» اقتصاد » نگاه وزارت بازرگانی برای تامین مایحتاج مردم، واردات‌محوری است/ با تشکیل وزارت بازرگانی تولید دچار آسیب خواهد شد
اقتصاد - اقتصادی - البرز - دولت - مجلس شورای اسلامی

نگاه وزارت بازرگانی برای تامین مایحتاج مردم، واردات‌محوری است/ با تشکیل وزارت بازرگانی تولید دچار آسیب خواهد شد

۱۸ اردیبهشت ۰۲ 1۰42

آسمانی نیوز-نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه وزارت بازرگانی برای تامین مایحتاج مردم واردات محوری است. به عنوان مثال اگر ما در سال به ۳ میلیون تن برنج نیاز داشته باشیم و ۲ میلیون تن تولید داشته باشیم، وزارت بازرگانی تصمیمش واردات یک میلیون تن باقی مانده خواهد بود و اصلا در تصمیم‌گیری‌ها بر اقداماتی در راستای افزایش تولید توجه نخواهد کرد.

به گزارش \ایگاه خبری تحلیلی «آسمانی نیوز» – علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت به مجلس گفت: از سال ۹۰ و ۹۱ در مجلس به دنبال تصویب قانون انتزاع بودیم تا یک سری اختیارات در حوزه تنظیم بازار به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بتواند خودش تصمیم‌گیرنده صفر تا صد موضوعات حوزه کشاورزی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: با این شیوه که وزارت‌خانه‌ای به نام وزارت بازرگانی وجود داشته باشد و یک سری تصمیم‌گیری‌ها از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در وزارت بازرگانی انجام شود و بخش دیگر آن در وزارت جهاد باشد، مخالف هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز با اشاره به اینکه با تشکیل سازمان بازرگانی هم مخالف بودیم، ادامه داد: دلیل مخالف ما با تشکیل سازمان و وزارت بازرگانی این است که دوگانگی در تصمیم‌گیری، کار تولید را مشکل خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تشریح کرد: نگاه وزارت بازرگانی برای تامین مایحتاج مردم، واردات‌محوری است. به عنوان مثال اگر ما در سال به ۳ میلیون تن برنج نیاز داشته باشیم و ۲ میلیون تن تولید داشته باشیم وزارت بازرگانی تصمیمش واردات یک میلیون تن باقی مانده خواهد بود و اصلا در تصمیم‌گیری‌ها بر اقداماتی در راستای افزایش تولید توجه نخواهد کرد.

وی در ادامه توضیح داد: ولی مجموعه‌ای مثل جهاد کشاورزی وظیفه‌اش حمایت از تولید و افزایش تولید است تا این نیاز ۳ میلیون تنی ما از طریق تولید تامین شود. امسال توسط رهبری سال رشد تولید نام‌گذاری شده و اگر بخواهیم از تولید حمایت کنیم، باید اجازه دهیم ایرادات ساختاری که تشکیل شده و هنوز کامل نشده را برطرف کنیم نه اینکه باز ساختار را تغییر بدهیم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون ۱۱ بار وزارت بازرگانی مستقل شده و دوباره ادغام شده است. وقتی این اقدام چندین بار انجام شده نشان‌دهنده این است که به مباحثی که باید توجه نشده است. در حال حاضر ما در وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی ساختاری را به عنوان معاونت بازرگانی داریم در حالی که از حداقل‌ها هم برخوردار نیست. باید حداقل‌ها را در معاونت‌های مربوطه در وزارت جهاد و صمت تقویت، زیرساخت‌ها و نیروی انسانی را به آنها بدهیم تا مشکل حل شود.

عباسی با انتقاد از اینکه در تمام این سال‌ها کار کارشناسی انجام نداده‌ایم، عنوان کرد: باید بررسی کنیم چرا وزارت صمت و جهاد کشاورزی با اختیاراتی که دارند، باز هم موفق نیستند. نباید دوباره رای به تفکیک بازرگانی از وزارت صمت بدهیم. معتقدم با رای به تشکیل وزارت بازرگانی ۲ سال دیگر به همین نقطه امروز می‌رسیم و باز دو سال دیگر عده‌ای طرح خواهند داد که بازرگانی با وزارت صمت ادغام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داد: باید کار کارشناسی انجام شود که برای رسیدن به نقطه مطلوب با همین ساختار موجود باید چه کاری انجام دهیم، چه بخش‌هایی را تقویت و چه بخش‌هایی را اصلاح کنیم. اگر با تشکیل وزارت بازرگانی حمایت از تولید محقق می‌شد مطمئنا ما موافق تشکیل وزارت بازرگانی بودیم. ولی تمام برآوردها نشان می‌دهد اگر این وزارتخانه تشکیل شود تولید ما مطمئنا دچار آسیب خواهد شد.

عباسی ادامه داد: در صورت رای به تشکیل وزارت بازرگانی، تا زمانی که بروکراسی اداری، نیروی انسانی، وزیر بازرگانی و … تامین شود ما با رها شدگی در زمینه متولی تنظیم بازار رو به رو خواهیم شد. در حال حاضر که زمزمه تشکیل این وزارتخانه شروع شده دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت در حوزه تنظیم بازار دچار سستی شده‌اند، در صورتی که رای به تشکیل این وزارتخانه داده شود این دو مجموعه تا زمان تشکیل وزارت بازرگانی دیگر هیچ کاری انجام نخواهند داد و زمان زیادی را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید