» اجتماعی » طرح قرآنی تلاوت نور در ۲۹ هزار مسجد اجرا می‌شود/ چهار کارکرد مهم مساجد تراز اسلامی
اجتماعی

طرح قرآنی تلاوت نور در ۲۹ هزار مسجد اجرا می‌شود/ چهار کارکرد مهم مساجد تراز اسلامی

۲۶ مرداد ۹۵ 0۰14

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، محمدرضا جعفری، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانونهای مساجد کشور در نشست خبری نهمین دوره همایش آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی که ظهر امروز برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه این نشست معرفی فعالیتهای معاونت آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور است، گفت: نهمین دوره همایش آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی، برای دو هزار نفر از فعالان و نخبگان فرهنگی هنری مساجد کشور است که ان‌شاءالله از دوم تا بیستم شهریورماه در داشنگاه شهید بهشتی مشهد برگزار می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانونهای مساجد کشور با اشاره به برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این همایش یاداور شد: اصل رویکرد ستاد عالی بحث توجه به مسجد تراز اسلامی است که هر سال و در هر برنامه یکی از مولفه‌های مرتبط با مسجد تراز اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهیم و در همان راستا کارهای پژوهشی و علمی صورت می‌گیرد و در نتیجه محتوایی مناسب تولید و عرضه می‌شود.

جعفری با اشاره «روحیه جهادی» به عنوان مولفه مورد نظر ستاد عالی در در سال جاری خاطرنشان کرد: روحیه جهادی در بستر مسجد تراز اسلامی یکی از مولفه‌های مهم و اثرگذار است و با برگزاری همایشها، کارگاه و نشستهای متعدد به مخاطبان علاقه‌مند آموزش داده خواهد شد.

وی با اشاره به مسجد قبا به عنوان نخستین مسجد تراز اسلامی، گفت: این مسجد طبق فرمایش رسول‌الله (ص) در مدینه بنا شد و کارکردهای متعدد آن نیز توسط وجود مقدس نبی اکرم (ص) احیا و به عنوان پایگاهی اجتماعی، فکری، فرهنگی، نظامی و … تبدیل شد.

چهار کارکرد مهم مساجد تراز اسلامی
معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانونهای مساجد کشور با اشاره به چهار کارکرد مهم و اساسی در مسجد تراز اسلامی اظهار کرد: کارکرد فکر، علم، زندگی و معنویت چهار کارکردی است که نیاز است امروزه در مساجد تراز اسلامی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و تمامی فعالیتها در راستای این چهار کارکرد صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در این دوره بیش از دو هزار نفر آموزش خواهند دید، یاداور شد: سرفصلهایی که در این دوره مورد بحث و تحلیل قرار خواهند گرفت، عبارت‌اند از: تعریف جهاد، تعریف روحیه جهادی، شاخصه‌های یک مدیر جهادی، نسبت مسئول جهادی با مفهوم انقلابی‌گری، روحیه جهادی در سنگر مسجد، تفاوت کار خوب با کار جهادی و … است.

جعفری با اشاره به ۶ مأموریت که در این دوره برای مخاطبان تببین خواهد شد: خاطرنشان کرد: این ۶ مأموریت که عبارت‌اند از: مأموریت گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، خانواده، جمعیت، احیای تمدن نوین اسلامی، بصیرت افزایی و مأموریت کارآفرینی فرهنگی، قرارست با جدیت بیشتری پیگیری شود.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانونهای مساجد کشور اظهار کرد: از شخصیتهای علمی بزرگی در این دوره استفاده خواند شد که علاوه بر دیدار با مراجع عظام تقلید، آیت‌الله حسینی بوشهری، صفائی بوشهری، اعرافی، قرائتی، اراکی، حائری شیرازی، حجج‌الاسلام رئیسی، انصاریان، خاموشی، حاج علی اکبری، سلیمانی، ماندگاری، رفیعی، رحیم پور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدعوین خواهند بود.

جعفری با اشاره به بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور، شبکه کانونهای فرهنگی مساجد است که با ۲۲ هزار تشکل فرهنگی در سطح کشور مشغول فعالیت است که از جمله وظایف اصلی آنان بحث کادرسازی فرهنگی و دفاع از ارزشها است که در قالب مسجد تراز اسلامی در حال پیگیری است.

اجرای طرح قرآنی تلاوت نور
وی با اشاره به یکی دیگر از فعالیتهای معاونت آموزشی و پژوهشی ستاد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فعالیتها، اجرای طرح قرآنی بزرگ تلاوت نور است که در ۲۹ هزار مسجد در حال اجراست و ان‌شاءالله تا پایان سال هزار مسجد دیگر به این مساجد اضافه خواهد شد که برای این کار ۲۷ هزار جلد قرآن نیز تهیه شده است که به زودی به مساجدی که مجری این طرح هستند، اهدا خواهد شد.

جعفری با بیان این مطلب که اکنون ۷ هزار مسجد طرح تفسیر را پیگیری می‌کنند که برای دست‌یابی به تولید محتوایی مناسب با مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم تفاهم‌نامه‌ای نیز منعقد شده است، از ۱۵۰۰ خانه نور در سطح کشور جهت راهبری فعالیتهای قرآنی کانونها خبر داد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید