» اخبار جدید » نشست نقد و بررسی کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» در شهرقدس برگزار شد
اخبار جدید - کانون های خدمت رضوی استان تهران

نشست نقد و بررسی کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» در شهرقدس برگزار شد

۱ تیر ۰۱ 1۰11

به گزارش آسمانی نیوز از شبکه خادمان رسانه ای کانون های خدمت رضوی استان تهران،نشست نقد وبررسی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» با حضور سارا عرفانی، نویسنده اثر، محمدرضا شرفی خبوشان، منتقد اثر، سیده فهمیه اطهری رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قدس و مسوول کانون خدمت رضوی کتاب و کتابخوانی و جمعی از علاقمندان به صورت حضوری و همزمان در فضای مجازی اسکای رووم برگزار شد.

«پنجشنبه فیروزه ای» نوشته سارا عرفانی، است که تاکنون در جشنواره‌های مختلف ادبی جوایز متعددی همچون برگزیده جشنواره رضوی در سال ۹۴، برگزیده جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور در سال ۹۴، رتبه نخست جشنواره جایزه مردمی کتاب در سال ۹۵، برگزیده اجلاس سراسری «ع»؛ جشنواره عفاف، عزت، عشق، جایزه عفاف و حجاب در سال ۹۵ کسب کرده است.

محمدرضا شرفی خبوشان که به‌عنوان منتقد دراین برنامه حضور داشت در نقد وبررسی این کتاب اظهار کرد: کتاب پنجشنبه فیروزه‌ای یک رمان دینی است که اصلی‌ترین ویژگی آن پرداخت به امرغیبی است و ابزار رمان دینی داستان است.

وی گفت: رمان‌های دیگر به مسایلی مانند ارزش‌های رفتاری می پردازند که ذیل رمان‌های دینی قرار می گیرند و امروزه رمان دینی جذاب کم است.

منتقد اثر با اشاره به اینکه ازشاخصه‌های رمان دینی ایمان به غیب و مسایل مرتبط با باورها و ارتباط باخدا است، افزود: پرداختن به ایمان و مسایل دینی که امروزه بشرآنرا رها کرده و از آن فاصله گرفته است در رمان دینی مشهود است و رمان دینی خواننده را به درون دل خود معطوف می‌کند و حواس ظاهری را به دل رجوع می دهد.

وی ادامه داد: شخصیت‌های داستان از یک نیروی ماندگار و ابدی استمداد کمک به واسطه کسانی که به چشمه‌های فیض الهی وصل هستند می گیرند.

خبوشان گفت: این شخصیت‌ها در بوته آزمایش قرار می‌گیرند و به امررستاخیز و زندگی جادوان معتقدند ودر پی کسب رضای خدا هستند و به سمت خشنودی خدا گام بر می‌دارند.

به گفته وی اگر بارها هم به حرم امام رضاعلیه السلام رفته باشید در این کتاب مشاهده می‌کنید که توصیفات زائر داستان از رنگی دگرگونه است و این نگاه خاصی است وکیفیت زیارت شخصیت داستان از نوعی دیگر است که با هر بار رفتن به زیارت تغییراتی در خود احساس می‌کند که شاید تابحال به آن توجه نکرده بودیم، چون شخصیت را زیر نظر گرفتیم کنجکاوی کریدم برای سرنوشت سلمان، صدف و غزاله و همین طور دیگر شخصیتهای داستان .

وی ادام داد: رمان دینی به واسطه داستان و کنجکاوی برای بشر و به چیزهایی که تابحال غفلت کردیم ارزشمند است و سوالی که مطرح است این است که رمان پنجشنبه فیروزه ای به عنوان رمان دینی تا چه حد موفق بوده است؟

دراین رمان به ابزار توجه درستی شده است شخصیت‌ها درجای خود دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند، شخصیت‌ها آشنا و ازجنس جهان ما هستند و دغدغه‌هایشان در غدغه‌های جامعه ماست.

منتقد کتاب« پنجشنبه های فیروزه ای» خاطر نشان کرد: این کتاب مانند کتاب زرد نیست که دنبال سلیقه مخاطب باشد وبینش خواننده را عمیق نکند، دراین کتاب با برخورد حرفه‌ای و معناگرایانه مواجه هستیم به رابطه بین پسر ودختر، احساسات وعواطف ومعیارهای ازدواج.

وی گفت: شخص معطوف به خود می‌شود وبه تکلیف خود در جهان پی می‌برد همانطور که درپایان رمان، غزاله دیدگاهش تغییر می کند ورشد شخصیت درحوادث نشان داده می‌شود ودر پایان مخاطب شاهد این رشد شخصیت است و احساس شکوه ومعرفت به خویشتن به او دست می‌دهد.

از دیگر موارد مطرح شده توسط منتقد درباره کتاب پنجشنبه فیروزه ای، نشان دادن وابستگی انسان با خداست وامام رضاعلیه السلام واسطه فیض و پیدا کردن شان است. رمان دینی به خواننده می گوید شانش درچیست و چگونه شان پیدا میکند ؟

منتقد اثر با بیان اینکه شخصیت‌های داستان مانند غزاله ضعف داشته حتی سلمان هم گذشته‌ای پر از ضعف داشته داست که یک باور سبب تغییر وتحول او می شود افزود: در رمان دینی تاثیر ایمان و باور را باید واقعی جلوه دهیم، دراین کتاب غزاله همه شرایط و قدمات لازم برای انسانی که تصمیماتش را براساس باور بگیرد دارد. کارغیرقابل باوری نمی کند و شخصیت خوب و باورپذیری پرداخت شده، مکان درست انتخاب شده ،زمان درست پرداخت شده و تاثیر رخدادای جزیی و خرده روایت‌ها درروایت کلی خوب طراحی شده است.

در ادامه نشست سارا عرفانی نویسنده اثر بیان کرد: در نوشتن کتاب از تجربیات خود و دوستانش بهره برده است.

وی گفت: باورها میان مردم کم رنگ شده و مسلط شدن به تکنیک وجذابیت وخلق شخصیت‌های ماندگار می تواند به ماکمک کند تامضمونی را که درنظر داریم برای مخاطب جذابتر کنیم و اساسا داستان دو وظیفه دارد یکی لذت و سرگرمی و دیگری تعلیم است که در آثار دینی جای آن خالی است.

عرفانی گفت: در کتاب پنجشنبه فیروزه ای سعی شده تا مخاطب به دریافت درستی از رابطه خود با امامش برسد واین رابطه رافقط در برآورده شدن حاجتش نبیند.

در ادامه نشست شرکت کنندگان به بیان مطالب و دیدگاه‌های خود درباره کتاب پرداختند و درپایان مراسم سه نفر از شرکت کنندگان که بهترین نقد ونظر را درباره کتاب بیان کردند تقدیر شدند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آرزو ولی زاده

  • ×

    با ما در ارتباط باشید