» صفحه اصلی » حمایت از تروریسم با طعم عادل الجبیر
صفحه اصلی

حمایت از تروریسم با طعم عادل الجبیر

۱۴ شهریور ۹۵ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی باعنوان “حمایت از تروریسم با طعم عادل الجبیر” به شرح ذیل می باشد:
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی از چهره های خبر ساز منطقه غرب سیاست که هر از گاهی با لحنی غیر دیپلماتیک و خارج از عرف سیاسی اتهاماتی را به جمهوری اسلامی نسبت می‌دهد.
وی که در یکی از  خانواده های غیر سرشناس عربستان متولد شد به‌دلیل این که پدرش کارمند بخش رایزنی فرهنگی عربستان سعودی در آلمان بود و به واسطه شغل پدر  از کودکی در غرب زندگی و ادامه تحصیل داد.
عادل پس از آنکه تحصیلات پایه خود را در آلمان گذراند به آمریکا رفت و مدرک کارشناسی‌اش را در دو رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه شمال تگزاس و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه جورج تاون دریافت کرد.
با وجودی که ظاهرا راه یابی وی به دستگاه دیپلماسی عربستان مربوط به سابقه شغلی پدرش می‌باشد ولی آنچه دلیل اصلی انتخاب وی در سمت حساس وزارت امور خارجه است نزدیکی و یا به عبارتی شاگردی وی در محضر بندر بن سلطان می‌باشد.
در همین راستا «علی عبدالعال» یک نویسنده عرب پس از انتخاب عادل به عنوان سفیر عربستان در مقاله ای اینچنین نوشت: چه بسا ارتقای شغلی عادل الجبیر به دلیل آشنایی قبلی او با بندربن سلطان باشد. وی موفق شده اعتماد بندر را تا حدی جلب کند که او را به عنوان معاون خاص خود انتخاب کرده است.
بندر بن سلطان معروف ترین چهره حامی گروه های تکفیری و مسئول سازمان دهی  و تأمین مالی تروریست های اعزامی به مناطق مختلف دنیا محسوب می‌شود و دقیقا به دلیل همین ارتباط نزدیک عادل الجبیر به بند بن سلطان است بوده است که هم اینک سکان داری دستگاه دیپلماسی عربستان به وی سپرده شده است.
بعد از این که موسسات رسانه ای دنیا و از جمله رسانه های امریکایی اعلام کردند از مجموع ۱۹ نفری که در حادثه ۱۱ سپتامبر مشارکت داشتند ۱۵ نفر از آنها تبعه عربستان بودند این عادل الجبیر بود که  در شبکه ‌های «سی.ان.ان» و غیره حاضر شد تا مذبوحانه تلاش کند عربستان را از آنچه درباره ارتباط «اسامه بن لادن» رهبر با این کشور منتشر شده بود، مبرا کند.
عادل الجبیر در کارنامه خود سابقه حضور رسانه ای نسبتا پررنگی در دفاع از اقدامات تروریستی عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر و همچنین اتهامات مجامع حقوق بشری نسبت به ارتکاب جنایات جنگی در یمن و تجهیز گروه های تکفیری داشته است و هم‌ اینک نیز با تمام ظرفیت در جهت خدمت به سیاست های تفرقه انگیز عربستان در منطقه مشغول به فعالیت است .
نکته حائزاهمیت در اظهارات وی در محافل دیپلماتیک ، بی پروایی در استفاده از عبارت های توهین آمیز و دور از عرف دیپلماتیک نسبت به جمهوری اسلامی ایران است و ظاهرا در این مسیر هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد .
شاه بیت همه اظهارات ضد ایرانی عادل الجبیر در همه سخنرانی ها این است که جمهوری اسلامی ایران از حمایت خود نسبت به مظلومین منطقه دست بردارد و اجازه دهد  عربستان سعودی با بهره مندی از دلارهای حاصل از فروش نفت با تمام قدرت به اقدامات حمایتی خود نسبت به گروه های تروریستی منطقه ادامه دهد.
آن چه مسلم است امروزه همه تحلیل گران سیاسی ریاض را مهمترین منبع تأمین و تجهیز گروه های تکفیری می‌دانند و ای کاش  آقای عادل الجبیر در کنار اظهارات تند و خصمانه خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران، بخشی از زمان سخنرانی های خود را به پاسخگویی نسبت به این اتهامات اختصاص دهد .
شایان ذکر است با نزدیک شدن قطار گروه های تروریستی در سوریه و عراق به ایستگاه آخر  و همچنین پیروزی های پی در پی رزمندگان انصار الله در یمن  اظهارات الجبیر نیز لحنی ملایم تر پیدا کرده است و در کنار همه اتهامات گذشته گریزی هم نسبت به سابقه دوستی تاریخی ریاض و تهران میزند و با لحنی نصیحت آمیز سعی دارد کمی نسبت به بی ادبی دیپلماتیک خود عقب نشینی کند و این درحالی است که این تغیر لحن کمترین تاثیری در ادامه سیاست های اصولی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ندارد و جمهوری اسلامی ایران همچنان  در مسیر حمایت از همه مظلومین منطقه و با پیروی از اصول و رویه ثابت و هوشمندانه خود نسبت به تحولات منطقه به مسیر خود ادامه می‌دهد .
انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید