نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی آسمانی نیوز

روایتی از خبرنگاران مجلس شورای اسلامی

گفتگوی با  محمود صادقیان

معاون اداره اخبار روابط عمومی مجلس شورای اسلامی

 

شاید هرگز جناب میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی صدر اعظم نامدار دوره ناصر الدین شاه تصور نمی کرد آنگاه که زمزمه های مشروطه خواهی ، عدالت طلبی و قانون گرایی مردم ایران با پیروزی مشروطه خواهان ، ایران را به مرحله نوینی از تحولات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی هدایت کرد .باغ و خانه وی محل احداٍ جدید دار الشورای ملی شود و به عنوان نماد مشروطه خواهی نقش خانه ملت را ایفا کرد .

ساختمان و عمارتی که پیش از ۱۱۰ سال در بستر تاریخ این کشور همواره کانون اصلی حرکت ها و تحرکات بویژه در حوزه های سیاسی فرهنگی و اجتماعی بوده است . فراز و نشیب تاریخ ملت ایران همرا پیوند و میعاد مکرر با این قطعه جغرافیایی دارد و بخش جدا نشدنی از حوادث سده اخیر است .

آزاده خواهی ، آزاداندیشی ، حق طلبی ، اندیشه پنداری و خیزش های روشنگرانه با جغرافیای بهارستان عجین گشته و به عنوان نماد بی بدیل در روشنگری عمومی تجلی یافته است.

تبادل افکار و اندیشه ها از نقاط برجسته هر ملت آزادنگر و با فرهنگ و هویت است که سعادت و نیکبختی خویش را نقد و نظر و تضارب آرا و افکار میداند و همواره سعی در رونق بخشی و گسترش این حوضه رسانه به عنوان رکن اصلی در توسعه دموکراسی و مردم سالاری با حرکت فزاینده خود در این راستا طی سالهای گذشته کاملا محسوس و قابل مشاهده است . خوشبختانه کثرت و تنوع در میان رسانه ها و دوری از جامعه تم صدایی و خود محوری از اصول بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران است .

پیروز و ظهور در انواع قابلیت های گسترش ارتیاط وانتشار اخبار بویژه در حوزه های پر اهمیت و قابل توجه در نزد افکار عمومی نقش سازنده و آگاهی دهنده رسانه ها و مطبوعات همه جانبه در بهارستان و مجلس شورای اسلامی همواره این شیفتگی و علاقمندی را در دل و روح هر فعال رسانه ای درخشان می سازد تا تجربه ای گرانبها را در کوله بار اندوخته های خویش به دست آورد .

حال نزدیک به ۱۱۰ سال است بهارستان که صحنه های ماندگاری از تاریخ این ملت را در خود دیده همواره محل بحث . گفتگو و مذاکره و حضور مردم است .

در کانون اصلی این میدان تندیس ضخصیتی تاریخی در مقابل چشمان خود می بینیم که با انگشت به سوی اشاره می کند و جاذبه ای در آن سوی این اشاره مخاطبان را فرا می خواند. این کجاست ساختمان برح عمارت و… نه اینجا ، یگانه بنای همراهان با ملت است که در جغرافیای سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و…

همیشه درخشان و تابنده بوده و چه بسیار سرنوشت ملت در همین جا رقم خورد و دیرزمانی است که آنان رمز گشایش دلتنگی ها و حل مسائلشان را در اینجا دنبال می کنند.

اما مطلب به همین جا ختم نمی شود به جز اهالی سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و دولتی و غیردولتی جماعت دیگری هم هستند که چنان شیفته اینجا هستند و می شوند که حکایت آنان مانند تار و پودی که در دل و قلب مردم تنیده شده . می شود و آنان چنان دل به این خانه دارند که گویی طراوت جان و روح خود را در تبلور روشنگری مردم می بینند ، اینان اهالی خبر و اصحاب رسانه اند که با شیفتگی و اشتیاق وقایع اتفاقیه این جماعت بهارستان نشین از صحن و سرا تا راهرو و کمسیون ها و یا عمارت مشروطه با معجون پر طراوت نیش و نوش به کام تشنه ملت می رسانند . این عزیزان حکایتی متفاوت با همکاران خود در بخش های دیگر دارند.

توقعی ندارند و با آنکه در حساس ترین سخت ترین و پرحاشیه ترین حوزه نسبت به سایر بخش های خبری از جان و دل کار می کنند از منافع مادی چندانی برخوردار نمی شوند .

این اهالی با صبوری شکیبایی متانت و در نهایت با هنر خود جادو می کنند و فولاد را در لفافه پرنیان به لطافت به همه دوستداران عرضه می کنند.

این سالها ، همواره شاهد و ناظر مرارتها ، سختی ها و حتی دلتنگی های خبرنگاران این حوزه بوده ام . چه از نقطه نظر تفاوت سیاسی و تحلیلی و تفسیر و روایت خبرنگاران از این حوزه وچهبه لحاظ کارکرد شخصی و رفتاری من بارها دیده ام که اینان با چه دشواری و سختی هایی کار را به انجام رسانده اند و با وجود همه کاستی ها ، پرتوان و سرشار از حساس به راه ارزشمند خود ادامه داده اند . حتی گاهی پیش آمده که تقابل بین دیدگاه خبرنگاران و نمایندگان باعث ایجاد چالش های جدی و آزار دهنده شده ولی این فضای به وجود آمده هیچ گاه نتوانسته است در عملکرد این دوستان خللی وارد کند .

فضای همدلی و دوستی در بین رسانه ای های بهارستان ، حتی با وجود اختلاف نظر و نوع روایت از رویداد ها و نگاه به مجلس ماجرای دیگری است که با هر مرام و مسلکی که رسانع مرجع آنها دارد . پیرامون حفظ اقتدار و کیان نهاد مقدس مجلس گام بر می دارند و هیچ گاه حاضر نمی شوند رفتاری از خود بروز دهند که خدای ناکرده به ساحت شریف آن آسیبی برسد .

این همگرایی و وحدت نظر و اتحاد در رویه نشان از فهم و ادراک بالا و تدبیر خبرنگاران این حوزه دارد که در اندیشه خود اعتقادی جدی عملی در حفظ و حراست از بالاترین نماد دموکراسی دارند زیرا مجلس شورای اسلامی همواره پویا و در حال فعالیت است و در هیچ مناسبت و یا اتفاقی ویا بنا بر مصلحتی تعطیلی نخواهد داشت .

بر همین اساس خبرنگاران پارلمانی همیشه و در همه حال آماده حضور در برنامه های این قوه هستند.

بحمدالله طی این سال ها شاهد بوده ام که حاصل برای ارتقای شغلی و جایگاه آنان شده است .

یعنی با در نظر گرفتن فرا گیر بودن حوزه مجلس و ارتباط آن با همه بخش ها ، این فرضت طلایی با عث می شود خبرنگاران به یک درایت و تبحر در همه موضوعات نائل شوند و در امر اداره یک مجموعه خبری و رسانه ای به یک توانایی دست یابند و دی بین اکثر فعالان در امر ارتباطات حوزه خبری مجلس یک حوزه فرا بخشی و جامع تلقی می گردد و شاید بی حکمت نیست که اگر به این گفتار حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره کنیم که (مجلس در راس همه امور است ) و این یعنی همه موضوعات و امور مربوط به نظام در این نهاد مقدس مورد توجه و عنایت قرار می گیرد.

در برسی آسیب شناسی و رفتاری تعامل با رسانه ها و خبرنگاران بدون شک کاستی ها و مشکلاتی وجود داشته است . گاهی به دلیل برخی شرایط و یا استرس ناشی از کار خبری موجب دلخوری و دلگیری برخی از عزیزان شده باشد . اما می دانیم که همه و همه تنها به دلیل وجود ویژگی های خاص کار خبری در حوزه مجلس بوده و بحمدالله

 

هیچگاه این رنجش ها در دلها باقی نمانده و با درک و لطف بالایی که دوستان اهل رسانه داشته اند آن را در حساب غرض ورزی واریز نکرده و آنچه که بوده و خواهد بود و تنها دوستی است و دوستی .

ما تلاش می کنیم به یاری همه دوستان اصحاب خبر رسانه و با بهره مندی از امکانات و تجهیزات بتوانیم به بهترین شکل ممکن و در کوتاه ترین زمان در جریان انتقال اطلاعات و اخبار سهمی هر چند کوچک داشته باشیم و در روشنگری جامعه خود مشارکت کنیم که این افضل اعمال در آگاهی رساندن به مردم است .

در پایان یاد و خاطره همه شهیدان ، جانبازان ، ایثارگران عرصه رسانه خبری را گرامی می داریم و به روح بلند آنها درود می فرستیم ، یقیناً تلاش و از جان گذشتگی آنان در تاریخ این کشور همیشه زنده و جاوید خواهد ماند، همچنین با ادای احترام به پیشگاه همه پیشکسوتان جامعه رسانه و خبر کشور که زمینه های عبور از شرایط متلاطم شغلی را برای نسل فعلی هموار ساخته اند ، تا این عزیزان با گام های خود ادامه دهنده راه آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی شوند .

امیدوارم مردم ایران قدردان زحمات این قشر فرهیخته و بی مدعا باشند .

 

خروج از نسخه موبایل