» اجتماعی » اجرای مجدد نمایش «کارنامه بندار بیدخش» پس از ۲۰ سال
اجتماعی

اجرای مجدد نمایش «کارنامه بندار بیدخش» پس از ۲۰ سال

۱۴ شهریور ۹۵ 0۰12

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نمایش «کارنامه بندار بیدخش» به کارگردانی آرش اشاداد از ۲۷ مرداد ماه اجرای خود را در تمشاخانه ارغنون آغاز کرده است، متنی از بهرام بیضایی را روی صحنه آورده است. کارگردان این نمایش درباره نخستین اثر حرفه‌ای خود گفت: این نمایش از جمله کارهای تحسین برانگیز استاد بیضایی است و من به عنوان شاگردش همیشه علاقه‌مند بودم آن را روی صحنه برم و اولین کار کارگردانیم را به آن اختصاص دادم.»

آرش اشاداد افزود: «من از ۱۴ سالگی با متن این نمایش آشنا بودم و در سال ۸۴ در مسابقه نمایشنامه‌خوانی نیاوران در نقش جم توانستم جایزه بگیرم. در سال ۹۴ نیز بار دیگر در دو جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیمکت و هامون این کار را اجرا کردیم و در اکثر بخشهای این دو جشنواره جایزه گرفتیم. با توجه به تسلطی که بر متن آن داشتم تصمیم گرفتم کار را روی صحنه برم.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری این نمایشنامه را به دید یک نقالی می‌بینند، اضافه کرد: «روی متن این نمایشنامه مسلط بودم. تحقیقات زیادی هم روی آن انجام دادم و پس از رازگشایی متن در نهایت به این نتیجه رسیدم که کار قابلیت اجرا دارد و طی ۱۲ جلسه تمرین مستمر آن را در سالن ارغنون به صحنه بردم.»

اشاداد تعهد به متن را از ویژگی‌های اجرای این نمایش برشمرد و تاکید کرد: «ما در این نمایش به هیچ عنوان ساختار شکنی نکردیم و حتی یک واو هم جابه‌جا نشود و تنها تغییری که بر نمایش داده شد استفاده از پنج  برخوان به جای دو برخوان متن بود که فقط با هدف انتقال راحت‌تر مطلب به مخاطب صورت پذیرفت.»

وی اضافه کرد: «این نمایشنامه فقط یک بار و ۲۰ سال پیش توسط بیضایی روی صحنه رفته بود و این دومین بار است که «کارنامه بندار بیدخش» به اجرا در می‌آید.

نمایش «کارنامه بندار بیدخش» در خصوص دانشمندی است که جام جهان‌بین را برای جم ساخت و جم از ترس آنکه جام دیگری مانند آن برای دشمنان بسازد، وی را به زندان انداخت. در این اثرن غمه طوسی، میلاد محمدی‌پور، ثمینه حسینی، حانیه همتی و آرش اشاداد ایفای نقش می‌کنند.

«کارنامه بندار بیدخش» تا ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ارغنوان به اجرا درمی‌آید.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید