» اجتماعی » شیرینی سولدوش از دیروز تا امروز
اجتماعی - تغذیه - جدیدترین اخبار - دارو و غذا - سلامت - صفحه اصلی - غذاها

شیرینی سولدوش از دیروز تا امروز

۲۶ آبان ۰۰ 10۰504

نوشته :زهرا عبد الهی

کیک های برنامه ی ماه عسل و سه ستاره از کجاست

.کیک‌های ماندگار برنامه های احسان علیخانی که به اشکال صدف، کره ماه، طرح دکور برنامه و سه ستاره در صدا و سیما به نمایش درمی آید توسط یکی از قنادی‌های معروف و بنام پایتخت درست می‌شود که به همین دلیل تصمیم گرفتیم مختصری به تاریخچه و توانایی‌های این قنادی بپردازیم.

قنادی سولدوش به بهره‌گیری بیش از ۵۰ سال سابقه امروز به یکی از مشهورترین قنادی ها و شیرینی‌پزی‌های ایران تبدیل شده است، توانمندی و نام این مجموعه از ایران نیز فراتر رفته است و در ایرانیان مقیم اروپا نیز از مشتریان این قنادی هستند، به همین دلیل مروری به زندگینامه قادر نوروزی موسس سولدوش و توانمندی های این مجموعه می پردازیم.

نگاهی گذرا به زندگینامه‌ی قادر نوروزی موسس قنادی سولدوش

قادر نوروزی متولد ۱۳۲۴ است. وی از ۱۳ سالگی در این صنعت شیرینی و قنادی مشغول به کار شد. در ابتدا شاگرد شیرینی پز بود. به دلیل علاقه زیاد به این کار تقریبا بعد از ۵ سال استاد کار شد و به مدت ۲۰ سال در این کار مشغول است. شعبه ۱ سولدوش را دایر کرد. با تلاش و کوشش در بحبوحه جنگ مجموعه با ۵ کارمند را در حال حاضر به ۳۰۰ کارمند رساند. در ابتدا شیرینی پزی به اسم ساقدوش فعالیت میکرد که بعداً به سولدوش تغیر نام داد. در طی این سال ها مشتری مداری را الگوی خود قرار داده است و تلاشش بر این بود که همگام با تکنولوژی روز ادامه به کار دهد و اطلاعاتشان به روز باشد تا مشتریان از تولیدات رضایت کامل داشته باشند. این موجب شد به عنوان کارآفرین برتر شناخته شودو از دست وزیر وقت لوح تقدیری را دریافت کند. از  افتخارات این مجموعه  می توان به تندیس ها و لوح های رضایتمندی مشتری، نمایشگاه بین المللی، صدا و سیما، جشنواره انار و لوح برترین شیرینی ساز اتحادیه مربوطه اشاره نموداز دستاورد های مجموعه تحت مدیریت نوروزی (سولدوش) می توان به پخت کیک ۱٫۵ تنی برای جشنواره انار و پخت کیک کندو برای جشن عسل و کیکی با پرچم ایران به مناسبت آزادی خرمشهر به ابعاد ۴*۶ متر  اشاره کرد. همچنین کیکهای تولید شده ی قنادی در برنامه های ماه عسل در سالهای ۹۳ تا ۹۶ با طرح های صدف متناسب با دکور برنامه، کره ماه  به وزن ۱۳۰ کیلو گرم و همچنین کره ماه هلالی به وزن ۱۴۰ کیلوگرم و کیک ویژه روز خبرنگار بهمت معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران  از افتخارات بیاد ماندنی این مجوعه بشمار می آید

لازم با یادآوری است که کار کردن و آموختن این حرفه با امکانات محدود سالهای قبل از دهه ۵۰ و اوایل سال ۶۰، بسیار دشوار بود و تلاش بیشتری را می‎طلبید که از توان یک نوجوان خارج بود ولی با اتکای به خدا و علاقه وافر ایشان به این صنعت، با سخت کوشی مشکلات را یکی از پس از دیگری پشت سر نهاده و با افتتاح قنادی سولدوش در سال ۱۳۶۵ توانستند به طور مستقل در این حرفه به فعالیت بپردازند.

قنادی سولدوش در ابتدا یک مغازه ۲۸ متر مربعی با یک کارگاه ۵۰ متر مربعی را شامل می‎شد و در منطقه‎ای  خلوت و خالی از سکنه شمس آباد قرار داشت. آن زمان نظر دوستان آقای نوروزی این بود ایشان با سابقه درخشانی که در صنعت قنادی دارند و با تجارب کم نظیری که با زحمات فراوان به دست آورده‎اند، شایسته نیست در این بیابان عمر خود را تلف کنند؛ ولی ایشان با تصمیم قاطع و عزمی راسخ به فعالیت، گسترش و توسعه قنادی سولدوش در تپه شمس آباد ادامه دادند که هم اکنون باگذشت حدود سی سال از افتتاحش نه تنها یکی از قنادیهای صاحب نام تهران و ایران، بلکه نامی شناخته شده در بین ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی همانند: سوئد، سوییس، آلمان و انگلستان است و سالانه بخش قابل توجهی از محصولاتش به این کشورها صادر مینماید.

هم‎اکنون خدا را شاکر است که با قدرت بدنی و نیروی تفکر و سلامتی خود که خداوند به او عطا فرمود، توانست به تنهایی و بدون حمایت کسی به روی پای خود بایستد و تا می‎تواند دست افتادگان بسیاری را بگیرد.

 

شعبه ۲ سولدوش و کافه نان سولدوش با مدیریت فرزندان قادر نوروزی فعالیت می کند

آقای نوروزی ۵۰ سال است که در این صنعت فعالیت می‎کند و ۳۰ سال سابقه مدیریت سولدوش را در کارنامه خود دارند و ۲ سال پیاپی به عنوان کارآفرین و فن آورین در سال‎های ۹۲ و ۹۳ در صدا و سیمای ایران معرفی شده‎اند در سال ۹۲ شعبه ۲ سولدوش با مدیریت آقای مهندس محمدرضا نوروزی در پاسداران افتتاح گردید. همچنین در سال ۹۴ کافه نان مجموعه سولدوش، با مدیریت فرزند دیگر نوروزی به مدیریت ( شهریار نوروزی ) برای رفاه حال مشتریان و ارائه خدمات به ایشان جنب شعبه یک افتتاح شد.

 

سولدوش به چه معناست؟

در زبان آذری کلمه ” ساق” یعنی راست و “سول” یعنی چپ. ساقدوش یعنی کسی که در سمت راست داماد در شب عروسی می‎ایستد و داماد را همراهی می‎کند و سولدوش یعنی کسی که در سمت چپ داماد در شب عروسی می‎ایستد و داماد را همراهی می‎کند. در حقیقت ساقدوش و سولدوش مترادف هم و هر دو نفرات همراهی کننده داماد در شب عروسی می‎باشند.

 

سولدوش نخستین شیرنی‌سرای تهران که سفارشات اینترنتی را در منزل تحویل می دهد

سولدوش نخستین شیرینی سرای تهران است که از طریق سایت سولدوش سفارشات مشتریان را در منزلشان تحویل می‎دهد.

سفارش اینترنتی به این صورت است که فرم سفارش اینترنتی توسط مشتری تکمیل و پس از پرداخت الکترونیکی، برای حصول اطمینان با تلفن ۲۸۶۱ تماس گرفته و ۴۸ ساعته سفارش خود را در منزل تحویل می‎گیرد.

هدف اصلی سولدوش آشنایی با مراحل پخت دسر و شیرینی و کیک است تا مشتریان گرامی با مواد اولیه مرغوب و وسایل استفاده شده در شیرینی‎های مختلف آشنا شده و با اطمینان و آگاهی بیشتر از محصولات سولدوش استفاده کنند.

سعی سولدوش بر این است که با ایجاد فضای مناسب و مطابق با استانداردهای بهداشت و بهره‎مندی از تکنولوژی مدرن همگام با زمان گام بردارد.

با به کار گیری ماشین آلات مدرن در صنعت شیرینی، محصولات خود را بدون دخالت دست و ایمنی شغلی و مواد مرغوب و مطمئن و استاندارد ارائه نماید و از نیروی انسانی مجرب و علاقمند و مبتکر و خلاق بهره گیرد.

 

کادر مجرب و متخصص از مزایای سولدوش

همه کارکنان سولدوش دارای گواهینامه آموزش بهداشت بوده و دارای کارت بهداشت هستند و با استفاده از یونیفرم مخصوص و پاکیزه و کلاه بهداشت در محیط کار فعالیت می‎نمایند و باید گفت کادر مجرب و متخصص مجموعه سولدوش از مزایای این شیرینی سرای بنام پایتخت است.

مزایا و اهداف سولدوش

 

مشتری مداری و تنوع از اهداف این قنادی است

توجه به سلائق و ذائقه مشتریان و آموزش و به روزرسانی اطلاعات کارکنان در صنعت شیرینی و ایجاد انگیزه در کارکنان از اهداف سولدوش به شمار می‎ایند که موجبات کارآفرینی را فراهم می‎سازد.

هدف از تولید در صنایع غذایی برآوردن انتظارات مشتریان و دستیابی آنان به محصولات جدید، کیفی، ایمن و مناسب با نیازهایشان است.

ارتباط مستمر با مشتریان جهت شناخت نیازهای جدید آنان، عرضه محصولات جدید و متنوع با استفاده از مدرنترین فناوری‎های روز، ایجاد محیط کار پویا و مناسب از طریق ایجاد روحیه همکاری و فضای مناسب مدیریتی در سطح سازمان، آموزش مستمر و مداوم نیروی انسانی می‎توانند انتظارات مشتریان را برآورده سازند.

بهره‎گیری از افراد مبتکر و خلاق در طراحی و تزئین کیک‎های تولد، عروسی و مناسبت‎های مختلف، نظارت بر رعایت اصول بهداشت در کلیه مراحل تولید.

نظارت بر بهداشت افراد در کلیه بخش‎های تولید و نگهداری و بسته‎بندی و ارائه محصولات به مشتریان.

نظارت روزانه بر تمیزی، پاکیزگی و بهداشت محیط کار و ضدعفونی شدن ابزار و ماشین‎ آلات و میزهای کار توسط مربی بهداشت مستقر در کارگاه.

بازرسی‎های سرزده از کارگاه برای بررسی رعایت همه موارد بهداشتی و کیفیتی و استفاده از مواد تزئینی خوراکی و رنگ‎های مجاز خوراکی در شیرینی‎ها و کیک‎ها، مشتری‎مداری، وجدان کاری، اخلاق پسندیده، پذیرش نظرات و پیشنهاد مشتریان به منظور جلب نظر کامل آنها.

آموزش کارکنان به منظور دستیابی به ایجاد روابط عمومی مناسب و در شآن مشتریان و بالا بردن میزان رضایتمندی مشتریان از کل مجموعه سولدوش، همگی از اهداف مهم و اساسی و آرمانی سولدوش است.

شیرینی فلورانتینه از محصولات اختصاصی سولدوش است

شیرینی فلورانتینه ( سوهان گردویی) مخصوص شیرینی سولدوش است و انواع مختلف پسته‎ای و بادامی و گردویی آن در سولدوش تهیه و ارائه می‎شود.

 

دلیل کیفیت و شهرت سولدوش

سولدوش به دلیل استفاده از بهترین و با کیفیت‎ترین مواد اولیه از جمله: آرد درجه یک، روغن استاندارد، شکر تصفیه شده، کاکائو وانیل و دیگر مواد شیرینی‎پزی معروفیت جهانی یافته و شیرینی‎های خود را به کشورهای انگلستان و آلمان و سوئد و سوئیس صادر می‎نماید.

 

زولبیا بامیه و گوشفیل و نان‌های خاص سولدوش در ماه رمضان زبانزد خاص و عام است

در ماه‎های مبارک رمضان کیفیت زولیا و بامیه و گوشفیل سولدوش به همراه نان‎های مخصوص افطارش زبانزد خاص و عام است.

در اعیاد نیز شهروندان سفره‎های رنگین خود را با شیرینی‎های سولدوش رنگین‎تر و متنوع‎تر می‎کنند.

گواهینامه های اکتسابی سولدوش

 

اولین دارنده گواهینامه مدیریت کیفیت: iso 9001:2000 از استرالیا

نشان استاندارد ایمنی بهداشت مواد غذایی: HACCP code: 2003 نشان استاندارد سیستم ایمنی شغلی ۲۰۰۵:ISI 22000 از استرالیا نشان استاندارد مدیریت کیفیت:

TQCSI از استرالیا و نشان استاندارد حلال

جشنواره کیک های ویژه سولدوش 

جشنواره‎ انار

سال اول: یک کیک به شکل میوه انار به وزن۹۵۰ کیلوگرم.

سال دوم: یک کیک به شکل درخت انار و یک کیک به صورت آبشار به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم.

سال سوم: یک کیک به صورت سفره عقد به وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم به مناسبت‎ هفته ازدواج

 

کیکهای ماندگار سولدوش

کیکی به شکل کندوی عسل، در جشنواره عسل به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم.

کیکی با طرح پرچم ایران، به ابعاد ۴ در ۶ متر به مناسبت آزادی خرمشهر.

کیکی به شکل صدف متناسب با طرح دکور مجموعه تلویزیونی ماه عسل در سال ۹۳.

کیکی به شکل کره ماه و طرح دکور مجموعه تلویزیونی ماه عسل در سال ۹۴ به وزن ۱۳۰ کیلوگرم

کیکی به شکل کره ماه هلالی برای مجموعه تلویزیونی ماه عسل در سال ۹۵ به وزن ۱۴۰ کیلوگرم

کیک نوروز، کیک تندیس سه ستاره و در مسابقه کیک که در کیش برگذار شد، ما مقام اول را کسب کردند.

 

 

 

 

 

 

چه برنامه ای برای به روز نگه داشتن قنادان و انواع شیرینی های مجموعه دارید؟

ما هر سال برای بازدید از نمایشگاه های شیرینی و شکلات و نان به خارج از کشور سفر میکنم و از طرفی کارخانه ها و شرکت هایی که از آنها مواد اولیه را خریداری میکنیم نیز کلاس هایی را برای آموزش به روز ترین شیوه پخت انواع شیرین برگزار میکنند و ما بعد از یادگیری آن را در ایران پیاده سازی میکنیم و آموزش میدهیم.

 

اصولاً قنادی ها کمتر اقدام به تبلیغات محیطی میکنند هدف شما از تبلیغات برای برند سازی است یا برای صنعتی شدن ؟

از نظر بنده یک مجموعه از محل درآمد خود باید حدود ۳۰% را برای تبلیغات هزینه نماید. تبلیغات باعث شناخته شدن مجموعه می شود . مجموعه سولدوش از ۸ سال گذشته در کلیه جشنواره ها شرکت داشته و در سایت ها و مجلات تبلیغات داریم چون اعتقادم بر این هست که تبلیغات باعث پیشرفت مجموعه می شود. مخصوصاً صنعت کیک و شیرینی که همواره باید به مشتریان محصولات جدید را معرفی کرد و به تبع آن به روز ترین تکنیک های پخت شیرینی و دستور العمل ها را مجموعه برای پیشرفت در کار کسب می نماید که اینها همه به خاطر تبلیغات مناسب است

 

روش طراحی و ساخت کیک های به کار رفته در همایش ها و برنامه های صدا و سیما و … به چه صورت است ؟

دختر من که تحصیلات صنایع غذایی دارد در ساخت این کیکی ها ابتکارات خاصی را به کار می برد و با توجه به دکور برنامه مورد بحث اقدام به طراحی کیک میکند. به طور مثال کیکی به صورت کره ماه برای برنامه ماه عسل و کیکی به شکل یک تلویزیون قدیمی کرد که آقای اکبر عبدی این کیک را برش دادند و حتی کیک هایی به شکل تندیس برای برنامه سه ستاره درست کردیم.

دلیل این همه محبوبیت و علاقه مندی مردم به مجموعه سولدوش چیست ؟

کارگاه هایی موفق هستند که در درجه اول رضایت مندی مشتری را سرلوحه خودشان قرار داده اند و در مرحله دوم کیفیت را جزء لاینفک کار خود بدانند و از همه مهمتر اینکه اگر کارفرما علاقمند به کار باشد از نیروی کار مجرب و ماهر برای مجموعه خود استفاده میکند که اینها خود باعث افزایش کیفیت و خدمات به مشتریان میشود. به عنوان مثال میتوان به فروشگاه آنلاین سولدوش اشاره کرد که اولین و تنها قنادی است که به صورت آنلاین اقدام به فروش و ارسال محصولاتش به مشتریان مینماید . مجموعه از شبکه های اجتماعی در جهت  بهبود سرویس دهی به مشتریان استفاده میکند . افرادی موفق هستند که خدمات خوب و مناسب ارائه دهند. کاسب باید با انصاف باشد و از مواد اولیه با کیفیت در تولید شیرینی و کیک استفاده کند تا سلامت مشتریان به خطر نیفتد.

و سخن آخر …

میخواستم از همین تریبون تشکر میکنم از مجموعه پرتلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  خصوصا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد جناب آقای دکتر اسماعیلی  حوزه های ستادی  و معاونین محترم ایشان همچنین  برادر ارجمند جناب آقای دکتر جابری انصاری مشاور محترم وزارت ارشاد که حقیقتا با رهنموده و نقطه نظرات ارزشمند خود چراع راهی برای رسیدن به اهداف عالی مجموعه سولدوش بودند انصافا رهنمود های این عزیزان کمک موثر و بنیانی به گسترس تولید و ایجاد استغال در مجموعه سولدوش گردیده و انشاالله در آینده با به ثمر نشستن اهداف مجموعه شاهد تحقق گوشه هرچند کوچک از اهداف اقتصادی و اشتغالزایی دولت سیزدهم باشیم انشا الله .

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید