترغیب شما به دیدن یک مکان تاریخی و فرهنگی می شود، بلکه می تواند کمک کند تا بعد از مهار کرونا به راحتی در مورد مقصد سفر خود تصمیم گیری کنید.

شما در این نوع از گردشگری فرصتی را به دست می آورید تا سفرهایی را تجربه کنید که ممکن است رفتن به آنها هفته ها طول بکشد، بنابراین شما با گردشگری مجازی به نوعی در هزینه و زمان خود هم صرفه جویی می کنید.

در ادامه خواندن این گزارش شما چند ساعتی را به استان سیستان و بلوچستان سفر می کنید، سفری اعجاب انگیز به قلب تاریخ آن هم با یک کلیک در اینجا که می تواند شما را در کنار خانواده سرگرم کرده و تجربیات جدیدی را برایتان به همراه داشته باشد.

سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان، دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران است که مردم آن قومیت های زابلی و بلوچ دارند.

شهر سوخته

شما در این تور مجازی می توانید یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان یعنی «شهر سوخته» را تماشا کنید.

این شهر که همچون میراثی چندهزارساله در سیستان می درخشد تنها به دلیل وسعتی که دارد مشهور نیست بلکه یافته‌های متنوع آن باعث تعجب باستان شناسان شده است.

برای مثال اولین جراحی مغز در ۴۸۰۰ سال پیش در شهر سوخته انجام شده و یا صنایعی مانند ریسندگی، خراطی، معرق‌سازی، مرمرسازی، سفال‌گری، مهرسازی، حصیربافی و ساخت ابزار فلزی در شهر سوخته رواج داشته است.

قلعه سِب

از دیگر دیدنی های این استان باید به قلعه سب اشاره کرد، در این قلعه تا سال ۱۳۴۴ طوایف بارکزایی و میرمرادزهی ساکن بودند و پس از آن متروکه شد.

قلعه سِب در دو طبقه ساخته شده بود و دیوار آن بیش از ۳۰ متر ارتفاع و حدود ۷ متر عرض دارد، قسمت شاه نشین با ارتفاع بیشتری، در بالای قلعه قرار گرفته و گفته می‌شود در حصار آن ۱۴ برج و در ارگ آن ۴ برج وجود داشته و در زمان جنگ از بین رفته است.

وجود درز انبساط در ساختمان اصلی قلعه و دسترسی به آب چاه در طبقه فوقانی و همچنین وجود لوله‌های سفالی هدایت‌کننده آب و مصالح به کار رفته در آن از قبیل خشت و کاه‌گل و چوب درخت خرما و درهای منبت‌کاری و شاه نشین از مشخصات ویژه این مجموعه است.

این قلعه از زیباترین و سالم‌ترین قلعه هایی است که از دوران اسلامی در استان سیستان و بلوچستان، باقی مانده است.

قلعه سب روی صفحه‌ای سنگی یا صخره‌ای طبیعی و کم ارتفاع با خشت خام و گل در بخش سب و سوران که یکی از بخش‌های مهم شهـرستان مـرزی سـراوان است، بنا شده و معماری آن به گونه‌ای است که با افزایش ارتفاع بنا، از حجم آن کاسته می‌شود و این امر باعث ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می‌شود.

در ادامه این بازدید مجازی شما با مسجدجامع فنوج، روستای تاریخی فیروزآباد، منطقه تفریحی چاهان، آبشارهای هفت طبقه، کوه های مینیاتوری، مسجد جامع خاش، تلگراف خانه انگلیسی ها، نخلستان جالق و دره سرباز آشنا می شوید.

کارگاه سفال کلپورگان

یکی از مکان های دیدنی در این تور مجازی بازدید از کارگاه سفال کلپورگان است، جایی که زنان بلوچ  با استفاده از سنت‌ها، ابزارها و طرح‌های باستانی سفالی تولید می‌کنند که شیوه تولید آن از ۷ هزار سال پیش تاکنون بدون تغییر باقی مانده و بیشتر از آن جهت در دنیا شهرت یافته که شباهت زیادی به سفال‌های ماقبل تاریخ دارد، به طوری که تولیدهای کنونی این سفال‌ها شباهت زیادی به آثار کشف شده از محوطه‌های باستانی و کهن در مناطق مختلف دارد.

نکته جالب در ساخت این سفالینه‌ها این است که برای ساخت آن‌ها از چرخ سفال‌گری استفاده نمی‌شود و کوزه‌ها با هنر دست زنان بلوچ شکل می‌گیرند.

همچنین برای تزیین سفالینه‌ها از هیچگونه لعابی استفاده نمی‌شود و زینت‌بخش آن‌ها طرح‌هایی هندسی شامل ترکیب دایره‌هایی خالی و توپر و همچنین نیم‌دایره‌ها و خطوط است که این نقوش یادآور نقش‌های باستانی است.

برای تزیین و نقاشی سفال از سنگ «تیتوک» استفاده می‌کنند، این سنگ نوعی سنگ منگنز دارای رنگی قهوه‌ای یا سیاه است، با ساییدن سنگ تیتوک بر روی تخته سنگی بزرگ که مقداری آب روی آن ریخته شده، دوغابی تهیه می‌شود که رنگ مورد نیاز برای نقاشی سفالینه‌ها را فراهم می‌کند.

سنگ نگاره های پیرگوران، کوه سه انگشتی، طبیعت گت بن، دهستان سنگان، ارگ نارویی، دره گل، غار بان مسیتی و … از دیگر جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است که شما می توانید در این گردشگری مجازی آنها را تماشا کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید