» اجتماعی » نظر وزیر ارشاد در مورد عدم برگزاری کنسرت در مشهد ارتباطی با اظهارات برخی مقامات مذهبی ندارد/ نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود
اجتماعی

نظر وزیر ارشاد در مورد عدم برگزاری کنسرت در مشهد ارتباطی با اظهارات برخی مقامات مذهبی ندارد/ نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود

۱ شهریور ۹۵ 0۰7

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» نشست رسانه‌ای حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، صبح امروز ۱ شهریور ماه از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست پس از ارائه توضیحاتی در مورد رویداد‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت:دولت به عنوان قوه مجریه پیگیر مطالبات مردم بوده و طبیعی است که در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد اما دولت مصمم است که پیگیر مطالبات مردم باشد در حوزه فرهنگ نیز تلاش های خوبی صورت گرفته اما کافی نبوده است و امیدواریم در این زمان باقی مانده بتوانیم فعالیت شایسته ای داشته باشیم.

حسین نوش‌آبادی ادامه داد: یکی از اهداف مهم تشکیل شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه است. اگر به اصول این سیاستها توجه کنیم و پیگیر اجرا شدن آنها باشیم تحکیم وحدت دینی و ملی با توجه به گستره‌های فرهنگی و دینی در کشور رخ خواهد داد. این سیاستها شامل: پاسداری از حریت در عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی، فراهم سازی شرایط یکسان مطالعه و تحقیق، تقویت تفکر و تعقل در عرصه نقادی، مقابله با خرافات و…، تقویت روح تعالیم اسلامی، اهتمام به برطرف کردن خواسته‌های جوانان در راستای رسیدن به اهداف فرهنگی، گسترش مشارکت مردم و حمایت از حرکتهای غیردولتی، ایجاد مصونیت برای افراد جامعه برای ابراز نظر و پرهیز از استبداد و… است.

وی افزود: باید بررسی شود چه میزان از این سیاستها اجرا شده و چه موانعی بر سر اجرای این سیاستها وجود دارد.

مبنای وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرتها فتواهای مقام معظم رهبری در مورد موسیقی است

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص لغو کنسرتها در مشهد تصریح کرد: یکی از مسائلی که بازتاب گسترده‌ای در هفته گذشته داشته محدودیت‌های برگزاری کنسرت در شهر مقدس مشهد و نظر شخص وزیر فرهنگ در این مورد بوده است. نظر علی جنتی در مورد عدم برگزاری کنسرت در شهر مشهد به دلیل حفظ حریم معنوی امام رضا(ع) و بارگاه ملکوتی آن حضرت بوده است و ارتباطی با اظهارات برخی مقامات مذهبی شهر ندارد. چنانچه این شرایط فقط مختص به شهر مشهد است و برگزاری کنسرتها در چارچوب موازین دین و حفظ شئونات اسلامی در سراسر کشور ادامه خواهد داشت. مبنای وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرتها فتواهای مقام معظم رهبری در مورد موسیقی است. مقام معظم رهبری در این مورد می‌فرمایند: موسیقی نباید مذل ان‌سبیل‌الله و یا موسیقی لهوی و برای مجالس گناه باشد.

اعضای پیشنهادی شورای نظارت بر ممیزی باید نظارت وزارت ارشاد را بپذیرند.

وی افزود: چنانچه موسیقی خارج از این عرف باشد حرام محسوب می‌شود و فرقی در کلاسیک و مدرن بودن آن نیست و تشخیص این موضوع به نظر عرفی مکلف سپرده شده است.

نوش‌آبادی در مورد بحث ممیزی کتابها و سپرده شدن آن به ناشران عنوان کرد: بخشی از ناشران باسابقه و خوشنام که توانایی نظارت بر ممیزیها را دارند شامل این طرح می‌شوند. در واقع برخی ناشرین و موسسات انتشاراتی که پیش از این سابقه خوبی از خود به جا گذاشته‌اند و همچنین برخی از استانها که توانمندی این ممیزی را داشته‌اند جامعه هدف این مصوبه می‌باشد.

وی افزود: اعضای پیشنهادی شورای نظارت بر ممیزی باید نظارت وزارت ارشاد را بپذیرند

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در مورد صنعت چاپ در کشور افزود: صنعت چاپ ما فرسوده شده است و نیاز به بهبود دارد این بهبود از قبیل تغییر در اساسنامه، ورود قطعات جدید برای پیشرفت و… است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: به لحاظ ساختاری چاپ و نشر یک کار فرهنگی است نه یک فعالیت صرفا صنعتی. بنابر این به دلیل سبقه عمیق صنعتی این حوزه نیازمند واسپاری بخش سخت‌افزاری چاپ به حوزه صنعت هستیم ولی بخش فرهنگی این وزارت همچنان در اختیار وزارت ارشاد است.

وی در پاسخ به نحوه برگزاری مراسم‌های مختلف در تالار وحدت تاکید کرد: برگزاری هرگونه مراسمی در این تالار  به دلیل شرایط ویژه و ارزش بالای تالار وحدت فقط محدود به برنامه‌های فاخر می‌شود. این محدودیت از گذشته بوده و کماکان نیز اعمال می‌شود.

نوش‌آبادی در ارتباط با اعطای رتبه ممتاز هنری به برخی نویسندگان توضیح داد: این اتفاق طی بررسی در یک چارچوب ثابت روی شخص هنرمند و آثار وی انجام می‌شود و طبیعی است که هر کس در هر رشته هنری شایسته دریافت چنین درجه‌ای باشد این درجه به وی اعطا خواهد شد.

وی در مورد پخش برخی از فیلم‌های اکران شده در شبکه‌های غیرمجاز گفت: در مورد موضوع نمایش خانگی بارها گفته‌ایم که این امر منوط به اکران فیلم نیست و یک فرآیند جدا برای تصمیم‌گیری دارد. چنانچه افرادی در این میان در حرکتی شتابزده دست به پخش فیلم از شبکه‌های غیرمجاز بزنند این کار تخلف است.

هنوز اشکالات رستاخیز رفع نشده‌است

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد اکران فیلم رستاخیز تاکید کرد: به لحاظ محتوایی و تصویری اشکالاتی متوجه این فیلم است که تا به امروز رفع نشده و اگر قرار باشد اکران صورت بگیرد باید اصلاح شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد، این فیلم پس از رفع اشکالات به اکران درآید گفت: این فیلم یکی از فیلم‌های فاخر بعد از انقلاب  ولی نمی‌توانیم زمانی برای اکران آن مشخص کنیم.

نوش‌آبادی در مورد قیمت‌گذاری قرآنهای منتشر شده گفت: قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی مستقیما به وزارت مربوط نیست و معمولا توسط ناشر و نویسنده تعیین می‌شود.

وی همچنین توضیح داد: نظارت بر بخش محتوایی از جمله رفع غلط‌های محتمل موجود در ترجمه برخی قرآنها، روانتر شدن ترجمه‌ها و چاپ به سبک آشنای فارسی بر روی کتب قرآن در حال انجام است. در عین حال قرآن به دلیل خاص بودن و تاکید ما بر صحیح بودن قرآنهای منتشر شده شامل نظارت بیشتری می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود و ثبت‌نام برای تخصیص غرفه در این نمایشگاه از این هفته آغاز شده و تا هفته بعد نیز ادامه دارد.

نوش‌آبادی افزود: امسال افزایش هزینه‌ای برای تعیین غرفه‌ها نداریم بلکه برای نشریات تخفیف ویژه‌ای قائل شده‌ایم. مکان برگزاری این نمایشگاه هنوز مشخص نیست اما احتمالا در مصلای امام خمینی(ره) و یا در  مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی در مورد شرکت نمایندگان ایران در اسکار گفت: قطعا حضور ما در جوامع بین‌المللی برای ارائه توانایی‌های فرهنگی، هنری خودمان هر سال بیشتر می‌شود و امسال نیز به تبع در زمان مقرر نامزدهای واجد شرایط این موضوع معرفی خواهند شد اما تا امروز هیچ نامزدی مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: این انتخاب براساس شاخص‌ها و ضوابط و معیارهای موجود انجام می‌شود و این انتخاب امری سلیقه‌ای نیست.

نوش‌آبادی در مورد حمایت وزارت از محصولات نوشت‌افزار ایرانی گفت: کشور عزیز ما ایران یک کشور متمدن و با سابقه در فرهنگ است و ما باید بتوانیم این فرهنگ را به روشهای مناسب انتقال دهیم. یکی از بسترهای خوب برای این انتقال فرهنگ بحث نوشت‌‌افزار است و طبیعی است که وزارت فرهنگ و ارشاد در این زمینه با تولیدکنندگان نوشت‌افزار همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید