» اجتماعی » ازدواج درونگراها وبرونگراها وپیامدهای روحی آن
اجتماعی - جدیدترین اخبار - جوانان - خانه و خانواده - سبک زندگی - صفحه اصلی

ازدواج درونگراها وبرونگراها وپیامدهای روحی آن

۱۱ اسفند ۰۱ 0۰29

 

به عقیده اکثر کارشناسان و مشاوران چیزی به نام زوج بی‌عیب و نقص وجود ندارد؛ این مسئله کاملاً درست است. شاید به همین خاطر است که عده‌ای از روانشناسان ازدواج فرد درونگرا با برونگرا را امکان‌پذیر می‌دانند اما سوال اینجاست که ازدواج درونگراها با برونگراها چه نتیجه‌ای دارد؟ چه مشکلات و اختلاف‌هایی ممکن است بین آن‌ها به وجود آید و ازدواج این دو چه مزایای دارد؟

 

نکته حائز اهمیتی که در بحث ازدواج درونگرا با برونگرا وجود دارد این است که طرفین باید به میزان و شدت درونگرایی و برونگرایی خود پی ببرند. چنانچه میزان تفاوت موجود بین سطح درونگرایی با برونگرایی آنچنان زیاد نباشد و هر دو از معیارهای لازم برای داشتن ازدواج موفق برخودار باشند، طبیعتاً ازدواج آن‌ها غیر ممکن یا توأم با اختلاف‌های شدید نخواهد بود. با این وجود، این ازدواج هم مثل هر ازدواج دیگری مزایا و معایبی دارد که لازم است قبل از ازدواج به این مسائل توجه کنید.

 

معایب ازدواج درونگراها با برونگراها

 

درک درونگراها برای برونگراها دشوار است؛ مثلاً، درونگراها نیاز به زمان تنهایی دارند و اغلب اوقات‌فراغتشان را با فیلم دیدن، کتاب خواندن و در خانه ماندن می‌گذرانند اما برونگراها ترجیح می‌دهند بیشتر در جمع حضور داشته و آخر هفته‌ها را به تفریح و دورهمی با دوستان و اقوام بگذرانند. همچنین درونگراها، افراد کم حرف و ساکتی هستند و در زمان عصبانیت و ناراحتی ترجیح می‌دهند، سکوت کنند اما برونگراها انتظار دارند تا درباره چیزی که باعث عصبانیتشان شده، صحبت کنند. از این جهات درک فرد درونگرا برای فرد برونگرا دشوار است و ازدواج این دو تیپ شخصیتی می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مگر اینکه در مورد تیپ شخصیتی همدیگر شناخت پیدا کنند.

ازدواج زن درونگرا با مرد برونگرا بهتر است یا زن برونگرا با مرد درونگرا؟

ازدواج زن درونگرا با مرد برونگرا
برخی می‌گویند اگر مرد برونگرا و زن درونگرا باشد، مشکلات ازدواج کمتر است. اگر مرد برونگرا باشد به این دلیل که اهل معاشرت است، احتمال پیشرفتش در مسائل شغلی بیشتر است و ازاین‌رو اهمیتی ندارد همسرش درونگرا باشد. این دسته افراد می‌گویند اگر زن درونگرا باشد فوقش این است که کمتر صحبت می‌کند یا به جای اینکه بیشتر بیرون از خانه باشد، خانه‌داری می‌کند. اگرچه مشکلات این نوع ازدواج کمتر از حالتی است که زن برونگرا و مرد درونگرا باشد اما در هر صورت این دو تیپ شخصیتی باید سعی کنند یکدیگر را درک کنند تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.

ازدواج مرد درونگرا با زن برونگرا
این نوع ازدواج جزء شناخته شده‌ترین ازدواج‌هایی است که زن و مرد به خاطر تفاوت در میزان برونگرایی و درونگرایی به مشکل برمی‌خورند. در این حالت زن که خیلی اهل معاشرت، تفریح و گشت و گذار است توقع دارد تا همسرش او را همراهی کند. از طرف دیگر، مرد از وضعیت موجود ناراضی بوده و دوست دارد زمان‌هایی را تنها باشد؛ همین مسئله زمینه اختلاف را فراهم کرده و موجب می‌شود تا زن سکوت و تنهایی را به پای بی‌توجهی همسرش بگذارد.  همچنین زن برونگرا به دلیل اینکه همسرش چندان میانه خوبی با معاشرت و رفت‌وآمد ندارد، احساس می‌کند همسرش او را محدود کرده است. این مسائل می‌تواند زمینه اختلاف زن و مرد را فراهم کند؛ البته نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای همه بپیچیم اما میزان اختلافات بین این زوج‌ها به شدت برونگرایی و درونگرایی زن و مرد بستگی دارد. هر چقدر شدت بیشتر باشد، اختلافات به مراتب بیشتر خواهد بود.

مزایای ازدواج درونگراها با برونگراها

درونگراها و برونگراها در این ازدواج می‌توانند زمینه رشد و پیشرفت یکدیگر را فراهم کنند. در چنین ازدواجی، فرد درونگرا به خاطر همسر برونگرایش مجبور می‌شود در موقعیت‌هایی قرار بگیرد که قبلاً از آن‌ها اجتناب می‌کرده و فرد برونگرا هم یاد می‌گیرد با کمک همسر درونگرایش بهتر بتواند افکار خود را تجزیه و تحلیل کرده و بیشتر به نیازها و احساسات خود متمرکز شود.
یکی دیگر از مزایای ازدواج این دو تیپ شخصیتی، جذب آن‌ها به یکدیگر است. جذب درونگراها به برونگراها شاید به این دلیل باشد که آن‌ها فردی را می‌خواهند که تعاملات اجتماعی بیشتر، قدرت محاوره بالاتر و توانایی‌های ارتباطی گسترده داشته باشد، همچنین افراد برونگرا هم به کسی که آرامش بیشتری دارد، متفکر است و می‌تواند لحظات آرامی را مهیا کند، نیاز دارند. در چنین ازدواجی، اکثر مواقع که همسر درونگرا حرفی برای گفتن ندارد، همسر برونگرا توانایی ایجاد گفتگو را دارد که همین مسئله به تعمیق ارتباط آن‌ها کمک می‌کند.
به هر ترتیب، ازدواج درونگرا با برونگرا می‌تواند به بهتر شدن هر دو طرف کمک کند. شکی نیست که چنین ازدواجی مشکلات خاص خود را دارد اما درک متقابل نخستین گام برای مستحکم‌تر کردن بنیان رابطه است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

محقق علوم دینی بهنام شیردل

  • ×

    با ما در ارتباط باشید