» صفحه اصلی » تحلیلی بر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه
صفحه اصلی

تحلیلی بر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه

۲ شهریور ۹۵ 0۰1

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یکشنبه شب هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی طی حمله ای هوایی بر فراز آسمان غزه، ۱۶ راکت به سمت نوار غزه شلیک کردند. سه شهروند بیگناه فلسطینی در این حمله زخمی شدند. به گفته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی این حمله در پی شلیک یک موشک از نوار غزه به سمت سرزمین های اشغالی صورت گرفته است.

به گفته مقامات فلسطینی این شدیدترین درگیری و حمله بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی پس از آخرین جنگ نوار غزه در سال ۲۰۱۴ (جنگ ۵۱ روزه) بوده است. مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند حماس را مسئول شلیک موشک از نوار غزه به سمت سرزمین های اشغالی می دانند و این جنبش باید تبعات شلیک موشک از نوار غزه را تحمل کند.

صهیونیست ها به دنبال معادله جدید

نکته قابل توجه در این رویداد، یک حمله هوایی با چند فروند هواپیما و شلیک ۱۶ راکت هوا به زمین در ازای شلیک یک موشک زمین به زمین سبک از نوار غزه به سرزمین های اشغالی است. پیش از این هرگاه موشک یا خمپاره ای از نوار غزه به سمت سرزمین های اشغالی شلیک می شد، رژیم صهیونیستی متناسب با تعداد موشک های شلیک شده ، حملاتی را صورت می داد. اما این بار در ازای شلیک یک موشک سبک زمین به زمین حمله ای هوایی با شلیک ۱۶ راکت صورت گرفته است.

تحلیل گران فلسطینی بر این باورند صهیونیست ها به دنبال ایجاد معادله جدیدی بین حماس و گروه های مقاومت و این رژیم هستند. و آن معادله از این قرار است که یک شلیک با دهها شلیک پاسخ داده خواهد شد. این معادله جدید به نظر می رسد در این راستا صورت می گیرد تا رژیم صهیونیستی بیشترین میزان بازدارندگی را نسبت به نوار غزه ایجاد کند.
ایجاد بازدارندگی نسبت به دشمن اصل اولیه راهبرد رژیم صهیونیستی است. تجربه جنگ ۵۱ روزه هزینه های بالایی را برای صهیونیست ها به وجود آورد . هزینه بالایی که با شروع انتفاضه قدس ادامه یافت و امروز در قالب افت شدید گردشگری و افول اقتصادی ناشی از تحریم کالاهای اسرائیلی خود را نشان داده است.

به نظر می رسد هزینه بالای این جنگ صهیونیست را بر آن داشته است تا با ایجاد بالاترین میزان بازدارندگی ، از به وجود آمدن جنگی دیگر با ابعاد جنگ ۵۱ روزه جلوگیری کنند. لذا در این راستا ایجاد معادله ده ها موشک در قبال یک موشک می تواند بالاترین میزان بازدارندگی را برای آنها به ارمغان آورد.

اشتباه محاسباتی صهیونیست ها

ایجاد بالاترین حد بازدارندگی با تغییر معادلات گذشته در صورتی می تواند درست باشد که محاسبات صهیونیست ها درست باشد و گروه های مقاومت نیز مطابق محاسبات صهیونیستی عمل کنند. اما آنچه به مرور زمان خود را نشان داده است این است که مقاومت همواره، اشغالگران را غافگیر کرده، به گونه ای موجب تعجب همگان شده است. ضمن آنکه مبارزه براساس عقیده و نگاه عمیق به ارزش شهادت در موارد بسیاری محاسبات ظاهری را بر هم زده است.

به همین لحاظ می توان گفت اگر صهیونیست ها با همین محاسبات به ایجاد بالاترین میزان بازدارندگی مبادرت ورزند، شاید دوباره درگیر جنگی شوند که برای آنها خانمان سوز تر از گذشته بوده و دیگر زمانی برای جبران در اختیار آنها قرار ندهد. چرا که آتش نا متناسب با حمله صورت گرفته می تواند حس ظلم ستیزی و تحت ظلم قرار گرفتن را در مسلمانان زنده کرده، فضای فلسطین را دگرگون سازد. این همان مسئله ای است که موجب ادامه یافتن جنگ ۲۰۱۴ طی ۵۱ روز شد. جنگی که به هیچ وجه صهیونیست ها تصور نمی کردند تا این اندازه به طول انجامد و سرانجام هم با درخواست چندباره آتش بس از سوی نتانیاهو و شروط مقاومت پایان یافت.

آیا جنگی در خواهد گرفت؟

با نگاهی به نکات فوق باید گفت با اینکه نوار غزه به لحاظ امکانات و محاصره طولانی مدت و فشارهایی که از سوی مصر و تشکیلات خودگردان بر آن وارد می شود در موقعیت مناسبی از حیث اقتصادی و اجتماعی قرار ندارد، اما نباید از خاطر برد که در اوان جنگ ۵۱ روزه گروه های مقاومت اعلام کردند ذخایر موشکی خود را تکمیل کرده اند و از پایان جنگ سال ۲۰۱۴ تا به حال براساس گزارش صهیونیست ها قریب ۲ هزار آزمایش موشکی داشته اند. مانور نیروها و نمایش موشکی گروه های مقاومت ، پس از حمله هوایی صهیونیست به نوار غزه این پیام را در خود داشت که مقاومت هیچ گاه اجازه نخواهد داد حریم حضورش با درشتی دشمن تنگ شود و این هشداری جدی برای صهیونیست ها خواهد بود.

لذا باید گفت احتمال اینکه با یک حمله هوایی یک جنگ دیگر رخ دهد پایین است، اما اگر تلاش صهیونیست ها برای ایجاد معادله جدید و به وجود آوردن بالاترین حد بازدارندگی در نوار غزه ادامه یابد، می توان با استمرار آن منتظر درگیری جدید مقاومت با صهیونیست ها بود. درگیری جدیدی که مقاومت از دو سال قبل نسبت به غافگیری های آن هشدار های جدی به صهیونیست داده است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید